Patienter, der får beroligende medicin med benzodiazepiner

Har du en rigtig god historie om, hvordan du har overvundet angsten i en svær situation eller om noget, der har hjulpet dig rigtig godt eller gjort dig glad. Så kan du skrive det her, så andre kan lade sig inspirere. Dette er med andre ord til glade og positive indlæg.
Blippen

Patienter, der får beroligende medicin med benzodiazepiner

Indlæg af Blippen » 24 jun 2008 08:26

Dagens nyheder :shock:

Det kunne godt komme til at berøre mange angstramte -
Af Marie Tromborg
Sidst opdateret Tirsdag den 24. juni 2008, 07:40

Praktiserende læger skal fra 1. juli sikre, at patienter, der tager beroligende medicin med benzodiazepiner, ikke kører bil.

For de godt 300.000 danskere, der oftest lider af søvnløshed, angst og uro, går nemlig rundt med en promille i blodet på 0,6-1,2, og det er farligt, når man kører bil.

Ifølge Rådet for Større Færdselssikkerhed kommer personer, som er under påvirkning af benzodiazepiner eller stærk smertestillende medicin som for eksempel morfin, tre gange så ofte ud for et trafikuheld som personer, der ikke er påvirket. Og det skal der nu laves om på.

En ny vejledning fra Sundhedsstyrelsen forklarer, hvordan de praktiserende læger fremover skal indskærpe over for patienten, at bilkørsel ikke er tilladt under påvirkning af medicinen.

Samtidig vil den nye vejledning også medføre, at de næsten 100.000 patienter, der tager medicinen Oxazepam, fremover skal have fornyet deres kørekort hvert år. Det gælder også for de patienter, der indtager benzodiazepin-holdig medicin i mere end fire uger.

Hvis man alligevel vælger at køre bil under påvirkning af den stærkt vanedannende medicin, risikerer man både at blive meldt til politiet og til embedslægen, forklarer chef for tilsyn i Sundhedsstyrelsen Anne Mette Dons:

»Lægen er lovmæssigt forpligtet til at anmelde en patient, der indtager morfin eller benzodiazepiner og derfor er til fare for trafikken. Lægen skal indskærpe et midlertidigt kørselsforbud over for patienten. Hvis den praktiserende læge mener, at patienten vil køre alligevel, skal det anmeldes til embedslægen. Det bliver en sag for politiet, hvis patienten kører alligevel,« siger Anne Mette Dons.

Det betyder, at praktiserende læger fremover skal »anmelde« de patienter, de vurderer ikke vil overholde kørselsforbuddet, til embedslægen, som så må skride ind.

Michael Dupont, der er formand for praktiserende lægers organisation (PLO), mener, at den nye vejledning vil få »vidtgående konsekvenser«, fordi den rammer en stor del af danskerne. Samtidig mener han, at det bliver meget omfattende arbejde for lægerne.

»Vi skal i første omgang snakke med patienterne, når vi udskriver recepten. Det er jo noget, vi gør alligevel. Men derfra bliver det også ret svært for os at kontrollere, om patienterne undlader at køre bil,« siger Michael Dupont.

Andre alternativer

Anne Mette Dons mener dog, at det er yderst vigtigt, at det er de praktiserende læger, der varetager denne opgave. For samtidig med at indskærpe kørselsforbuddet, er det meningen, at der skal snakkes om alternativer til de stærkt vanedannende medikamenter.

»Derfor er det vigtigt, at det er den praktiserende læge, der håndterer det, fordi det er ham, der kender patienten og vedkommendes situation bedst. Det er nemmest for den praktiserende læge at finde alternative behandlingsmåder for de problemer, som patienten har,« siger Anne Mette Dons.

De skærpede retningslinjer offentliggøres i juni i forbindelse med, at Sundhedsstyrelsen reviderer lægernes vejledning til ordination af vanedannende lægemidler
Kilde : http://www.berlingske.dk/article/200806 ... 706230033/

hallie
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af hallie » 24 jun 2008 14:19

Hmm, det må vel kun gælde for dem, som tager benzodiazepam-holdig medicin dagligt ?

For os som bruger det som akut-medicin af og til (i mit tilfælde måske en gang hver 14. dag eller sådan noget), gælder de nye kørekort-regler vel ikke ?

Jeg mener, jeg har taget min benzodiazepam-holdige medicin i mere end 4 uger :S

Anways det siger lægen jo nok næste gang, jeg skal have min recept fornyet - det gør de nemlig heller ikke via telefonen mere.
[img]http://i9.photobucket.com/albums/a83/halliecp/Signatures/Caprica-six-sig.png[/img]

Blippen

Ved ikke

Indlæg af Blippen » 24 jun 2008 18:52

Jeg ved ikke hvordan de vil håndhæve den lov. Tror det er meget individuel hvordan de vil takle situationen.
:wink:

Barker

Kørsel og Benzodiazepiner.......

Indlæg af Barker » 19 aug 2008 00:35

Nu er det heldigvis ikke alt de skriver i aviserne der er SANDT :wink:

Hvis man læser Sundhedsstyrrelsen nye bekendtgørelse, så er det faktisk EFTER D. 1/7-2008, at man IKKE må køre bil/Mc hvis man får ordineret benzodiazepiner. (Uden at ha fået dem før......)
De første 14 dage............

Har man kørekort er det KUN lægen der kan indberette sagen for embedslægen, hvis han mener, at man har et "Misbrug" eller er til fare for trafikken......

Skulle man så miste det, og skal generhverve kortet, så har man 1 år til, at komme ud af "Misbruget".......................

Og Mht. til promillen, så holder den heller ikke helt i "Retten", det er nemlig folk som aldrig har fået den slags medicin.
Der kan have en "promille" på 0,5-1,5 %................

I kan sikkert regne ud, at jeg har et dagligt forbrug af benzodiazepiner :wink: :( :(

Og, er IKKE læge eller X-pert, men som alt andet medicin er længre varende forbrug = Tolerans.......Og kan derfor "tåle" medicinen bedre end i starten af behandlingen.

Nu kunne dette indlæg måske lyde som et forsvar for mit forbrug af medicinen.
Men kunne jeg undgå, at tage den slags medicin dagligt, så gjorde jeg det SKU........

Jeg mener personligt, at "Vi" betaler prisen for tidligere synder, da lægerne i sin tid skrev benzoèr ud i samme tempo som "Lykkepiller" PT.

Dvs. til folk der faktisk ikke havde brug for medicinen, akkurat som det er ved, at ske med de mirakuløse "LykkePiller", som vist ikke er så mirakuløse som for 10 år siden......

Nå nok galde herfra :D , Men smider lige et link, så er der måske nogle der ikke behøver, at være så nervøse som jeg. Da jeg først hørte om forslaget........

http://www.sundhedsstyrelsen.dk/Nyheder ... px?lang=da

hallie
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af hallie » 19 aug 2008 22:00

Hej Barker

Jeg ta'r også benzo'er - men langt fra dagligt.

Da jeg sidste gang fik udskrevet en recept på mine piller spurgte min læge, om jeg var klar over, at jeg ikke måtte køre bil i 24 timer, efter at jeg havde taget en... Så det er åbenbart noget, som lægerne i hvert fald tror er gennemført (og hvorfor skulle de blive bedt om at spørge, hvis det ikke var ? ;))
[img]http://i9.photobucket.com/albums/a83/halliecp/Signatures/Caprica-six-sig.png[/img]

Barker

Benzoèr og bil

Indlæg af Barker » 20 aug 2008 06:57

Hej Hallie......

Som jeg skrev er jeg IKKE læge eller X-pert...........

Men som jeg læser bekendtgørelsen, og min læge, så er det andre regler der gælder fra 1/7-08.
Også Mht. udlevering Osv Osv.....

Men faktum er, at det kun er din læge der kan tage kortet hvis han mener du ikke kan køre på pågældende dosis.

Og det er ved generhvervelse EFTER 1/7-08, at man har et år til og komme helt ud af et længre varende forbrug.
Ligegyldigt om man så har brug for dem eller ej :wink:
Det HÅRDT at være BLØD........;-((

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 20 aug 2008 10:43

Hej

Lægen må da ikke udskrive benzo'er til dagligt forbrug for mere end 14 dage. Når man har taget benzo'er, dagligt i cirka 14 dage går der ikke mange flere dage inden virkningen er helt væk. Dertil kommer der stigende sandsynlighed for afhængighed, selvom benzo'ernes effekt aftager kraftigt/forsvinder hvis de tages dagligt over flere uger. Benzodizepiner er beregnet til nødsituationer, det er ikke meningen de skal tages dagligt over en længere periode. Det er langt fra alt medicin man udvikler man tolerans overfor.
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

Barker

Benzoèr - Kørekort

Indlæg af Barker » 20 aug 2008 12:07

Hej.........

Citat.....
" Lægen må da ikke udskrive benzo'er til dagligt forbrug for mere end 14 dage. Når man har taget benzo'er, dagligt i cirka 14 dage går der ikke mange flere dage inden virkningen er helt væk. Dertil kommer der stigende sandsynlighed for afhængighed, selvom benzo'ernes effekt aftager kraftigt/forsvinder hvis de tages dagligt over flere uger. Benzodizepiner er beregnet til nødsituationer, det er ikke meningen de skal tages dagligt over en længere periode. Det er langt fra alt medicin man udvikler man tolerans overfor"

Nu er emnet vist ved, at tage en drejning for og i mod brug af benzodiazepiner................

Enten er du læge, eller så har du da vist læst for meget på BenzoInfo :wink:

S`følgelig er det ikke optimalt at bruge benzoèr i behandlingen af angst.........

Men der er altså mennesker der er så plaget af angst, og den traditionelle medicin ikke virker på, at man må derfor bruge benzoèr i behandlingen dagligt...............

Dem er jeg så en af :( ..........Vær du bare glad for, at du ikke høre til den gruppe

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 20 aug 2008 12:33

Hej

Jeg har intet imod benzodiazepiner. De er særdeles effektive. Men det er fakta at daglig indtagelse over en længere periode fører til afhængighed samtidig med at medicinen mister sin angstdæmpende/beroligende effekt. Derfor blev reglerne for udskrivning strammet op.

Du kan læse mere her (Institut for Rationel Farmakoterapi):
I forhold til angst og uro virker benzodiazepiner hurtigt, men på grund af kroppens meget hurtige tilvænning til stoffet, bør du ikke fortsætte behandlingen mere end ganske få uger. Du bør stoppe behandlingen, hvis du ikke har mærket en effekt allerede efter 1-2 uger.
http://www.medicinmedfornuft.dk/dk/den_ ... epiner.htm

Edit: citat tilføjet 13:36 20-08-08
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

Barker

Indlæg af Barker » 20 aug 2008 13:19

I forhold til angst og uro virker benzodiazepiner hurtigt, men på grund af kroppens meget hurtige tilvænning til stoffet, bør du ikke fortsætte behandlingen mere end ganske få uger. Du bør stoppe behandlingen, hvis du ikke har mærket en effekt allerede efter 1-2 uger.
Nu var det egentlig meningen, at jeg IKKE ville forsvare mit brug af benzoèr.............

Men jeg læser ALTID om den medicin som jeg propper i hovedet, og kender ganske godt benzoèrnes Fordele som Ulemper..........

Så er da godt klar over jeg er afhængig af dem, men vil lige påpege, at jeg IKKE er steget i dosis i den år række jeg har fået dem.

Og prøv lige selv, at læse den sidste linje med, når du citerer, I stedet for at fokusere på de første :wink:

Her er så lige et andet synpunkt...........
Lægerne og eksperterne Jes Gerlach, Per Vestergaard og Raben Rosenberg har sagt - og måske siger de det stadigt (?) - at man skal skelne mellem benzoernes SLØVENDE effekt og ANGST-DÆMPENDE virkning.

De siger, at m.h.t. den SLØVENDE effekt så opstår der tit tolerans. Det vil sige, at den SLØVENDE effekt mindskes ved vedvarende brug. Med andre ord skal du have mere og mere medicin, hvis du ønsker en SLØVENDE virkning. De færreste ønsker vel en SLØVENDE virkning, så det er tit kun godt, at der opstår tolerans m.h.t. den SLØVENDE effekt.

Men m.h.t. den ANGST-DÆMPENDE virkning siger de 3 eksperter, at der opstår ingen - eller kun lidt -tolerans. Det tyder det ihvertfald på. Så den ANGST-DÆMPENDE virkning skulle mere eller mindre bevares, selvom man ikke går op i dosis!!!!!!!!!!!
Og Mht. til reglerne er blevet strammet op, så er det da fordi Benzoèrene blev kastet i nakken på folk da de kom frem.
Og lægerne ubevist/bevist har givet medicin til folk som IKKE havde brug for den slags medicin.

Derfor har vi så mange mennesker der er blevet afhængige af pillerne, og det går så ud over dem der virkelig har brug for dem........

Akkurat som depressionspillerne bliver/blev Nu.......
Dem har de jo nu også efter 10`års kasten i nakken på folk. Fundet ud af de nok er vanedannende alligevel, og kun bør skrives ud til mennesker med en alvorlig depression/angst Osv.........

Blippen

85.000 kan miste kørekortet

Indlæg af Blippen » 25 sep 2008 08:56

http://fpn.dk/motor/article1448226.ece

af POUL TVILUM

Offentliggjort 25.09.08 kl. 07:41

Nye regler fra Sundhedsstyrelsen gør det nemlig stort set umuligt at bevare retten til et kørekort, hvis man er fast bruger af stærk sove- eller nervemedicin.

Hvert år indløser hundredtusindvis af danskere recept på lægemidler, som hjælper mod smerter, søvnbesvær, angst og uro. Nu går mange af dem svære tider i møde, hvis de også ønsker at køre bil, skriver Fyens Stiftstidende.

Nye regler fra Sundhedsstyrelsen gør det nemlig stort set umuligt at bevare retten til et kørekort, hvis man er fast bruger af stærk sove- eller nervemedicin. Og det er der ifølge Lægemiddelstyrelsen 85.000 danskere, som er. Beskeden til dem fra myndighederne er kontant: Trap forbruget ned, skift til et mildere præparat eller drop medicinen helt - ellers tager vi kørekortet.

- Det er en klar opstramning. Rigtig mange mennesker vil blive omfattet af de nye regler, og det er faktisk også meningen, fastslår kontorchef i Sundhedsstyrelsen, Anne Mette Dons, over for Stiftstidende.

Problemet med at kombinere bilkørsel og f. eks. stærke benzodiazepiner er, at medicinen hæmmer brugerens evner i trafikken, fordi den har en "lang halveringstid" på over 10 timer og derfor virker længe i kroppen.

Effektivt redskab
- Det svarer faktisk til at køre promillekørsel, og det er naturligvis helt uacceptabelt, siger Anne Mette Dons.

Ud af de 15 hyppigst anvendte benzodiazepiner eller benzodiazepinlignende midler har Sundhedsstyrelsen nu placeret ni på den sorte liste.

En umiddelbar konsekvens bliver, at tusindvis af ældre mennesker automatisk kommer i søgelyset, når de besøger lægen for et sundhedstjek ved kørekortfornyelse.

Således var næsten hver tredje recept til nervemedicin, udskrevet i 2007, til en person over 70 år. Anne Mette Dons fra Sundhedsstyrelsen slår dog fast, at ingen aldersgrupper går ram forbi.

Den nye regler fra Sundhedsstyrelsen trådte i kraft 1. juli, og praktiserende læge Christel Kronborg fra Nyborg er begejstret.

- Det er tydeligt, at folk meget nødigt vil miste deres kørekort. Så vi har her fået et effektivt redskab, som helt klart vil motivere mange patienter til at omlægge deres forbrug. Det tror jeg, at både patienterne og samfundet har gavn af, siger hun.

jesper2

Indlæg af jesper2 » 25 sep 2008 09:27

ER der ikke nogle der kunne skrive hvilke benzoer der er blacklistet og hvilke der er godkendt.
Jeg har ikke kunnet finde listen og det kunne jo være rart at se om man er i farezonen, og hvis man er i farezonen kunne man jo prøve at overgå til de præparater der er godkendt

Barker

Indlæg af Barker » 25 sep 2008 09:36

af POUL TVILUM skriver Fyens Stiftstidende.
Jeg ved godt, at benzodiazepiner og bilkørsel ikke er den "smarteste" kombination.

Men der er alså folk der er NØDT til, at tage den slags medicin, for og kunne eksistere bare nogenlunde.

Jeg selv har taget dem i nu 5 år, da jeg har prøvet ALT og jeg mener ALT medicin før behandlingen med benzodiazepiner.
I den periode er jeg IKKE steget i dosis, og "tåler" nok benzoerne lidt mere end en førstegangs bruger.

Der er da ikke noget jeg hellere ville end kunne undvære dem, men tager man insulinen fra sukkersyge patienten, eller metadonen fra narkomanen.
Ved godt det er, at sætte det på en spids, men
- Det er tydeligt, at folk meget nødigt vil miste deres kørekort. Så vi har her fået et effektivt redskab, som helt klart vil motivere mange patienter til at omlægge deres forbrug. Det tror jeg, at både patienterne og samfundet har gavn af, siger hun.
Er det en motivations faktor, i mine øjne lyder det som en trussel. Det har da helt sikkert effekt på mennesker som ikke har "brug" for medicinen. Da de nu skal ned og hente midicinen hos lægen, og det gider folk ikke. Da de så skal ha fri for Arb., og det som det så medfører, der kan man sikkert "fange" mange".

Samtidigt er det journalister som er med til, at hælde benzin på dette bål, da over halvdelen af det de siger/skriver er TOTALT forkert.

Hørte lige i morgen Nyhederne 300.000 i fare for, at miste kørekort, og så ikke mere.

Så læs :http://www.sundhedsstyrelsen.dk/Nyheder ... px?lang=da

Har lige ringet til Sundhedsstyrelsen for, at snakke med dem der ligesom har lavet reglerne.

Og det er kun din LÆGE der kan indrage dit kørekort, hvis han mener, at man er til fare for trafikken.
Og det siger sig selv, at man ikke må køre "selvmedicineret"...............
Det HÅRDT at være BLØD........;-((

jesper2

Indlæg af jesper2 » 25 sep 2008 13:47

Virkelig ingen der kan linke til hvilke præparater der er godkendte og hvilke der er kommet på den sorte liste

Blippen

Indlæg af Blippen » 25 sep 2008 14:45

Det har heller ikke været mulig for mig at finde en list med de "godkendte" benzoer -

Men det må ens læge jo været velinformeret om, så der er der en mulighed for at hente oplysninger.

Nu har jeg ikke sat den artikel herind for at gøre folk mere nervøse eller angst. Det er ment som rent information således man kan tager sine forholdsregler mm.

Besvar