OCD og sygdomsangst

Tvangstanker og/eller tvangshandlinger
Besvar
Gæst

OCD og sygdomsangst

Indlæg af Gæst » 27 feb 2006 12:42

Hejsa.
Jeg har OCD og sygdomsangst - ØV!!
Lige nu har jeg det rigtig skidt. Jeg tror altid at det vil begynde at bløde ud af mine bryster, og at det så er kræft. Så jeg tjekker min brysteholder hvert 5. minut for blodspor. Den anden dag så jeg en lille plet som godt kunne være blod - så nu kan jeg ikke slippe angsten. For hvad hvis det nu ikke "bare" er angst - hvad hvis jeg virkelig er syg?????????????
Er der andre i dette forum der er lige så tosset som jeg?
Jeg har fået lykkepiller i et år nu og har haft det rigtig godt det meste af tiden, men nu øv øv øv!!!!!!!!!!!!!! :(
Hilsen Søster

lene Wester

Indlæg af lene Wester » 28 feb 2006 17:35

Hej søster tak fordi du svarede på mit indlæg det er jeg glad for, jeg har nu været inde og læse dit indlæg og øv hvor er der trals for dig. Jeg kender en som har OCD, så jeg ved en smule om det. Har du ikke en kontakt person til at tage varer om dig i daglig dagen. I min kommune har alle som lide af en psykisk lidelse eller sygdom en kontakt person som kommer hjem til en. Vi har også et værested hvor vi kan komme 3 gange om ugen, og det er utroligt rart det er jo ikke altid nemt at komme ud blandt andre, det kender du sikkert til. Jeg håber at du får det bedre

vædderen

Re: OCD og sygdomsangst

Indlæg af vædderen » 28 aug 2010 21:52

Har nylig fundet ud af jeg har lider af tvangstanker og har fået konstateret af lægen jeg har en mild form for depression.
Har siden jeg var lille altid haft en enorm angst for at blive skizofren (eller især hører stemmer og se ting der ikke er der) efter jeg hørte en forfærdelig historie i skolen som min lærer fortalte klassen.

For ca. et halvt års tid siden fik jeg et voldsomt angst anfald og så en masse billeder inde i hovedet hvor jeg slog mine forældre og min søster ihjel. Det var så skræmmende at jeg blev skræmt fra vid og sans. Havde svært ved at sove og havde ingen appetit og tankerne fløj rundt i hovedet på mig ! Hvorfor kunne jeg overhovedet tænke sådan ? er jeg ved at blive skør ? og bare jeg ikke mister kontrollen og gør det ?

Her for nylig fandt jeg så ud af der var mange med tvangstanker der havde haft sådan nogle tanker og gjorde at jeg ikke er så bange for de tanker mere.
her for nylig fik jeg så en form for angstanfald om at jeg var ved at blive skizofren, bildte mig ind jeg kunne hører en stemme viske mit navn osv. og har siden brugt alt min tid på at tænke på det, sidder flere gange om dagen og googler symptomer på skizofreni og nu har det taget overhånd. Har brug for at analysere alt hvad jeg ser og hører og hvis jeg synes jeg ser noget får jeg et kæmpe angstanfald og tænker åh nej jeg ER skizofren...

Det skal lige siges at jeg aldrig har set noget der ikke er normalt og har heller ikke hørt nogen stemmer der snakker til mig og ved det er mine egne tanker der spiller mig et puds. kan bare ikke give slip på dem.

Har ekstremt svært ved at sove, har tit uvirkeligheds følelse og får en masse tanker og billeder af at ting lige pludselig begynder at snakke til mig, er serisøt ved at blive skør og kan slet ikke slippe tankerne (Startede efter jeg var inde at læse om hvordan det er at være skizofren), hver gang jeg tænker nogen ting tænker jeg om det er normalt eller om det er fordi jeg er ved at blive skør. Efter jeg har været inde og læse om skizofreni er det gået helt amok med mine tanker.

Har meget svært ved at følge med i samtaler og tænker mig hele tiden om før jeg siger noget for det ikke skal lyde skørt. opfatter ting helt forkert og hvis jeg læser noget, kan jeg læse tingene helt forkert hvorefter jeg bliver bange og tænker hvor jeg tænker sådan... Er så stresset og savner at være mig selv. Føler ikke jeg kan overskue tingene mere og har ikke lyst til livet mere, føler jeg aldrig bliver fri for tankerne eller bliver glad igen, er en orfærdelig følelse. føler mig helt følelsløs undtagen når jeg har angst.

Er ellers en glad pige med masser af md på livet og massere af venner, elsker at lave en masse ting og være social.

Er jeg ved at blive skør ? eller hvad sker der med mig ?? :(

Teresa

Indlæg af Teresa » 05 sep 2010 18:39

Hej vædderen...

Jeg har haft det på nøjagtig samme måde... i 5-6 mdr gik jeg rundt som du og analyserede ALT... hver lille lyd fik mig til at freake ud og alt for ofte spørge min kæreste om han nu også hørte dét....

Jeg har haft og har dog stadig dét med billeder i hovedet... både i form i at skade kæresten, men også fx at jeg kvæler mine kære katte eller sådan noget... De billeder kan virkelig gøre mig bange...

Dette er dog ikke ocd, men angst.... angst kan være noget så frygtelig, og efter jeg har haft dét med at være så paranoid hele tiden, kan jeg helt savne "bare" at frygte at have dårligt hjerte eller at besvime eller lign...

Ja... jeg ved også alt om skizofreni, psykoser osv... det hjalp mig bestemt ikke. Dét der hjalp mig var at snakke med en psykolog om dét og samtidig IKKE google.

Også huske på én ting... Det største tegn på at du ikke er skizofren, er dét at du er bange for det... og at du kan IKKe tænke dig til at blive skizofren eller psykotisk... MEN du KAN tænke dig til svær angst...

vædderen

Indlæg af vædderen » 14 sep 2010 13:38

Hej Teresa...
Tak for dit svar...
Har været oppe hos to psykiatere nu der siger at jeg hverken er ved at udvikle eller har skizofreni...
Men derimod angst og tvangstanker...
Synes bare det er så svært det hele, det ene øjeblik kan jeg se alle tingene fra den lyse side hvorefter jeg ryger ned i et kæmpe hul igen, og føler jeg kan høre nogen viske mit navn, får tænker om at slå min familie ihjel, og får tanken at tænk nu hvis jeg mistede kontrollen og gjorde det... Er ligesom hver tanke jeg har, skal jeg overanylisere og hvis jeg ikke tænker det er normalt, så freaker jeg helt ud og får ondt i maven, læste om en dreng der så skygger og lysglimt, så nu føler jeg også at jeg kan se det hele tiden... Er så frusterende og føler mig som verdens ondeste menneske fordi jeg har de tanker. Ved ikke hvordan jeg skal komme af med de her tanker, men har bare så meget tankemylder og føler tankerne kører rundt og rundt :(

Teresa

Indlæg af Teresa » 14 sep 2010 21:20

hej Vædder....

Du er ikke ved at bliver skør og du er ikke et ondt mennesker... Jeg kender selv til frygten for at miste kontrollen og gå amok... Fx ved at skade mine nærmeste på én eller anden måde... Jeg ved godt at når man får tanken: Jeg er ved at flippe ud og slår min familie ihjel... Så føler man virkelig at man er LIGE ved det... Man føler man næsten skal holde sig selv tilbage for at undgår det... Det kan sammenlignes lidt med at hvis man har højdeskræk, så er man ofte skidebange for at miste kontrollen når man er et sted højt oppe og simpelthen hoppe ud...

Fact er at går man giver slip og siger: Går jeg amok så går jeg amok, så forsvinder følelsen i kroppen...

Min psykolog fortalte mig forleden at hun havde haft en enlig mor i terapi over længere tid som var panisk angst for at skade sine små børn. Hun havde samme frygt for at miste kontrollen og var helt ude af den. Hun fik det godt igen og tankerne/følelserne forsvandt.

Dét dér med at tro man hører noget eller ser noget... det har jeg også... mange gange om dage hører jeg underlige lyde som jeg ikke kan finde ud af hvad er også får jeg det til alt muligt skræmmende.... og jeg bliver sgu så bange at jeg som 30-årig ikke kan andet end at gemme hovedet under dynen og gå i panik... Men som min psykolog siger... når du FORVENTER at se eller hører noget og slet ikke stoler på det du ser, så er man godt oppe og køre og kan få alt muligt ud af ingenting. Lidt ligesom hvis du går ned i en mørk kælder alene og VED at hvis du hører skridt bag dig, så er der HELT SIKKERT én efter dig... så kan man være sikker på at man hører skridt selvom der slet ikke er nogen... Vi kan let høre dét vi forventer...

Jeg ved ikke om den tanke kan hjælpe dig, men når jeg virkelig er helt paranoia over at se eller høre noget der ikke er dér, så tænker jeg... OK... hvis det går helt galt og jeg begynder med sikkerhed at høre eller se noget... så bliver jeg indlagt og pumpet fuld at medicin MOD hallucinationer og angst også er der noget døgnet rundt til at tage vare på mig til jeg får det bedre.
Dent anke hjælper mig en smule når jeg tænker at tingene ingen ende har... Jeg håber den kan hjælpe dig også. Jeg kan sige at jeg for ca. 1 år siden havde så meget angst at jeg ingenting kunne andet end at ligge med hovedet på min kærestes bryst... jeg spiste og drak ingenting da jeg bare var panikken konstant. Jeg fik tilbudt indlæggelse på psyk afdeling hvis jeg syntes det blev for meget for mig derhjemme... de var meget flinke, men jeg valgte at være hjemme og stille og roligt gik den værste angst væk... heldigvis... Så der ER altså nogen der kan hjælpe hvis man er helt ude at skide... Ja... jeg ved ikke om det hjælper dig... Men det er et forsøg værd...

Prøv at sige til dig selv... Hvis det sker, så sker det... Hvis jeg hører noget så hører jeg noget... heldigvis er der medicin mod dette og det er ikke farligt...

Håber mit indlæg kan give en smule ro...

Besvar