Bliver det nogensinde bedre??

Agorafobi er angsten for at færdes uden for eget hjem.
Besvar
Anits00

Bliver det nogensinde bedre??

Indlæg af Anits00 » 04 jul 2008 14:50

Hej

Jeg er ny herinde. Har været herinde mange gange og kigge og nu har jeg så endelig fået taget mig mod til selv at skrive et indlæg.

Jeg er en ung pige på 20 der lider agorafobi, panikangst og socialfobi.
Det startede for 2 år siden og langsomt er det gået ned af bakke. På daværende tidspunkt gik jeg i gymnasiet og heldigvis klarede jeg at gennemføre min uddannelse. Men nu sidder jeg så her.. et helt år efter jeg blev færdig og alt er bare blevet meget værre. Jeg har ikke lavet noget som helst i et helt år fordi jeg er så hæmmet af min angst. Jeg går til psykolog og har gjort det i 2 år nu og jo det har hjulpet mig meget, men slet ikke i nærheden af hvad jeg godt kunne tænke mig. Er stadig rigtig angst for at forlade hjemmet og bare det at taget bussen eller være sammen med mange mennesker virker helt umuligt for mig.
Er bare ved at opgive alt håb om at få det bedre. Ved godt at vejen frem er at udsætte sig selv for det man er bange for osv. men hvad gør man lige når man ikke tror på sig selv og ingen motivation har? Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal finde det frem, det virker bare så håbløst til tider..

tilde 58
Geografisk sted: TÃ¥strup

Indlæg af tilde 58 » 04 jul 2008 19:53

Velkommen til.

Jeg har også panikangst og tager medicin - 10 mg Cipralex på 4 uge nu og kan mærke en bedring.

Håber for dig du snart får det bedre.
Panikangst. FÃ¥r 15 mg Cipralex og er nu uden angst. Skrevet d. 21.7.08

kriztina

Indlæg af kriztina » 04 jul 2008 22:51

hey anits.

Puha, jeg ved hvordan du har det. Da jeg havde det værst lå jeg i sengen 24 timer i døgnet, og jeg kravlede rent ud sagt, ud til toilettet til sidst.
jeg turde ingenting, ikke en gang gå ud med skralde spanden som ligger 30 meter fra mit hjem.
.turde ikke handle, eller gå ud med mine børn.
Har haft panik angst siden sep sidste år.
Den dag idag kan jeg handle, og være ude med pigerne. gå lange ture med hunden. Jeg er langt fra "rask" men det går frem af, men langsomt.
Sagde til mig selv en dag at NU KU DET VÆRE NOK. den angst skulle bare ikke ødelægge mit liv.
starte med små gå ture, og gik ind i forretninger og ud igen, uden at handle.
Er stadig ikke så god til de store forretninger, fødselsdage, fester og bus ture.
Men efter min ferie til kroatein om 14 dage, så træner jeg bus ture :lol:
du er velkommen til at skrive hvis der er noget du vil spørger om.
god sommer.

knuuuz kriz

Mette87
Geografisk sted: Taastrup

Indlæg af Mette87 » 05 jul 2008 13:57

hej anits.

Jeg er helt enign med kriztina.. DU ska nå du det punkt hvor du siger at nu må det være slut med at leve på den måde. Du ska være klar til at kæmpe for at leve et godt liv...
Jeg er selv 21 med panikangst og agorafobi, så jeg kan sagtens følge dig. Motivation kan du hente mange steder fra. Prøv at tænke på hvis du en dag får taget bussen ud til en veninde, eller går i biograffen. Tænk på noget du rigtig godt kunne tænke og kæmp for det. For du fortjener et dejligt liv, selvom det er med angst.

Din psykolog må næsten have givet dig nogle øvelser? har du haft succes med dem?
Har du noget familie eller venner som støtter dig?

mange varme tanker Mette :)
23 år, har panikangst og agorafobi. Læser til pædagog

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 08 jul 2008 08:47

Hej Anits

Jeg har haft agorafobi, men kommer nu ud hver dag, uden at mærke agorafobien. Jeg lavede nogle øvelser der gradvis hjalp mig til at kunne gå udenfor uden at angsten styrede. Som Mette skriver hvis du går hos en kognitiv psykolog må han/hun have givet dig nogle øvelser. De kan virkeligt hjælpe!

Dette er hvad der virkede for mig:

Øvelserne laves mindst 2 gange om dagen, men helst flere gange.

Jeg øvede mig i første omgang ved at stå ved døren mens den var låst.
Sådan bare i et kvarter eller 20 min. ad gangen. Som dagene gik nærmede jeg mig døren helt, mens den var låst. Efter nogle uger var jeg tryk ved at stå ved den låste dør.

Så begyndte jeg at tage hånden på låsen, uden at låse op. Nogle gange kiksede det. Men jeg blev ved med at øve mig hver dag. Når der var gået en uges tid følte jeg mig tryg ved at have hånden på låsen.

Så begyndte jeg at øve mig ved at dreje låsen og stå ved den lukkede dør. Det var noget af det sværeste. Når jeg var tryg ved det øvede jeg mig i at stå ved den oplåste lukkede dør, med hånden på dør håndtaget.

Til sidst turde jeg godt åbne på klem i 25 min. Jeg øvede mig i at åbne mere og mere. Hvis jeg hørte nogen på gangen lukkede jeg og så åbnede jeg igen når jeg kunne høre de var væk. (Nok mere min socialfobi men man skal vel arbejde med en ting ad gangen). Til sidst stod jeg ude på gangen ved min åbne dør i ca. 25 min. Hvis jeg hørte nogen på vej skyndte jeg mig indenfor, lukkede, ventede til de var væk, åbnede igen og stod så ude på gangen ved min åbne dør. Gradvist øvede jeg mig i at gå længere væk fra døren.(også videre, også videre)

Vigtigeste af alt: små skridt ad gangen der varer ca. 25 min. hver gang.

IKKE noget med at i dag skal jeg stå ud på gangen i 25 min. selvom jeg ikke er tryg ved at stå ved min lukkede dør.
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

tilde 58

Indlæg af tilde 58 » 08 jul 2008 09:21

Forza

Det var en flot måde du fik taklet det på.
For der er ringtig - at for nogen gælder det om de små skridt.
Og gerne med flest sejre.

I dag har jeg selv vovet mig i min bil længere væk - til nærmeste by.
Jeg har haft så mange angstanfald i den bil, så det har afholdt mig længe.
Så begyndte jeg med små ture rundt i min egen by. Nogen gange kom der angst og så kørte jeg ind til siden - for senere at vende om.

Så erfarede jeg jo, at på den måde gav jeg angsten lov at vinde.
Det duer jo ikke.

I dag gjorde jeg det dælme - og kørte længere end jeg har turdet længe og DET GIK GODT.

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 20 jul 2008 13:44

Sådan Tilde! :D

Respekt til dig!

Ved at du skrev for noget tid siden. Håber det stadig går godt.
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

tilde 58

Indlæg af tilde 58 » 23 jul 2008 07:49

Hej Forza

Tak for din hilsen.
Jo det går fremad.
Talte med min læge her til morgen og han synes jeg skal stige fra 10 mg til 15 mg Cipralex nu - for at komme op på en endnu bedre virkning.

Det skræmmer mig lidt, for jeg har ikke lyst til at starte forfra med alle bivirkningerne - hvis de kommer.

Smil til dig ;)

Besvar