Bofællesskab - Hvad gør man når...

Her kan du foreslå aktiviteter eller arrangementer og herigennem møde andre angstramte. Du kan også opslå kontakt- eller mailinglister
Besvar
DarkAngel20

Bofællesskab - Hvad gør man når...

Indlæg af DarkAngel20 » 06 dec 2004 21:13

Hej alle.
Jeg er en pige på 20 år, der gerne vil vide, hvad man gør, når man er agorafobiker (ikke kan gå ud alene, samt være alene hjemme) - mit spørgsmål er: Hvor kan man bo?? Er der andre der har det på samme måde som jeg?
Angstforeningen skrev på et tidspunkt om et panikangst bofællesskab, men der var ingen der meldte sig!? Kan det virkelig være rigtigt, at der ikke er andre der kunne tænke sig at leve i et fællesskab, hvor alle forstod hinanden, kunne hjælpe og støtte hinanden, og hvor man kunne tage på fælles udflugter, så bla agorafobikerne kunne komme ud, uden at føle at det "skal gå ud over deres venner og familie" :D
Hvis vi kunne samle nogen mennesker, ville angstforeningen støtte os.
Jeg ved godt, at specielt agorafobikere har svært ved at gå uden for deres hjem, og at det kan virke som en umulig ekspedition at skulle flytte, men tænk over, om det ikke ville gøre livet lidt lettere (og sjovere) hvis man havde et sted, hvor man kunne være uafhængig - sammen med andre der har det på samme måde...? :shock:

Håber at høre fra jer.

Knus

Gæst

Indlæg af Gæst » 07 dec 2004 12:49

Hej DarkAngel20

Jeg er selv agorafobiker, og har gjort mig nøjagtig de samme tanker som du har ang. noget bofællesskab.

Jeg har ikke de store problemer med at være alene hjemme, men jeg har svært ved at gå ud, uanset om det er alene eller med andre. Der er dog én enkel person i min omgangskreds, som jeg kender så godt og har så meget tillid til, så jeg tør at tage lidt mere hjemmefra, når jeg er sammen med ham. Men han kan jo ikke altid være der, når jeg har brug for at få handlet ind eller bare har lyst til at komme lidt ud.

Men for at komme til sagen :D:

Jeg støtter dit forslag 100%, og håber at der er mange andre i vores situation, der vil gøre det samme, og give deres mening til kende her på siden. Det kunne være dejligt, hvis der rent faktisk kunne blive stablet sådanne steder på benene rundt omkring i Danmark.

Knus Gitte

DarkAngel20

Indlæg af DarkAngel20 » 07 dec 2004 20:48

Hej Gitte.
Dejligt at høre at der er andre der er døjer med samme problem - at jeg ikke er helt alene i verden med det her :)

Jeg håber, og tror på, at hvis vi er nok der "melder sig frivilligt" til det her projekt, så kan det også blive til noget!

Det ville være en utrolig befrielse for mange, hvis der kunne oprettes sådanne bofællesskaber. Efter et stykke tid ville de folk der boede der jo begynde at stole på hinanden, og på den måde ville man kunne følges ad, når man skulle handle, ville nyde naturen, eller bare ville gå en tur...
:D
Det er ihvertfald frustrerende, at bo på nørrebro, og føle sig sat på "standby", idet man kan se folk der går på gaden på vej til arbejde, fest eller hvor de nu skal hen og nyde livet, og så ikke engang selv kunne gå ned til kiosken alene... Det hele føles bare så tomt og meningsløst, når man ikke kan gøre alle de ting man gerne ville, og man tænker, at "hvis bare jeg kunne dét og dét, så ville jeg være et lykkeligt menneske". Men sandheden er at mennesker der KAN alle de ting vi ikke kan gøre uden stort besvær, faktisk går og brokker sig over alle mulige diverse små-problemer - Tænk hvis de fik lov til at være i vores sko i bare én dag!!? Jeg tror vi ville få meget mere forståelse end vi får idag, bedre behandlingsmuligheder, og man ville nok ikke rende hovedet mod en mur bare halvt så meget som man gør idag, når man skal have bevilliget psykolog, fobiskole osv.

Jeg håber meget, at folk vil støtte det her, så det kan blive til noget, og så Kamma kan bakke op om det, og finde ud af hvad der er af muligheder for os panikangste/fobiske mennesker, så vi kan komme ud af den isolation vi er blevet tvunget ind i.

Knus Kamilla

Kamma
Geografisk sted: København

Indlæg af Kamma » 08 dec 2004 00:04

Nedenstående tekst er fra medlembladet: Angstavisen 7, hvor vi forsøgte at få et boligfællesskab til panikangste med agorafobi.
Vi var meget forundrede over at vi ikke fik en eneste henvendelse fra vores medlemmer, på daværende tidpunkt havde vi 1.000 medlemmer og da man mener at ca. 5% lider af agorafobi, skulle der have været ca. 50 personer med denne lidelse, og hvis blot 20 havde været interesseret, kunne vi have gået i gang.
Jeg var jo nødt til at ringe til boligselskabet i Holsterbro og fortælle at det ikke kunne blive til noget, så de har nok allerede fundet på noget andet til deres lejemål.
Men vi kan da prøve igen måske et andet sted. Hvis vi kan samle 20 mennesker sammen, der virkelig ønsker at flytte ind i en fælles boligblok, og ikke er afhængige af, hvor i landet det bliver, så er der måske en mulighed. Måske er det en fordel at man mødes inden, man tager beslutningen, for de mennesker man kommer til at bo sammen med, bliver jo som en slags familie, så det er vigtigt at kemien er nogenlunde i orden.

Mange hilsner
Kamma

Møde 24.09.03
vedr. boligblok til panikangste i Holstebro

Af Benny Nielsen

I Angst-Avisen 6, s. 9 kunne man læse Kamma Kaspersens ”EFTERLYSNING Specialboliger til angstramte søges” fra Boligen. Som en glædelig overraskelse blev vi kontaktet af Gert Vestergaard, Formand for Boligselskabet ”Sct. Jørgen” samt Kurt Degnbol, administrationschef i Boligselskabernes Fællesadministration, Jeppe Schous Gade 11, 7500 Holstebro: www.bssj.dk/www.aab1940.dk
Jeg tog af sted til Holstebro for at tale om projektet. Mødet startede med besigtigelse af de omhandlede boligblokke, der ligger centralt, men fredeligt, tæt ved alle bymæssige faciliteter mht. uddannelse, sport og kultur. Holstebro har 35.000 indbyggere, et dynamisk, men trygt og fordomsfrit miljø, hyggelig midtby med velindrettede gågader, grønne områder, et hyggeligt å-gennemløb og station med intercity-forbindelser.
Boligblokken kan vælges efter nærmere ønske, og skal helt istandsættes til formålet. Dette kan gøres i henhold til særlige ønsker og behov fra kommende beboere med panikangst, arkitekter og andre interessenter.
Det vil dreje sig om 20 lejemål, der kan indrettes efter vurdering af behovet for indretning. Der er i øjeblikket et fortrinligt fælleskøkken i blokken, som er velegnet til fælles, socialt brug for panikangste, og som kan være base for en socialpædagogisk eller anden støttefunktion, evt. i form af et pilotprojekt/ institution/forskning i, hvordan man i fremtiden bedre kan hjælpe mennesker med panikangst/agorafobi. Dette er en vigtig del af en evt. projekteringsfase. Lejemålene vil få en husleje på kr. 4.000 pr. måned. inkl. IT, men plus varme og el, som vil være ca. kr. 500 pr. måned, men minus boligsikring.
Boligselskabet er en positiv og dynamisk faktor af betydelig størrelse med 2600 boliger og udgør sammen med byens andet store boligselskab, der har 1900 boliger, en betydelig størrelse i forhold til indbyggertallet. Selskabet er fremsynet og positivt socialpolitisk indstillet og har pt. afdelinger for ”asbergere”, skæve eksistenser og både fysisk og psykisk udviklingshæmmede. Og i støbeskeen en muligt kommende ordning med sociale viceværter ligesom man er åben for, at vi som forening kunne ønske at stå for driften af en (forsøgs)institution omkring angstramte som beboere.
Angstforeningens andel er i første omgang at påvise, om der er et behov for sådanne boliger. Det kan vi gøre dels ved søgning i vores medlemsskare, dels ved kontakt til behandlingssteder, hvor angste kommer i relevant behandling, samt hos offentlige myndigheder, nok primært via kommunernes socialforvaltninger.
Mht. støtte/forskningsprojekt er det nok mere amterne og staten (socialministeriet), der skal ind i billedet, og måske findes der EU-fonde, der netop har til formål at støtte et sådan projekt?
Gert Vestergaard og Kurt Degnbol betonede forskellige forhold, der skal arbejdes med, hvis projektet skal kunne ”gå hjem”. At man skal sørge for folkelig opbakning, arbejde med lokalpressen, oparbejde lokalt/(regionalt/interregionalt) angstprojekt, netværk og lobbyister blandt lokale politikere, samt i amtet, Ringkøbing Amt, mm.
Sluttelig var vi inde på, at boligselskabet i kraft af sin størrelse har et forgrenet netværk og en stor erfaringsbank i mange retninger, som vi kan trække på i det videre arbejde med projektets idé. Mødet forløb hjerteligt, og jeg mener, der er optimal basis for samarbejde med boligselskabet i Holstebro.

DarkAngel20

Indlæg af DarkAngel20 » 08 dec 2004 15:07

Hej Kamma.

Jeg må indrømme, at jeg faktisk så den annonce i angstavisen, men på det tidspunkt gik jeg rundt i en "drømmeverden" hvor alt så lyst og lykkeligt ud. Jeg skulle igang med et forløb på fobiskolen (hvor jeg havde gået for 2 år siden, og dengang hjalp det mig 100%) Så jeg var vildt optimistisk - Jeg var sikker på at NU blev jeg snart "rask". Miraklet udeblev desværre, selvom jeg bytrænede som en gal, fulgte med i undervisningen, og lavede mine lektier.
Nu, et år efter, hvor jeg har prøvet: Medicin (lykkepiller, benzodiazepiner, antipsykotisk), psykiater, psykoterapeut (Bent Ankerstjerne), hypnose, og psykolog, er jeg blevet lidt mere pessimistisk. For at være ærlig tror jeg ikke at jeg nogensinde bliver 100% helbredt for angst, og jeg savner at være sammen med andre mennesker end min mor og min kæreste. ( Jeg bor sammen med min kæreste. Mødte ham lidt efter angsten var vendt tilbage, og mente, at han var min drømmefyr. Men han giver hele tiden udtryk for, at han ikke er "et pensionat" som han siger, og at "han jo ikke kan gå og passe mig for evigt". Kærligheden længe leve, og til dem der er HAR en kæreste/mand der tager sig af jer, uden brok, vil jeg bare sige: Bare det var mig :) Eller ihvertfald at i er utrolig heldige). Nu kunne jeg bare godt tænke mig at være et sted, hvor folk forstod hinanden, og hvor man kunne hjælpe hianden. Men mest af alt et sted hvor man ikke sad fuldstændig isoleret.
Jeg håber der er flere der har det ligesom jeg derude.

Knus Kamilla

gch
Geografisk sted: Odense

Overvejelser ang. bofællesskab

Indlæg af gch » 08 dec 2004 15:18

Hej Kamma

Jeg læste godt nok artiklen om bofællesskabet i Angstavisen 7, og synes at selve ideen var god, og havde længe gået og håbet på, at der på et tidspunkt ville blive lavet sådan et bofællesskab, men jeg havde 2 meget afgørende grunde til ikke at reagere på den.

1. Huslejen var for høj. Jeg er f.eks. røget på kontanthjælp efter at have været sygemeldt i mere end 1 år. På nuværende tidspunkt har jeg en husleje på ca. 3000 kr/md. og har alligevel kun ca. 2000 kr. at leve for. Så 4000 kr vil jeg ikke kunne klare, heller ikke med boligstøtte, da den max udgør 15% af den rene husleje.

2. Lejemålet var i Holstebro. Det kunne godt være placeret lidt mere centralt i Danmark. For hvad med os der kommer fra Fyn og specielt Sjælland!! Vi bliver jo endnu mere afskåret fra familie og evt. venner end vi er i forvejen, og det er jo ikke lige det vi har behov for.

Jeg har gjort mig nogle tanker om, hvad der skal til for at ideen om et bofællesskab kan gøre flere interesserede, så det forhåbentligt kan blive til noget på et tidspunkt. Du får derfor lige et par forslag med på vejen, det kan jo være, der kan bygges videre på dem. :wink:

Kunne det ikke være muligt, at prøve at alliere sig med flere boligselskaber rundt om i Danmark, og så undersøge om der er mere grobund for bofællesskaber til angstramte, hvis der blev mulighed for at have et sted både på Fyn, Sjælland og i Jylland?

Samtidig kunne man måske også prøve at se på mulighederne for at lave et tilbud, som henvender sig til lidt flere. Med en husleje på 4000 kr. kræver det jo at man er på pension eller i arbejde (og arbejde er jo i dette tilfælde ikke en mulighed)

Folk, der endnu ikke er nået dertil, hvor de føler at pension er den eneste udvej, kunne jo også have brug for, i en periode, at bo sådan et sted med støttepersonale og ligesindede, og derigennem få hjælp til at blive "sluset" ud i samfundet igen. Jeg tror ikke, jeg er den eneste med agorafobi, der helst vil prøve at komme i arbejde igen, fremfor at søge pension. For mit vedkommende tror jeg, at sådan et bofællesskab kunne hjælpe mig et stykke på vej til en bedre tilværelse med hel eller delvis tilknytning til arbejdsmarkedet og ikke mindst et socialt liv.

Måske kommer der også flere ud af busken, hvis de finder ud af, at de ikke skal rejse til den anden ende af landet for at komme til at bo i et bofællesskab for angstramte.

Jeg kan forestille mig, at mange af de, der lider af en eller anden form for angst ikke har lyst til at rejse alt for langt væk fra familie og evt. venner. I forvejen har vi jo svært ved at besøge dem og måske også svært ved at få dem til at besøge os, selv om de kun bor et par km væk.

mvh
Gitte

Kamma
Geografisk sted: København

Indlæg af Kamma » 08 dec 2004 17:54

Jeg kan godt se ideen i, at man fx. havde en boligblok til mennesker med agorafobi både i København, Odense og Århus, eller i hvert fald i omegnen af disse større byer, og det er da muligt at det kan realiseres på et tidspunkt.
Det kræver først og fremmest at der er et boligsselskab der vil sætte en blok af til dette formål. Jeg skrev jo i "Boligen" som læses af samtlige udlejere i Danmark og fik kun det ene tilbud fra Holstebro. Men det kan jo være, at der kommer andre tilbud ved en ny artikel.
Men personligt vil jeg helst vente med at gøre noget aktivt indtil der er interesserede nok.
Hvis man fx. starter med at lave en venteliste, kunne man stille spørgsmål som, hvor i landet ønsker du at bo?
1: Kbh. 2. Århus, 3. Odense, 4. Andre steder: hvilke?
Det er også fint med de tilbagemeldinger jeg får om, hvad grunden var til at I ikke var intersserede. For så kan vi være mere målrettede næste gang. Fx. omkring husleje, høre om der er mulighed for boligsikring o.l.
Kamma Kaspersen
formand for Angstforeningen

love
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af love » 06 apr 2005 00:49

Hey... Jeg er i samme situation her i Århus.. jeg har yderligere svært ved at være alene, så det brænder virkelig på her.
Jeg går med samme tanker om at opstarte bofællesskab, kollektiv eller lign. - så jeg i det mindste kan få lov til at snuse lidt til en selvsændig hverdag.. Jeg er derfor meget nysgerrig efter, om i mon har fundet ud af noget? nogle gode ideér måske?

Knus love...
Bought a ticket for a runaway train
like a mad man laughing at the rain
a little out of touch a little insane
- it´s just easier than dealing with the pain...

KeldKing
Geografisk sted: Risskov/Århus

Bofællesskab Århus

Indlæg af KeldKing » 25 sep 2006 11:53

Jeg bor - Det vil sige jeg kan ikke holde ud at være der - men har en bolig i et opgangsfællesskab under lokalpsykiatrien. Dette virker overhovedet ikke for mig!

Jeg synes det ville være bedre, at kombinere både Agora- og Socialfobi i eventuelle bofællesskaber.
Mit hovedproblem er hovedsageligt Agorafobi og mener at jeg ville kunne give noget til Socialfobikere og omvendt.
Min erfaring er, at når jeg indgår i en en sammenhæng med ligestillede, så mindskes min angst og i en begyndelse vil jeg nok ikke være den der "løber rundt udenfor", men det ville garanteret hjælpe over tid.

Min nuværende boform føles mærkelig, jeg har ikke en fornemmelse af samhørighed og gensidig forståelse, de andre beboere har psykotiske diagnoser, men tager uddannelse og går på kurser etc.. Så på mange måder føler jeg mig svagere.

Jeg ville med glæde ingå i et bofællesskab i Århusområdet (jeg har 2 børn, der bor ved deres mor) så dem vil jeg gerne kunne have rimelig let adgang til.

Håber andre vil være med. Den boligforening, som har accepteret vores opgangsfællesskab er AAB
Varme hilsener

Keld

Panduro
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Bofællesskab.

Indlæg af Panduro » 17 okt 2007 14:34

Nu kan jeg se at indlæggene er af ældre dato, men behovet er vel stadig aktuelt og jeg syntes at man bør undersøge alle tænkelige muligheder.

Der er jo ikke siden indlæggende blevet færre angst. Tværtimod.

love
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af love » 17 okt 2007 15:10

Hey :)

Jeg er stadig meget klar på ideén om bofællesskab af en slags, men må være ærlig og sige at jeg ikke orker at undersøge ting på egen hånd. jeg bor på 8. år ikke alene (grundet angst), og er blandt folk 24 timer i døgnet. Jeg lever på andres præmisser og følger lissom bare med, hvad de nu end skal.. Jeg har egen lejlighed, men tør ikke være der..

Det BØR simpelthen være muligt at finde ud af noget...

LouiseVV/love
Bought a ticket for a runaway train
like a mad man laughing at the rain
a little out of touch a little insane
- it´s just easier than dealing with the pain...

gch

Indlæg af gch » 17 okt 2007 22:36

Hej.

Jeg er også stadig med på ideen. Min situation har godt nok ændret sig meget siden 2004 (på mange punkter til det bedre), men jeg vil stadig kunne få meget glæde af at bo tæt på andre med samme typer problemer som jeg selv, og sikkert også få en del mere indhold i mit liv.

Men jeg har desværre heller ikke overskud p.t. til at tage initiativ til noget. Er igang med arbejdsprøvning, og det levner ikke rigtig plads til så meget andet i hverdagen (og heller ikke i weekenderne for den sags skyld :roll:)

K.h.

Gitte :)

Blippen

bo fællesskab - hvad er status ?

Indlæg af Blippen » 31 mar 2008 09:39

Hey

Jeg ville høre, hvad status på denne tråd er.

gch

Indlæg af gch » 31 mar 2008 19:03

Hey

Tror desværre ikke, der er sket noget.

cecilie74

Re: Bofællesskab - Hvad gør man når...

Indlæg af cecilie74 » 09 nov 2010 20:17

Hej er der mon sket noget nyt? Er meget interesseret

Besvar