kontanthjælp for livet eller ?

Agorafobi er angsten for at færdes uden for eget hjem.
gch
Geografisk sted: Odense

kontanthjælp for livet eller ?

Indlæg af gch » 07 nov 2006 16:06

Hej.

Jeg har gået og funderet, den sidste tid, over hvor længe jeg mon skal blive ved at være på kontanthjælp, når nu jeg bliver ved med ikke at have det godt nok til at gå ud og få mig et almindeligt job. De sidste 3-4 år har jeg ikke stået til rådighed for arbejdsmarkedet, og efterhånden er jeg nået dertil hvor jeg savner en retning. Kan jeg klare lidt arbejde eller kan jeg ikke!!!

Jeg tænker jo, at hvis jeg ikke kan arbejde ,så burde jeg vel egentlig kunne få førtidspension, og hvis jeg kan klare nogle timer, så kunne det jo være rart at komme igang med et skånejob el. lign, nu hvor jeg virkelig har fået lysten til at forsøge. Jeg mangler ligesom noget at stå op til engang imellem. Til trods for at angsten ikke begrænser mig så meget som den har gjort, går jeg og bliver mere og mere ked af mit liv, fordi det mangler indhold.

I fredags var jeg oppe og snakke med min sagsbehandler. Jeg fortalte hende, at jeg virkelig har lyst til at få mig selv prøvet af, og se hvad jeg kan klare arbejdsmæssigt, men hun mener ikke jeg har det godt nok endnu til at tage det skridt.

Jeg synes det virker meget mærkeligt. For i mit hoved ser det sådan ud, at enten så kan jeg klare at arbejde nogle timer, og så må vi tage den derfra, eller også viser det sig, at jeg slet ikke kan, og så må det jo være tegn på, at det er på tide at søge en førtidspension. Er det mon ikke bare fordi det er billigere for kommunen at holde mig på kontanthjælp, at hun siger sådan! :?

Er der nogen, der ved hvordan alt sådan noget virker?

Gad vide om det er meningen, at kontanthjælp skal være noget permanent for dem der ikke magter at varetage et job pga. angst!!!

Kærlig hilsen Gitte

Blip
Geografisk sted: Ribe amt

Hej ghc

Indlæg af Blip » 08 nov 2006 10:55

Hej ghc

Her har jeg lidt erfaringer, så jeg vil prøve at give dig nogle gode råd.

Mange med en psykisk lidelse kommer i klemme i det social system. Desværre er der rigtig mange eksempler på dårlige socialrådgiver og kommuner der sylter sagsbehandlingen. Ligegyldig grunden er der ofte kun en taber i det spil.

Men nok om det. - Her er et par forslag til hvad du kan gøre.

1. Få aktindsigt i din journal- og få et kopi tilsendt - hold dig altid opdateret og kom med indvendinger til journalen hvis de ikke skriver sandheden.

2. http://www.k10.dk/news.php læs især nyttige links i venstre side.

3. Få evt. altid en bisidder med til møde med kommunen. Det hjælper ofte på kommunens samarbejde. Man kan evt. få hjælp til bisidder hos http://www.sind.dk/sind-bisiddere.6

4. ved konkrete spørgsmål og hjælp til ens sag kontakt DUKH http://www.dukh.dk/go.asp?LangRef=1 De er super gode - kan anbefales. læs deres hjemmeside igennem. - Det er klart tiden værd.

5. køb bogen http://www.de9.dk/69-52.aspx og læs lidt i den - Det er en billig super bog - med letforståelig jura og regler om sagsbehandling mm..

6. fortræk altid skriftlig kommunikation til kommunen, hvis mulig- på den måde kan du dokumentere, hvad der er sagt og sket. - spec. hvis du vil ansøge/anmode om noget - og få afslag skriftlig med begrundelse (de skal foruden et skriftlig afslag fortælle dig om klage mulighederne)

Det lyder måske lidt voldsom, men du skal selv kende reglerne - ellers kan kommunen trække dig rund ved næsen. Jeg har selv været hele systemet igennem - og desværre konstateret, at man skal selv kæmpe for at få en god sagsbehandling...

Håber du kan bruge disse links og råd til noget .. Husk at væbne dig med tålmodighed og en god portion kampånd :wink:

gch

Indlæg af gch » 08 nov 2006 11:06

Hej Blip.

Tusind tak for dine råd, jeg vil prøve at kigge på de links du har givet mig, og se og få fundet den bog du nævner. :wink:

Blip
Geografisk sted: Ribe amt

Indlæg af Blip » 08 nov 2006 11:20

velbekom :wink:

Et godt liv er værd at kæmpe for.. Jeg ved af erfaring at det kan blive en sej kamp.

Hvis du ikke har så mange penge kan du nøjes med 1 udgave af bogen - den koster vist 40 kr.

Gør dig selv den tjeneste at kontakte dukh og se om du ikke kan få en "sagsbehandler" der. - De giver en god sparring i forhold til sagsbehandling og regler.

God læse lyst :wink:

DarkAngel
Geografisk sted: København

Indlæg af DarkAngel » 10 mar 2007 19:02

Jeg fandt også ud af det på den hårde måde - altså at man er nødt til at kende reglerne for at komme "nogen steder" i systemet :roll:
Har været på kontanthjælp i 5 år efterhånden, og har prøvet rigtig, rigtig mange behandlingstilbud for at komme af med angsten, men intet har virket, så jeg har søgt pension, og jeg får svar om ca. en måned.
Det ER meget billigere for kommunen at holde folk på kontanthjælp, så de vil trække dig rundt i evigheder for at udskyde at man får pension.
Desuden er de dårlige til at informere om, at man har lov til at søge pension, hvordan man gør osv.

Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke. Og husk; aldrig gi op :!:

Lena
Geografisk sted: Ishøj

Hmmmm

Indlæg af Lena » 25 sep 2007 17:34

Aldrig gi op??? jeg er ked af det, men jeg er slet slet ikke enig! Efter at ha været i "systemet" i 15 år, så har jeg altså givet op!!! Og jeg er glad for det!
I min tid, er jeg blevet kaldt alt fra doven,psykotisk,narkoman,dum,infatil,højtråbende, krævende,snylter til urealistisk,underlig ect ect ect.. og der kommer en dag, hvor man bare ikke kan mere....
Min økonomi er ramlet totalt, og jeg har aldrig råd til noget som helst! Hver måned må jeg sortere regninger fra, og håbe at de ikke -igen-slæber mig i fogedretten, eller truer mig med at sætte mig på gaden. Jeg har 2 små børn som skal ha mad,tøj osv, men hvordan gør man lige det, når man har minus 2000kr om måneden?
Skal jeg virkelig fortsætte med den kurs resten af mit liv, bare fordi jeg ikke vil give op? bare fordi jeg ikke kan lide ordet "førtidspensionist" eller fordi jeg er bange for hvordan folk vil se på mig når jeg har fået det stempel? At få et flex-job er stort set umuligt, for mit handicap er jo ikke synligt vel? jeg lider overhovedet ikke af socialfobi, og det gør det meget svært at overbevise folk om at jeg er syg, når jeg nu både ser alm ud, taler normalt, kender loven og generelt er præsentabel.Min sag hos sagsbehandleren er ca lige så tyk som karnovs lovsamling, og alligevel er der stadig ingen i systemet der fatter at jeg rent faktisk er et MENNESKE med følelser og behov, så hvorfor spilde tid på en som mig?
Ja.. Jeg ER bitter!!! jeg har kæmpet som en vanvittig i alle de år, på trods af, jeg har haft MINUS overskud.Angsten æder ligesom det der er...
Så den der med aldrig at give op?? nej.. Jeg ville ønske jeg havde givet op for mange år siden, for så så mit liv nok anderledes ud nu.. på førtidspension må man gerne ha et 15-20 timers job.. Og så kan jeg få min værdighed igen, mit socialliv igang og min måske min økonomi til at hænge sammen.
Det jeg mener er: KÆMP! Men mist ikke overblikket, og lad være med at kæmpe bare for at gøre det... Man kan miste så meget mere end man har råd til..både fysisk og psykisk..

Knus fra Lena

Lena

HOVSA!!!!

Indlæg af Lena » 25 sep 2007 17:40

undskyld.. der skød jeg før jeg nåede at sigte hvis i forstår!!!!!!!!!!!!

Jeg læste ikke indlægget ordentligt, men farede bare op som en trold af en æske.. UNDSKYLD! jeg er bare meget opfarende for tiden mht alt der har med systemet at gøre... Fik opfattelsen af, at der var tale om IKKE at søge pension... Ved ikke lige hvordan jeg kunne tro det, når indlægget var klart formuleret.. Nogen gange ser man vist kun det man vil..... Igen UNDSKYLD!
Og mht pension, så er min holdning vist klar! *griner flovt*

Flove knus fra Lena :oops:

gch

Indlæg af gch » 25 sep 2007 18:13

Hej Lena.

Kender godt det, at man er så edderspændt rasende, at man ikke lige får læst ordentligt. :D Kan godt forstå du er træt af systemet, når du har kæmpet i så mange år, og ikke har fået andet end underskud på kontoen ud af det....Jeg er allerede godt træt af det nu, og jeg har ikke engang skulle kæmpe helt så hårdt som jeg kan høre mange andre må gøre.

Efter jeg fik en støttekontaktperson er jeg blevet taget mere alvorligt. Tingene snøvler sig stadig afsted, og min sagsbehandler har tilsynesladende det hele i munden, men gør ikke så meget for at overholde de aftaler vi laver. Men det hjælper at have en "sparringspartner", der kan hjælpe en med at holde dem på kommunen i ørerne.

Så nu er jeg langt om længe startet i arbejdsprøvning. Det bliver spændende hvad udslaget bliver på det.

Jeg ved ikke om jeg har overset det i dit indlæg!!! Men har du så søgt pension nu?

- og hvad med dig DarkAngel? Fik du førtidspension?

Knus fra Gitte

Lena

Indlæg af Lena » 25 sep 2007 23:00

jaaae.. Ups.. hehe.. jeg var liiige lidt hurtig der...

Men ja! Jeg har endelig søgt det der hedder en paragraf 17. Ansøgning om førtidspension, med grundlag fra forhåndenværende materiale.. Dvs de kun ser på de papirer de har! Jeg nåede lige at "kyle" noget ekstra op til dem inden de startede deres vurdering.
Men hvis de tror de har fået fred for mig, så tror de meget fejl! På mandag har sagen officielt kørt i en uge, og så starter jeg med at "huske dem på mig" som jeg kalder det. Dvs hver dag at ringe og spørge hvor langt de er kommet med min sag..Jeg venter IKKE et halvt til et helt år på en afgørelse.. det er helt sikkert.Mit liv har været på standby alt alt for længe, og jeg har ikke råd (hverken økonomisk eller følelsesmæssigt) til at vente mere. Jeg har efterhånden trukket så mange nitter her i livet, at tålmodighed ikke længere er en af mine "dyder" *griner*

Men tak for forståelsen!! Det er virkelig rart at føle sig forstået...... Bare til en afveksling!

Knus fra Lena

charlotte
Geografisk sted: københavn

pension

Indlæg af charlotte » 07 okt 2007 15:48

Hej. Må jeg spørge hvorfor I ikke prøver at få flexjob? Det vil betyde en lang bedre økonomi. Eller måske et skånejob?
Min pension er på 6000 om måneden, fordi jeg er gift, og vi har måtttet tage store lån, mens børnene var små. Jeg er ganske vist på den gamle ordning og ved godt, det nu er lavet om til det bedre, men alligevel tror jeg, at hvis man på nogen måde kan overskue det, er det bedst rent psykisk at bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet uanset hvor lille den end måtte være. Det er svært (umuligt) at få kommunen til at hjælpe, når først man har fået pensionen.
Alligevel håber jeg meget for jer, at I vil få tilkendt pension, hvis det er det bedste for jer. Jeg ved godt, hvordan det er at være på kontanthjælp.

gch

Indlæg af gch » 07 okt 2007 23:28

Hej Charlotte.

Tak for dit svar. Det er godt lige at få en lidt anden vinkel på også. Jeg har jo egentlig bare tænkt, "Det kan da ikke blive værre end at være på kontanthjælp" og "lad mig nu bare blive afklaret, så jeg kan komme væk fra denne uvished om fremtiden, og væk fra altid at skulle spænke og spare og alligevel ikke have råd til ret meget andet end mad"
Hej. Må jeg spørge hvorfor I ikke prøver at få flexjob? Det vil betyde en lang bedre økonomi. Eller måske et skånejob?
Jeg håber, det er en af de ting, der kommer ud af arbejdsprøvningen. jeg vil meget gerne bevare kontakten til arbejdsmarkedet. Jeg har godt nok lidt frivilligt arbejde, som jeg kan vende tilbage til når arbejdsprøvningen er slut. Det kan jeg lave herhjemme, når ikke jeg har det godt nok til at møde op. Men det ville nu alligevel være rart at få mulighed for at komme i skånejob eller lign. og ikke bare få tilkendt førtidspension.

Det ser desværre bare ikke for lyst ud, synes jeg. De første to mdr. var jeg sygemeldt fra arbejdsprøvningen pga. anden sygdom end angst, og den sidste måneds tid har jeg så forsøgt at komme igang, men er stadig ikke rigtig frisk. Så det er blevet til ca. 1 time pr. dag og kun et par gange om ugen, og nu har jeg lige fået at vide, at de afslutter mig på tirsdag. Derefter vil jeg så blive kaldt til et par samtaler med nogle læger og psykologer, og så blive vurderet udfra de samtaler, og de få gange jeg har været på "arbejde".

Lidt ærgerligt, at jeg ikke lige får lidt længere tid til afprøvningen. Tror det vil kunne gøre en forskel i udslaget. Den har ligget på et rigtig dårligt tidspunkt, da jeg har været syg det meste af året. (Blev i foråret diagnostiseret med en kronisk sygdom. Har haft den i min. 7 år, efter hvad jeg kan regne ud, når jeg tænker tilbage på hvornår symptomerne startede. Så det er en mulighed, at det er den, der har gjort mig uarbejdsdygtig for 4½ år siden).

Derfor synes jeg ikke lige, det er det bedste tidspunkt, at blive vurderet på nu her. Jeg har kun været i behandling i knap 2 mdr., og jeg er først nu så småt ved at lære, hvordan jeg takler sygdommen, og finde ud af hvordan jeg skal forholde mig til den og leve med den. Så det kunne være rart, at de havde ventet lidt med vurderingen, til vi har set hvordan behandlingen kommer til at virke. Har fortalt dem derude, at det kan tage fra 2-6 mdr. før behandlingen viser resultat, hvis den virker, så kan ikke helt forstå, de ikke vil se tiden an lidt længere. Men på den anden side bliver det også rart at få en afklaring, så jeg bare kan koncentrere mig om at få det bedre.

Ups det blev noget langt. :oops:

Lena

Indlæg af Lena » 11 mar 2008 21:32

ang arbejdsprøvning....... Så har jeg lige fået at vide at jeg for nu TREDJE!!!!! gang skal i fuc**** arbejdsprøvning!!! Om jeg GIDER det igen igen igen.. Du skal ikke være sikker på der kommer en daddel ud af din arbejdsprøvning.Som jeg oplever det, er det ofte en form for syltning af folk de ikke liiige kan placere... REND mig hvor er jeg dog træt af at leve i venteposition!!!! ØV!

maria79m
Geografisk sted: Thorsø

må jeg være med

Indlæg af maria79m » 11 mar 2008 21:45

jeg har snart gået sygemeldt et år. det vil sige de nok stopper min udbetaling af sygedagpenge her til maj. Der er stadig ingen udsigt for mig til at være rask nok til et alm 37 timers job. min læge mener at et job med en 3-4 timer om dagen ville være bedst for mig. Jeg skal til møde med min sagsbehandler på fredag, og min kæreste tager så med mig, da det altid er rart med 4 ører istedet for 2. Hvis jeg nu søger om bevilling til fleksjob, tager det så en frygtelig tid? har heldigvis en forstående sagsbehandler indtil videre som sætter sig meget ind i det angst.

Lena

Indlæg af Lena » 11 mar 2008 21:50

det kommer helt helt an på den sagsbehandler du har. Har du en sød sagsbehandler der hellere vil dig det bedste end at sidde og lege skrankepave og sætte dig til de latterligste ting, bare fordi hun/han KAN, så er du godt på vej... Men uanset hvad tager det vel 2-3 mdr i bedste fald at få tilkendt flexjob.Men du SKAL i jobprøvning før du kan få noget som helst.
Det gode ved at være i jobtræning/ søge om flexjob er, at du dermed er i aktivering, og dermed kan de ikke tage kontanthjælpen fra dig...
God vind!
Knus fra Lena

gch

Indlæg af gch » 11 mar 2008 21:57

Det kan jeg s.. godt forstå....Jeg er også selv ved at gå til over at der bare ikke sker en disse, og over at sagsbehandlere m.m. tolker alt, så det passer bedst muligt ind i deres eget kram.

Ja jeg har hørt den før, at folk kommer i den ene arbejdsprøvning efter den anden. Det er simpelthen under al kritik....

Jeg har overvejet, om det mon kan hjælpe at gøre dem træt af en? :lol:

I de perioder, hvor jeg har overskud til det, har jeg det med at skrive breve til sagsbehandlerne, hver gang jeg ikke synes, de gør deres arbejde som de skal(indhenter de rette oplysninger o.s.v.), og ved bare den mindste fejl i deres skriftlige udtalelser, slår jeg ned på det, og de får endnu en skrivelse fra mig med rettelser. Jeg vil jo helst undgå, at min sag bliver vurderet på et forkert grundlag, men det bliver nok svært.

Hvad har du fået af svar ved de første arbejdsprøvninger, du har været igennem? - Siden de bliver ved at sende dig i det. Og har du overhovedet fået svarene på skrift så du har haft mulighed for at anke?

Besvar