Min teenager har tvangstanker om sit udseende

Savner du at dele dine tanker og erfaringer med andre forældre til angste børn, kan du skrive her.
Besvar
JOH

Min teenager har tvangstanker om sit udseende

Indlæg af JOH » 13 dec 2008 12:15

Jeg har en teenager på 15 år, som er overbevist om at han
er grim og at ALLE (uanset hvor han er) skolen, S-toget, familien,
synes han er grim og at de derfor gnider sig på næsen, bare
ved synet af min søn.
Min søn er en helt almindelig fyr, høj og slank og normalt ansigt,
men sygeligt overbevist om at "han ligner een fra en anden planet".
Er der nogen med lignende problemer?
Jeg aner ikke, hvad jeg stille op? Han er uden for min rækkevide.

Garn0
Geografisk sted: sydsjælland

Indlæg af Garn0 » 13 dec 2008 13:16

hej

Det vigtigt at i som forældre følger det helt til dørs... dvs der skal en behandling til og den må ikke opgives ! ( eller lade sig nøjes, med noget andet han ikke vil)

Heldigvis er han under 25 så han vil være under ungdoms psy, og der er flere steder hvor unge med den slags problemer kan få botilbud og få støtte fra andre unge.

Jeg synes i skal undersøge hvad hans muligheder er, en hver læge kan og vil give flere bud på hvad der kan gøres.

Er ret sikker på i ikke kan afhjælpe hans problemer, og bliver han hvor han bor nu ( hos jer ? ) er er der stor chance for at forværre situationen.

Han har brug for luft forandring og andre mennesker der har mere kendskab til hans problemer.

Snak åben om det... både jeres tanker, og helst få ham til at gøre ligeså.
Vis ham de muligheder der er for at hjælpe ham.

På længer sigt vil sport være en god ide da dette giver selvtillid og selvære.

I er velkommen til at skrive igen.

VH
Dennis

& god jul til alle :)

Johanna

Indlæg af Johanna » 29 dec 2008 09:52

Altså det behøver vel ikke være sygeligt at han synes han er grim. Da jeg var teenager var jeg da heller ikke tilfreds med mig selv. Jeg tror at det er en normal udvikling. Det han har brug for er bekræftelse i at det er ok at være den man er. Det er svært i teenagealderen fordi man ikke ved hvem man er, hvor man skal hen det jo en meget følsom proces. Måske var det en ide at tale med en familiekonsulent fra kommunen for at finde ud af hvad man kunne gøre for at løfte hans selvtillid. De er meget kompetente. Er da noget i selve familien i kan gøre anderledes, jeg har læst at man ikke skal opdrage på teenager, opdragelsen stopper når de fylder 10 man kan kun vejlede dem og vise dem at de er på samme niveau med en og tage dem alvorligt, de er jo på vej at blive voksen. Jeg synes det er flot at han selv giver udtryk for hvad det er der plager ham og ikke graver sig ned :-)

Brugeravatar
Liza admin
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Min teenager har tvangstanker om sit udseende

Indlæg af Liza admin » 12 aug 2010 18:39

Hej.
Desværre ser jeg først dette indlæg nu, så JOH, som startede tråden for nu små 2 år siden, kommer måske ikke forbi igen. Men da det jo godt kunne være, at andre kommer forbi fordi de har et lignende problem, vil jeg alligevel svare.

Det lyder til, at JOH's søn har en lidelse, der hedder Body Dysmorphic Disorder - forkortet BDD. Der er tale om en forvrænget opfattelse af visse aspekter af ens udseende og BDD er nok især kendt fra folk med nervøs spisevægring, der simpelthen ikke kan se sig selv som andet end smækfede, selvom de kun vejer 35 kg. Men BDD kan også angå f.eks. ører, næse, hage og tænder.

Ubehandlet er der stor risiko for, at den BDD-ramte isolerer sig og/eller udvikler en depression. Behandling med kognitiv adfærdsterapi og/eller antidepressiva har vist sig effektivt i forhold til BDD.

For dem, der ønsker at vide mere, kan jeg kun anbefale, at man prøver at google på Body Dysmorphic Disorder - så kommer der mange sider op, inkl. links til YouTube: www.youtube.com/watch?v=iAuc2xAM7-8 hvor en mand bl.a. fortæller, at han følte sig som en alien blandt mennesker.
Mange venlige hilsner
Liza

Besvar