Samværs succeser!

Har du en rigtig god historie om, hvordan du har overvundet angsten i en svær situation eller om noget, der har hjulpet dig rigtig godt eller gjort dig glad. Så kan du skrive det her, så andre kan lade sig inspirere. Dette er med andre ord til glade og positive indlæg.
Besvar
Afstand
Geografisk sted: København

Samværs succeser!

Indlæg af Afstand » 15 jun 2009 21:49

Denne tråd er forbeholdt alle som ønsker at bidrage til tråden med succesoplevelser, fra socialt samvær med andre fra angstforeningen.

Tråden er en del af en ide jeg har haft på tegnebrættet herinde på angstforum i et stykke tid.

Ideen om samværsgrupper - der såfremt de viser sig at være langsigtede succeser, vil kunne ende ud med at blive supplerende støtte til selvhjælpsgrupperne samt derudover muligvis en kulturel eksportvare i sig selv.

Altså et decideret salgsprodukt i tråd med Nordisk råds anbefalinger fra Oktober 2005 om Nordisk kultur eksport til Asien, herunder Japan.

Ganske kort er Nordens menneskelige velfærdskultur, globalt set, opfattet som avantgarde kultur og derfor interesserer et land som Japan sig eksempelvis for Findlands ældrepleje-kultur.

Men hele ideen og konceptet skal i sidste ende accepteres af angstforeningens bestyrelse først og derefter administreres af foreningen osse. Det gør det ikke i dag, så lige nu kører det hele så at sige på græsrodsniveau.

Anyway,

Den første samværssucces er i hus. Den vil jeg kort beskrive her.

Biograf tur i København, Tirsdag den 9 juni - om aftenen.

Vi var 4 som via en anden tråd her på angstforum (AF) havde fået en snak op at stå omkring at mødes i København.

Efter en længere periode uden megen forumaktivitet omkring at gøre noget reelt ved det, prøvede jeg at genstarte tråden, og med lidt held og en masse personlige beskeder (PB), kom en aftale om at mødes på skype i stand.

Så lang så godt, vi mødtes på skype og igennem omkring 4-5 møder der, kom en aftale om en biograftur med filmen Terminator Salvation op at stå.

Den 9. juni om aftenen stod vi der så. Ud af de fire mødte tre op, da den ene blev forhindret.

Det var lidt - nej, ret mærkeligt at mødes sådan live, nu hvor vi i forvejen havde fået kommunikeret digitalt ret så meget i ugerne og dagene op til mødet.

Vi havde på forhånd meldt ud på skype, om nogle af vores sociale problemer; nogle havde problemer med øjenkontakt, nogle kunne blive nervøse med mennesker omkring dem og andre havde problemer med at holde en samtale i gang.

Men ikke desto mindre så gik samtalen før filmen faktisk udmærket, absolut en samtale med perioder uden så megen snak eller for den sags skyld ingen snak, men da alle jo var forberedt på at det kunne ske virkede det egentligt ikke så mærkeligt som det ellers ville havde gjort. Eller ikke for mig i hvert fald.

Vi gik derefter ind og så filmen og det første der slog mig da eksplosionerne startede, var at en futuristisk action film måske ikke var det bedste til en samværgruppes første møde :wink:

Men jeg blev alligevel klogere efterfølgende, for filmen som sådan havde ikke nogen negativ effekt på resten af turen. Og jeg blev osse inspireret af hovedpersonen i filmen – i forhold til hele samværskonceptet – og snakkede osse en del om det. Mere om det til forumet senere hen.

Efter filmen prøvede vi at finde en cafe hvor vi kunne sidde ned og snakke, men det var sent på aftenen - tirsdag aften - og folk skulle ikke for sent hjem med tog og bus, så vi endte efter lidt søgen på hovedbanen hvor vi købte lidt at drikke og satte os på en bænk og snakkede i omkring 3 kvarters tid.

Opbruddet begyndte derefter, da den første tog hjem, vi to resterende gik derefter en tur langs strøget og fik en snak der osse.

Se, det kan jo lyde som en ganske almindelig oplevelse, men det var det ikke helt. Nej det var af mange forskellige grunde en succesoplevelse, det var både gensidig hjælp i socialt samvær, det var overvindelse af en grænse det at mødes med mennesker man kun har mødt digitalt forinden, og selvom det måske ikke var en latter tur så var det en god start. Og jeg kan mærke at jeg vil prøve flere af dem nu. Et af mine mål nu (efter dette første møde), er at blive en behagelig og humoristisk bidragende person i selskab med andre. En der tilføjer energi, ikke en der tager energi.

Nå, men nok om mine personlige mål pt.

Jeg tror det her samværkoncept er langsigtet.

Ment på den måde at der nok vil være en række aktiviteter i en længere startperiode, hvor man lige lære hele processen at kende. Altså fra forum tråden, til de personlige meddelelser, og derfra til skype og igen derfra til at mødes fysisk.

Derefter kan ting som social træning jo komme på tale mellem dem som ønsker at prøve det af. Jeg er i hvert fald en af dem der ønsker det.

Håber at flere fra det første møde vil poste deres erfaring/mening om dette første forsøg på en samværs tur. Hvis ikke direkte i tråden, så eventuelt til mig, så jeg kan poste i stedet.

Og ja, beklager at der gik næsten en hel uge før jeg skabte tråden - jeg gav selv udtryk for at ville poste noget på forummet allerede dagen efter, men der kom for mange ting i vejen i sidste uge, til at jeg kunne få tid til at skrive denne første post.

Mvh
Afstand

---
til admin: dobbelt tråd, da den første blev placeret i aktivitets forummet. Hvis muligt, gider du/i så ikke at slette den oprindelige fra det forkerte fourm?
Uge 39 2008 var den uge jeg fandt ud af at jeg led af social fobi. Min rejse med denne lede ven strækker sig tilbage til et uvist tidspunkt år 2000. Muligvis 1999.

Besvar