Behandling

Selektiv mutisme er en tilstand, hvor man har normal talefærdighed i visse situationer, men er stum i andre, relativt veldefinerede situationer
Besvar
TanjaM

Behandling

Indlæg af TanjaM » 04 mar 2008 14:17

Halløj allesammen.

Kunne godt tænke mig at finde ud af, hvor og hvordan man kan få hjælp til behandling af selektiv mutisme til voksne.

Jeg kender selv til Risskov, men de tager kun børn og unge.
Hvad gør man så? går til lægen? og får henvisning hvorhen? Eller til en psykolog og får en henvisning herfra og videre?

Er der nogle her som kan hjælpe mig videre? Personen jeg hjælper med det her, bor I Vejen kommune..

Tak for hjælpen!

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 06 mar 2008 12:23

Hej Tanja

Selektiv mutisme er en overset lidelse i Danmark. Behandling af voksne vil sandsynligvis foregå ved både medicin og terapi.

Det er nok en ide at besøge lægen med henblik på en henvisning til psykolog eller psykiater, hvis sygesikringen dækker:

Henvisning fra lægen til psykolog:

- røveri, volds- og voldtægtsofre
- trafik- og ulykkesofre
- pårørende til alvorligt psykisk syge personer
- personer ramt af en alvorligt invaliderende sygdom
- pårørende til personer, der er ramt af en alvorligt invaliderende sygdom
- pårørende ved dødsfald
- personer, der har forsøgt selvmord
- kvinder, der får foretaget provokeret abort efter 12. graviditetsuge.
- personer der inden de fyldte 18, har været ofre for seksuelt misbrug.

Tilskuddet er 60% af psykologens honorar. Der kan kun gives tilskud til max 12 psykolog samtaler.

Hvis der ikke kan gives henvisning fra lægen til psykolog kan man selvfølgelig selv opsøge en psykolog, men skal så selv betale. Jeg vil anbefale en af psykologerne fra denne landsdækkende liste: (De er uddannet i kognitiv terapi der er særligt virksom mod angst.)

http://www.sakt.dk/terapeuter.asp

Som du kan se er der flere muligheder i kolding.

Håber det kunne bruges. :wink:
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

annan

Indlæg af annan » 28 mar 2008 09:12

Hej Tanja!

Vil lige høre først hvad det er for en slags selektiv mutisme du har? Hvilke situationer sker det? Jeg har nemlig det samme, og har faktisk gået i en socialfobigruppe i noget tid. Selvom det egentlig ikke er det samme, så har det hjulpet mig alligevel. Angsten er den samme om den kommer på et bestemt tidspunkt, eller er der hele tiden. Følelsen er den samme, og det er den man kan snakke fælles om. Det har i hvert fald hjulpet mig meget!

Ved ikke om det så meget er en socialfobigruppe du skal i, men en hvilken som helst angstgruppe ville garanteret hjælpe.

Håber det bedste for dig!

Smil AnnaN

dejlig steg

Indlæg af dejlig steg » 27 jan 2009 11:05

Det er mere godt, hvis du besøger en læge first.I mig sikker på, at de ved, hvad er bedst at gøre for at hjælpe dig.
[url=http://www.bedstekuponer.dk/kategorier/Samleobjekter_og_gaver/]aktiviteter med familien[/url]

Besvar