Tankemylder

Tvangstanker og/eller tvangshandlinger
Besvar
Ania

Tankemylder

Indlæg af Ania » 03 apr 2006 14:53

Jeg kan snart ikke holde det ud længere. Tankerne om at skade mig selv myldrer konstant rundt i mit hoved. Samtidig myldrer det konstant med tankerbilleder om knive og spidse genstande der flår, hakker og skærer mig op over hele kroppen, i ansigt og øjne. Jeg hader mig selv og siger det til mig selv hele tiden.

Jeg er nu rundet de 30 og mit liv former sig slet ikke som jeg havde regnet med. Jeg får det værre og værre, jeg er for angst til at tage i mod behandling. Jeg har nu kæmpet i 1 1/2år for at tage den medicin jeg skal og det er ikke lykkes. Jeg orker ikke at kæmpe med den medicin mere. Det har jeg bestemt mig for, at sige til min psykiater næste gang (om en uge). Så er der vel ingen grund til at gå hos ham længere. Han har forsøgt adfærdsterapi med mig hvilket ikke hjælper på mig.

Min mand og jeg har altid (12år) drømt om at få børn men det magter jeg slet ikke. Og jeg tror efterhånden ikke på at jeg får det bedre, det går kun ned af bakke. Mit arbejde (15 timer/uge) kan jeg næsten ikke overkomme selv om jeg har været så heldig at få, mit drømmejob. Jeg føler ikke jeg kan byde min dejlige mand dette her liv. Han vil være meget bedre tjent med en kvinde, der kan give ham et mere indholdsrigt liv.

Jeg ved ikke, hvad jeg vil med at skrive dette. Jeg har ikke nogle at snakke med, så måske er det bare for at komme ud med nogle tanker.

Zenit

Indlæg af Zenit » 03 apr 2006 17:38

Hej Ania

Jeg kan da godt forstå, hvorfor du skriver her på forum, når du ikke har nogen at snakke med. At komme ud med tankerne er nødvendigt for ikke at "koge helt over".

Det lyder som om, din depression virkelig overvælder dig for tiden.

Når du skriver "behandling" er det så kun medicin, du tænker på? Hvis det er medicinsk behandling, du er angst for, så findes der fx også diverse helsekost medicin mod depression. Måske er tanken om det lettere at acceptere?

Nogle gange kan man være for ked af det til at kunne arbejde med sig selv. I de tilfælde kan medicin gå ind og hæve humøret til et niveau, hvor man kan gå ind og skabe de positive ændringer fx vha. terapi. Det er svært, hvis man er nede i kulkælderen.
Men det er jo også andet, der virker som medicin. Motion er glimrende medicin mod depression mv. Eller hvad med en at genoptage en glemt, men elsket fritidsinteresse? Noget der kan få glæden ind i dit liv igen.

Du skriver, du går ved en psykiater. Men måske kunne du skifte psykiater, eftersom han tilsyneladende ikke har kunne hjælpe dig?

Mht din mand, så er jeg sikker på at han elsker dig. Han har jo valgt at være sammen med dig, husk det :wink:

Jeg håber, du får humøret op.

Kærlig hilsen
Zenit

Ania

Indlæg af Ania » 04 apr 2006 11:42

Hej Zenit

Tak for svaret - det gav mig lidt håb. Det føles rart at dele tankerne med andre.

I følge min psykiater har jeg ocd, angst og præpsykose, så jeg skulle ikke have en depression.

Mine tvangstanker forhindrer mig desværre i alle fritidsaktiviteter inkl. motion. Tankerne forhindrer mig i næsten alt hvad jeg føler lyst til og glæde ved. Ofte hindrer tvangstankerne mig også i at skrive i dette forum og i ocd-foreningens forum, da jeg jo kunne ske' at få det bedre. Det er som om at jeg ikke må få det bedre. Ved godt det lyder tåbeligt. Jeg kan være bange for at jeg får en straf hvis jeg går imod tankerne. Jeg ved ikke af hvem, for der er jo ingen der sidder og uddeler straf til de mennesker som gør noget godt for sig selv. Men alligevel kan jeg være i tvivl. Hmmm

Nå, men idag har jeg sygemeldt mig da jeg simpelthen ikke orkede at tage på arbejde.

Zenit

Indlæg af Zenit » 04 apr 2006 20:48

Hej igen Ania

Ja, det er rart at dele tankerne med andre, at mærke der er andre, der er i samme båd eller har prøvet noget lignende. Eller bare det at nogen lytter :wink:

Nogle gange kan man også føle sig som "verdens værste tilfælde", når man sådan tumler rundt alene med sine egne spekulationer. Det er da på en måde befriende at høre, at andre kan have samme følelse. At andre også oplever, at deres tanker spænder ben for dem.

Jeg sender lige noget energi til dig, så håber jeg, du er frisk til at tage på arbejde imorgen :D

Zenit

charlotte22

Indlæg af charlotte22 » 20 jan 2008 18:48

HEJ ANIA.
Er du stadig på denne side?? Jeg er meget interesseret i måske at dele lidt tanker med dig. Har OCD og præcis de samme tanker som du beskriver i dit indlæg! Håber virkelig du er derude!

Hilsen charlotte

Smut

Indlæg af Smut » 02 sep 2008 15:59

så jeres snak og kom i tanker om at der jo findes ocd-foreningens hjemmeside - måske kan de også hjælpe jer -

bare nogle tanker

Lis07

Indlæg af Lis07 » 17 apr 2009 15:05

Hvad er præpsykose? :wink:
Ung med PCO og angst ;)

Besvar