uddanelse og angst.

Her kan du skrive om det at være ung og have angst
Besvar
benja91

uddanelse og angst.

Indlæg af benja91 » 13 jul 2011 16:02

Hej alle.

Er ny her på siden men har læst mange af alle jeres inlæg. Syns det er vildt der er så meget ad det jeg kan genkende. som jeg har læst.
Da jeg først for nylig har fundet ud af at jeg har angst.
Men jeg har ikke jeg kunne finde noget der kunne svare på mine spøgsmål.

Lidt om mig. Og min historie. Kort fortalt.

Jeg er en ung fyr på 20 år. Og har været plaget af angst så længe jeg kan huske.
Og har aldrig rigtigt kunne forstå hvorfor jeg havde svært ved så mange ting. når alle andre kunne.
Har haft adfærdsproblemer i skolen med flere skoleskift pga, uro, rastløshed og koncentrationsbesvær,
Jeg har har opgivet flere uddanelser og blived opsagt fra flere job. da jeg ikk møder op.
Har gennem længer tid været depressiv.
Og har gemmen næsten 4 år selvmedicinered mig sev med alkohol og hash. for at dæmpe angsten.
Som var gået over til et misbrug istedet.

Så begyndte at gå til aa møder gennem kommunen. i det forløb på 8 måneder begyndte jeg os at gå til psygiater.
Og har fået nogle diagnoser. bl.a agraforbi/ socalforbi. adhd og svært tilbagevende derpression.
Hele det forløb jeg har været i gennem har været det aller håreste og værste i mit liv.
Men det har virkelig hjulped mig at der var nogle der kunne fortælle mig hvorfor jeg var og havde det som jeg nu haved det.
Men som sagt så har jeg fået en masse piller i omkring et halvt år nu. og er endelig kommet op af det sorte hul og fået mod på livet ingen.
Det har aldrig gået bedre for mig end det gøre nu. så ville virkelig gerne starte en erhvervsuddanelse.

Problemet er bare at jeg stadig er bange for at tag offenlig transport, og den uddanelse jeg ville tag lægger 2 timer væk i tog og bus.
Og det kan jeg på ingen måde overskue.
Jeg har køre kort til bil og kunne derfor godt tænke mig at selv af køre der ind. Men det er lidt svært på en sølle su løn.

SÅ her er mit spøgsmål.
Kan man på nogle måde få extra hjælp når man lider af angst og ikk kan tag offenlig transport? og gerne ville tag en uddanelse.
Jeg ved at når man går på en vidergåne uddanelse kan mann få doppel op af su. men ikk på en erhvers uddanelse.

Hvad har i andre gjort for at få en uddanele når i har angst?

Det blev lidt langt vist. men håber i gider at at læse det og måske kan hjælpe mig.

MVH. Benjamin

Mio

Re: uddanelse og angst.

Indlæg af Mio » 24 jul 2011 17:53

Hej.

Puh, det lyder bestemt ikke rart.. Jeg ved at man kan få et såkaldt handicap-tillæg fra SU-styrelsen.. Dette gælder også psykiske problemer som eksempelvis angst.. Måske kunne dette være en mulighed? Beløbet ligger pt. på 7800,- før skat..

Alternativt kunne du overveje at flytte tættere på uddannelsesstedet, men det er jo en større omvæltning, og måske ikke lige det fedeste..

Jeg har selv panikangst, og er ved at tage en uddannelse som sygeplejerske.. Jeg er lidt over halvvejs nu..
Jeg har egentlig ikke taget de store forholdsregler, for jeg har fået god behandling, så min angst er ikke så slem, som den har været.. Mit største problem er faktisk økonomien. Jeg har ikke søgt handicap-tillægget, for jeg er ikke sikker på at jeg har det skidt nok pt. til at få det. Jeg vil dog kraftigt overveje det, hvis jeg får endnu en nedtur (Har lige haft en, som gjorde at jeg ikke kunne passe arbejde ved siden af)..

benja91

Indlæg af benja91 » 25 jul 2011 17:04

hej mio.

ang handikap tillæg. så kan mann kun få det hvis mann går på en vidergåneden uddanelse. og den uddanelse jeg ville tage er en erhvers uddanelse. så jeg er ikk beratted til at få det. ( fuckt op lov at der skal gøres forskæld på det)

det er ikke nogle mullighed at flytte tætter på. da jeg ikk kan overskue det i mit hoved.

du skal være glad for din angst ikke er så slem i nu. så det er bare med at behandle den med det samme. :)
men det er godt du er nået så lagt i din uddanelse. :)

Ing

Indlæg af Ing » 13 aug 2011 16:49

Hej Benjamin.

Måske kan det her hjælpe dig: http://vidensnetvaerket.dk/ordninger/mentorordning

benja91

Indlæg af benja91 » 19 aug 2011 16:36

hej ing.

takker for svaret.. den side du linker til er helt klart noget jeg ville prøve og kigge nemere på, når det er jeg starter uddanelse.

Mvh benjamin :)

Besvar