hjælp søges

Agorafobi er angsten for at færdes uden for eget hjem.
Besvar
diskotek
Geografisk sted: nordsjælland

hjælp søges

Indlæg af diskotek » 26 apr 2005 10:17

hejsa jeg er en pige på snart 25 år. der har haft angst i 1,5 år. i perioder går det op og ned af bakke i øjeblikket går det den gale vej. jeg har snart haft alle angst symptomer, og nu er det vejrtrækningen der er problemet, føler jeg skal trække vejret helt ned i lungerne rimelig tit, får også ligesom sidestik i en slem grad under venstre bryst det vare i små fem minutter, er meget ubehageligt, da man tænker på om der er noget galt med mit hjerte, men det er blevet undersøgt, hjælp er der nogen der har haft det ligesom mig, det ville hjælpe
vh diskotek

Dave
Geografisk sted: København

Indlæg af Dave » 28 jul 2005 08:30

Hej Diskotek

Jeg tror at vi allesammen, i hvert fald de fleste af os, har døjet med vejrtrækningen. Noget så basalt som at trække vejret kan være utroligt svært, hvis man begynder at fokusere på det. Jeg har i perioder noget ligende, voldsomme stik af smerter under brystet, og jeg bliver utroligt bange, og de første gange gik jeg til lægen, overbevist om at nu var det altså hjertet den var galt med.

Såvidt jeg ved, er man ikke helt sikker på hvordan sidestik opstår, men jeg garanterer dig, at ligeså ubehagelige de er, ligeså ufarlige er de.

-dave

OVREANGSTEN
Geografisk sted: Østjylland

Kender det

Indlæg af OVREANGSTEN » 18 jan 2007 17:15

Det er " HELT NORMALT# når man altså har angst...!

Kender også godt tanken...er der noget fysisk galt med mig!!!

Det er der ikke...de ting du skriver her..er alle angst symtomer...ved det føles hæsligtDET ER IKKE FARLIGT!

En ringe hjælp...men forestil dig, at din mave er en ballon...du skal puste op...gør det 3 gange i streg...et par gange om dagen...men ellers pas på med at focusere for meget på vejrtrækningen...selvom det er den der gør at man hyperventilerer!

For meget fokus på vejrtrækningen...kan næsten besværliggøre vejrtrækningen yderligere..da men bliver over opmærksom!

Knuser

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 08 feb 2007 09:23

Hej Diskotek

Sidestik er helt ufarligt. Det er milten der bliver tømt for blod og er helt normalt når man trækker vejret hurtigt (for eksempel når man løber). En bedre kondi hjælper på sidestik. Sidestik er altså ikke noget at bekymre sig om. Desuden har lægen har jo undersøgt dig og - fra hvad jeg kan læse i dit indlæg - fundet at du har det fint fysisk.

Mede hensyn til vejrtræknings problemer på grund af angst så kender jeg det udemærket. Har set i fjernsynet at folk trækker vejret ind i en brun papirpose og at det skulle få vejrtrækningen til at blive "normal" igen meget hurtigt.

Håber at du kan bruge det til noget :wink:
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

natasja

Indlæg af natasja » 12 feb 2007 13:46

Hej

Sommetider når jeg i længere perioder ikke har givet mig selv tid til at lave ngl vejrtrækningsøvelser eller bare slappet af pga stress el konstant angst, føles det som om jeg ikke trækker vejret ordentligt. Jeg forestiller mig at jeg har en ballon under hver armhule, inde bag brystet bagom til ryggen (lidt svært at forklare) som skal fyldes op, og det plejer at hjælpe.
De gange hvor jeg så har fokuseret så meget på åndedrættet til det faktisk er blevet "unaturligt", fordi jeg trak vejret på en kunstig måde fik jeg også ondt i brystet.
Jeg prøver på ikke at tænke så meget over det men bare huske at mærke ind imellem at jeg kan mærke vejrtrækningen i ryggen også.

VH Natasja

pk22

Indlæg af pk22 » 01 maj 2007 17:03

Hej

Er ny herinde men faldt lige over dit indlæg og tænkte det er ligepræcis sådan jeg havde det i meget lang tid!!! Det føles mega ubehagelig, havde det faktisk som om jeg skulle lære at trække vejret forfra...

Mit bedste råd til dig er at begynde at lave vejrtrækningsøvelser 10 min hver dag. Det giver en rigtig god kontrol over vejrtrækningen og gør at den bliver rolig og mere normal... man skal bare have lidt tålmodighed.

Man sætter sig i en stol med begge ben på jorden holder den ene hånd på brystet og den anden på mellemgulvet (maven). Træk herefter vejret igennem næsen dybt ned i maven (ligesom en ballon), her må brystet ikke bevæge sig kun den hånd man har på maven må bevæge sig.

Gi det et forsøg...

L'angoscia

Indlæg af L'angoscia » 03 maj 2007 15:45

Et rigtig godt råd når man har problemer med vejrtrækningen er at puste ud.

Spids munden så der kommer lidt modstand og pust lige så langsomt ud. tøm lungerne helt for luft. Gør det to gange i træk. Tro mig. Det virker! Også selvom det virker lidt sært.

Tit når man problemer med at trække vejret hiver man en masse luft ind i lungerne og det får man det faktisk værre af. Så når folk siger "træk vejret dybt" er det faktisk forkert.

Tøm lungerne for luft.

:D
L'angoscia

frederikp

Problemer med at blive opdaget

Indlæg af frederikp » 30 maj 2007 21:28

Hej Diskotek og alle Jer andre.
Jeg føler med Jeres problemer, og det må være svært. Det er fedt, man kan tale om herinde, så man ikke føler sig helt alene i verden.
Men nogle, der lider af angst, tror stadig, de er alene, ved ikke, hvad der reelt er gal med dem.

Jeg går på Danmarks Journalisthøjskole, og jeg vil gerne skrive om det og gøre opmærksom på det problem, at lægerne ikke ved nok om angst til at stille den ordentlige diagnose eller så han/hun bare sender en hjem. Har I haft samme problem, eller måske slet ikke?
Hjælp mig med at få skrevet min artikel fra et menneskeligt synspunkt og gå ind på min ANONYME rundspørge et par minutter. Linket kommer forneden:

http://www.surveymonkey.com/s.aspx?sm=U ... fqkA%3d%3d

Hvis en af Jer har haft virkelige problemer med Jeres læge og gerne vil fortælle mig om det, må I meget gerne kontakte mig på nedenstående oplysninger.

På forhånd tak,

Kærlig hilsen

Sofie Glud Heiredal
Danmarks Journalisthøjskole
tlf: 51926491
mail: sgheiredal@mail.djh.dk

Besvar