er det ansvarligt

Angste forældre tumler med mange tanker. Måske tør du ikke deltage i en mødregruppe, arrangementer i børnehaven eller i skolen. Måske er du bange for, at dit barn skal blive påvirket af din angst eller selv udvikle angst. Her kan du dele dine tanker og erfaringer med andre forældre.

Besvar
en munter melankoliker
Geografisk sted: Fr.Havn

er det ansvarligt

Indlæg af en munter melankoliker » 09 feb 2009 21:55

Jeg lider lige nu af sygdomsangst som den væreste angst....har lidt af den i mange år.....

Nu er jeg begyndt at tænke på om jeg nogensinde bliver mor.....er det forsvarligt?? Det er virkelig mit højeste ønske men jeg synes bare ikke ihvertfald som jeg har det lige nu, at det er forsvarligt at udsætte sine børn for en mor som ikke har det godt psykisk...

Hvad siger i forældre?? nogle gode råd??
Et godt og langt liv er værd at kæmpe for

mange hilsner fra Pia

lislot

jeg er mor

Indlæg af lislot » 10 feb 2009 19:33

jeg er mor og jeg er psykisk syg og har været det i siden jeg var ung.
mine børn har det godt men er da påvirkede af at have en syg mor, men det betyder jo ikke at de ikke kan have eet godt liv.
man kan jo også give andre sygdomme videre til sine børn, gener man ikke ved man har eks.
og man kan godt være en god mor selvom man er syg. :D

Hexia

Indlæg af Hexia » 10 feb 2009 22:14

Det er muligt, at jeg bliver lynchet for denne holdning, men jeg må sige, at hvis man lider af meget voldsom angst er det ikke forsvarligt at blive mor på nuværende tidspunkt.
Hvis man har en god mand og angsten kun dukker op nu og da er der intet til hinder for at få børn.

Det handler om, hvorvidt du er så meget "til stede" i hverdagen, at dit barn kan mærke dig. Hvis du lider så meget af angst, at du det meste af tiden er optaget af det og ikke er psykisk til stede, vil dit barn ikke kunne holde til det.
Jeg siger dette på baggrund af mit arbejde som familiesocialrådgiver i 20 år. Jeg har set mange børn, som har fået ar på sjælen af en mor eller en far med angst.
Babyer har behov for, at man er psykisk til stede hele tiden. Det vil sige, at hvis du har det skidt, skal din mand kunne tage over.
Børn har desuden brug for at tro, at deres forældre har styr på verden og vil tage ansvaret for alt, hvad der opstår.

Jeg siger ikke noget om, hvorvidt du skal vælge at få børn. Det kan jeg jo ikke udtale mig om, når jeg slet ikke kender dig.
Men overvej det grundigt, hvis din angst er meget stærk. Sørg hellere i stedet for at få behandling, så du får angsten under kontrol. Så kan du få børn til den tid.

en munter melankoliker
Geografisk sted: Fr.Havn

Indlæg af en munter melankoliker » 11 feb 2009 12:29

Tak for jeres svar.....

Jeg tænker at jeg gerne vil forsøge at få børn om et års tid...og lige nu er jeg i behandling og jeg VIL være rask.......så jeg kan få mit højeste ønske opfyldt. Min mor har også angst og man har i vores familie altid skjult følelser osv. Jeg er slet ikke i tvivl om at det har jeg arvet...altså angsten...Dog ved jeg at jeg vil være bevidst om at være åben om alle følelser og vise mine forhåbenlig kommende børn at det er okay at være bange, glad, ked af det og sur osv...og ikke som min egen mor desværre gjorde, skjule sin angst i alkohol og piller......

Men jeg er godt klar over at lige nu. så duer det ikke at forsøge at få børn. jeg skal have lidt mere styr på tankerne før jeg selv føler det er ansvarligt... Men jeg glæder mig til den dag jeg er klar..... :)
Et godt og langt liv er værd at kæmpe for

mange hilsner fra Pia

Besvar