min datter har angst

Savner du at dele dine tanker og erfaringer med andre forældre til angste børn, kan du skrive her.

min datter har angst

Indlægaf L.T » 13 jun 2010 20:21

Hej
Jeg prøver, at skrive her i håb om at finde hjælp, da det kan være svært. Jeg har en datter på 10 som har angst, hun kan ikke være steder, hvor der er mange mennesker. Hun får ondt i maven, når hun skal i skole. Hun har svært ved at falde i søvn. Det er pludselig kommet, så ved ikke hvad der har udløst det. Det kan være rigtig svært at finde ud af, hvornår man skal presse, så hun ikke bliver angst for angsten. Eks: Hun skal på lejr med skolen, hun siger hun ikke vil med og får ondt i maven bare ved at tænke på det, her kan det være svært om hun skal presses til at tage med eller om hun skal have lov at blive hjemme. Jeg synes jeg famler meget i blinde og har svært ved at finde hjælp til at gøre det rigtige.
L.T
L.T

Re: min datter har angst

Indlægaf Martin Christensen » 16 jul 2010 22:11

Måske er din egen usikkerhed om hvad der er det rigtige for din datter med til at gøre hende angst - du kan alligevel ikke vide hvad der er det rigtige for din datter, du kan kun tro du ved det. Så hvad med at øve dig i at give slip på tankekravet om at hun skal have det anderledes lige nu og se hvad der sker?

Er det nye tanker for dig, når du tænker om din datter kan klare en given situation? Nok ikke vel? Det er bare et gæt, men dine tankemønstre (du gør dem ikke med vilje) er med til at lære din datter at hun skal være usikker og på vagt.

Så hvis du virkeligt vil gøre noget for din datter, skal du selv lære at forstå alt om illusionen angst/frygt/ubehag og stille spørgsmålet "har de angste tanker ret?".

Kh Martin

PS: Din datter skal nok klare sig, med din kærlighed - uanset hvad du beslutter dig for på hendes vegne.
Martin Christensen

Indlægaf Dysthymi82 » 18 jul 2010 16:30

Heysa L.T
har ikke så meget at sige, men det kunne evt være mobning, eller en ny stor ting i skolen, en ny lærer, eller børn. Men som Martin siger, så er børn meget nemt påvirkelige fra deres forældre, men det lyder ikke til at du var "angst" på vejne af din datter i forvejen. Men hvis du ikke allerede har gjort det, så prøv at tag en snak med hende om mobning, om de andre børn driller/gør grin. angående lejr tur, kan det være en mulighed at sige til hende du evt kan tage med, eller hente hende om aftenen, hvis det er overnatning hun evt slet ikke kan overskue, hvis dette er muligt selvfølgelig :)
Dysthymi82

Indlægaf Teresa » 18 jul 2010 20:48

Jeg ville uden tvivl få fat i en børnepsykolog ret hurtigt inden dét udvikler sig til noget der kan præge hende når hun bliver voksen også... Skolen skulle meget gerne have kontakt til én, eller vil jeg anbefale at du betaler for én selv. Det er meget tidligt at et barn viser disse former for "stress-pres"...

Regn ikke med at det bare går i sig selv igen, det er for vigtigt til at sige "lad os se tiden an"... Angst er noget der kommer efter længere tids belastning og der er helt sikkert ting i din datters liv du ikke kender til... mere eller mindre alvorlige....

Og så vil jeg lige sige... jeg er uddannet pædagog og som Martin nævner "Lær hende at angst er en illusion"... Dét kan man ikke lære en 10 årig bare sådan lige... De mærker en intens følelse og handler derefter. At sidde og bede hende om at tænke logisk og forklare hende at angst bare er angst ville ikke give den store nytte.... Der skal findes grunden til dér og den skal rettes...

Jeg mener du skal handle sådan hér fordi det ikke lyder bare lidt "ondt i maven" om morgenen.... Du vil jo også komme til at arbejde med psykolgoen så du selv ved hvordan du skal handle og du kommer derfor også til at lærer lidt om hvor man undgår at "male fanden på væggen" :-)
Teresa

Tilbage til Forældre til angste børn