Hvordan griber jeg det an?

Savner du at dele dine tanker og erfaringer med andre forældre til angste børn, kan du skrive her.

Hvordan griber jeg det an?

Indlægaf Johanne-Marie » 03 jul 2015 16:57

Hej :-)

Er nytilkommen, så tilgiv mig, om jeg fjumrer rundt her i starten...

Nuvel; fandt dette site i håb om at finde nogle svar ift min snart 8-årige datter.
Jeg kan ikke finde ud af eller læse mig til, hvornår angst er så udtalt, at der bør sættes ind med hjælp...og hvis der er behov for hjælp...hvor man så går hen for at få den.

Min datter har gennem 2-3 år haft adskillige situationsbundne panikanfald fx når vi kører på motorvejen, hvis vi skal ind nogle bestemte steder fx i Bilka eller i sportshaller. På samme måde får hun panikanfald, hvis hun er i et rum uden vinduer og nogen vil lukke døren fx på et offentligt toilet eller vores eget toilet hjemme.
Jeg tænker på den ene side, at det måske er et naturligt fænomen omkring den alder - men samtidig er jeg bekymret for at det skal bide sig fast i hende. Hun er udpræget socialt anlagt og har mange venner...

Idag skete det så igen i forbindelse med en hyggesommerdag, hvor vi sammen med gode venner skulle prøve vandcykler. Hun hyperventilerer, skriger og sparker og er ganske enkelt umulig at tale til ro endsige få til at trække vejret normalt til trods for, at alt omkring situationen er helt fredeligt og udramatisk.
Hun er nu i 2 år blevet fritaget af lærerne på skolen for at deltage i idræt i sportshallen, fordi hun får panikangst-anfald bare de taler om hallen. Jeg forsøger efter bedste evne, som langt fra er go nok, at tale med hende om hendes oplevelser....eller dvs, jeg taler og spørger ind til...men hun er tavs som graven og kan ikke sætte ord på, hvad hun oplever.
Jeg har forsøgt at "lokke" hende til at prøve nogle forsigtige tilnærmelser til "de farlige steder" af, men der sker simpelthen ingen som helst udvikling..tværtimod.

Hvem henvender jeg mig til for at få hjælp?
Johanne-Marie

Re: Hvordan griber jeg det an?

Indlægaf Pleh » 07 maj 2018 09:18

Jeg står desværre i samme situation som du gjorde for ca. 3 år siden. Jeg kan simpelthen ikke finde rundt i den jungle - så skal man henvende sig direkte til PPR, så skal det gå gennem egen læge, så skal det gå gennem lærerne, så skal det gå via skolepsykologen.
Jeg synes det virker helt håbløst, vi har haft vores datter (da hun var 6 år) til psykiater via egen sundhedsforsikring, som diagnosticere angst og muligvis tourettes syndrom. Vi skulle observere hende i ca. 6 mdr. og nu hvor hun er blevet 7 år er vi ret sikre på, at hun også har OCD, men fordi vi har været til psykiater udenom det offentlige, så er der ingen der kan hjælpe os. - Det er bare vildt frustrerende.
Jeg håber du kan fortælle hvordan I forhåbentligt er kommet godt videre.

Hilsen Anita
Pleh

Tilbage til Forældre til angste børn