hvordan kommer man igang igen???

Agorafobi er angsten for at færdes uden for eget hjem.
Besvar
aneba
Geografisk sted: bornholm

hvordan kommer man igang igen???

Indlæg af aneba » 14 maj 2008 16:25

hej derude
jeg ville bare høre om der er andre der har haft tilbagefald efter 15 år med angst. jeg er lige skiftet til cipramil da de andre piller ikke virkede mere, før fik jeg seroxat og har haft nogle år med dem. passet mit arbejde kunne køre i min bil osv. osv. nu er jeg tilbage fra nul igen, svært at acceptere. lige nu kan jeg slet ikke se at jeg kommer videre, tværtimod syntes jeg det bliver værre og værre. ville bare høre om nogle har erfarringer med tilbagefald og hvordan jeg kommer op på hesten igen
annette.

aneba
Geografisk sted: bornholm

Indlæg af aneba » 15 maj 2008 14:26

svar søges
annette.

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 16 maj 2008 09:09

Hej Anette

Det er svært at træne sig op igen når man har agorafobi.

Hvad jeg gjorde for at komme ud af det:

Dette er hvad der virkede for mig. Øvelserne skal helst laves flere gange om dagen.

Jeg øvede mig i første omgang ved at stå ved døren mens den var låst.
Sådan bare i et kvarter eller 20 min. ad gangen. Som dagene gik nærmede jeg mig døren helt, mens den var låst. Efter nogle uger var jeg tryk ved at stå ved den låste dør.

Så begyndte jeg at tage hånden på låsen, uden at låse op. Nogle gange kiksede det. Men jeg blev ved med at øve mig hver dag. Når der var gået en uges tid følte jeg mig tryg ved at have hånden på låsen.

Så begyndte jeg at øve mig ved at dreje låsen og stå ved den lukkede dør. Det var noget af det sværeste. Når jeg var tryg ved det øvede jeg mig i at stå ved den oplåste lukkede dør, med hånden på dør håndtaget.

Til sidst turde jeg godt åbne på klem i 25 min. Jeg øvede mig i at åbne mere og mere. Hvis jeg hørte nogen på gangen lukkede jeg og så åbnede jeg igen når jeg kunne høre de var væk. (Nok mere min socialfobi men man skal vel arbejde med en ting ad gangen). Til sidst stod jeg ude på gangen ved min åbne dør i ca. 25 min. Hvis jeg hørte nogen på vej skyndte jeg mig indenfor, lukkede, ventede til de var væk, åbnede igen og stod så ude på gangen ved min åbne dør. Gradvist øvede jeg mig i at gå længere væk fra døren.(også videre, også videre)

Vigtigeste af alt: små skridt ad gangen der varer ca. 25 min. hver gang.

IKKE noget med at i dag skal jeg stå ud på gangen i 25 min. selvom jeg ikke er tryg ved at stå ved min lukkede dør.

Når jeg startede på en øvelse kunne jeg være meget nervøs. Men det aftog efterhånden. Det er vigtigt at øvelserne varer mindst 25 minutter hver gang.

Prøv også at ligge mærk til om der er noget du er vred over. Jeg tror nemlig at der kan være en sammenhæng mellem vred og angst. Men som sagt er det ikke noget jeg ved.

Håber du kan bruge det til noget :wink:

John
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

Mette87
Geografisk sted: Taastrup

Indlæg af Mette87 » 21 maj 2008 19:02

Hej Anette..

puha det lyder som du har det rigtig hårdt nu! Det er noget af en kamp at skulle kæmpe endnu engang.. For tilbagefald rammer hårdere end succes.. Det er derfor det er vigtigt at du husker alle dine succeser!
Det kan godt være at de er "små og ubetydelige" men det er stadigvæk godt.
Måske skulle du finde "de gamle succeser" frem og kigge lidt på dem, det kan være du kan bruge dem til noget.. og samtidig smide "de nye fiaskoer" væk..
positive hjælper meget synes jeg :)

håber du kan bruge det.. :)

mange hilsner Mette
23 år, har panikangst og agorafobi. Læser til pædagog

Besvar