Bange for at sove alene og i mørke

Savner du at dele dine tanker og erfaringer med andre forældre til angste børn, kan du skrive her.

Bange for at sove alene og i mørke

Indlægaf Ibenfp » 29 sep 2014 20:30

Hej!
Jeg håber at nogen kan give en eller anden form for input til denne her udfordring.
Vores datter på 10 år har været igennem flere forskellige angst forløb, hvor en del af dem er gået i sig selv, og andre stortrives. Af de gode historier er vi forbi problemet med ikke at ville afleveres i børnehave/morgensfo, dog med det forbehold at når det er på uvante tidspunkter så er det ikke så sjovt. Men dog muligt. Hunde, katte, dyr i det hele taget er hun også ok med nu. At befinde sig på en etage i vores hus alene er heller ikke et problem mere.
Nu er det primært når hun skal sove at der er udfordringer. Dels har hun svært ved at falde i søvn, men bliver bange og vil sove hos os (min mand og jeg) hvis hun ikke er faldet i søvn når vi går i seng. Dels vil hun have så meget lys på værelset som overhovedet muligt. Lige nu er det begrænset til lys i gangen og pivåben dør, som på ingen måde må lukkes. De dage det ikke går, skifter det imellem at hun kommer ned på vores værelse og sover på en madras, eller jeg ligger på en madras på hendes gulv.
Både hun, hendes lillebror og jeg er særligt sensitive. Det er min mand/deres far ikke. Og han har desværre meget svært ved at forstå / acceptere min datters nuværende angstområde. Han mener det kan løses ved at lukke døren til, så mener han hun falder hurtigere i søvn, og vågner mindre om natten.
Hvad pokker gør jeg? Jeg er af den overbevisning at der skal aftales et forløb som stille og roligt kan dæmpe angsten, mens min mand mener det skal løses ved tvang (lidt sat på spidsen)
Nogle forslag til hvad jeg kan læse, eller vise min mand, eller gøre i det hele taget?
Ibenfp

Tilbage til Forældre til angste børn