første indlæg. og et par spørgsmål

Tvangstanker og/eller tvangshandlinger
Besvar
feifel

første indlæg. og et par spørgsmål

Indlæg af feifel » 14 jun 2011 09:23

hej mennesker. J

eg har i alt for mange år lidt af angst. Jeg blev overvældet angst da jeg en dag som 18 årig røg for meget hash. Stadig en traumatisk dag at tænke tilbage på for mig. Det var ikke en hash psykose eller noget i den stil. Så meget har psykriatikeren kunne fortælle mig. Det var rart at få af vide alligevel. Men jeg har aldrig været psykotisk eller synderlig paranoid. Kun angst og tilbagetrukket. Har holdt min angst hemmelig for alt og alle i 12 år efter den dag.Det har påvirket mig på mange forskellige måder, og har stort set også været væk, i hvert fald kun været tilstede som en voldsom generthed, i nogle af årene.

Men efter det kom tilbage ret voldsomt her i mit 32 leveår, har jeg besluttet mig for at få det behandlet. Det er et mærkeligt og rodet sammensurium af angst jeg har. Jeg kan få ideen om at noget er galt er fysisk galt med mig, og kan simpelthen ikke slippe tanken. Den farer rundt i hovedet på og virker selvforstærkende som en ond cirkel. Jeg føler at jeg forsvinder ind i en glasklokke af dårlige tanker og følelser og kan ikke rumme verden. Jeg har gennem årene også oplevet en del panik anfald. Men de første af dem oplevede jeg mens jeg røg hash og det var derfor "let" at tilskrive hashen som en årsag til angsten.

Det er en ubehaglig følelse sådan at være fanget i sit eget hoved. Jeg har svært ved at være sammen med familie og verden, føler mig virkelighedsfjern, ængstelig, angst og forvirret. Kan bedre holde ud at være i selskab med et lille antal mennesker. Med for mange bliver der for meget snak og larm og jeg kan ikke koncentrere mig. Har svært ved at føre en samtale. Selv med min egen familie eller mine bedste venner. Det gør mig rigtig ked af det.

MenMen nu har jeg ikke røget i 5 år og angsten er kommet tilbage her fra januar af. Jeg er startet hos en psykriatiker og han har udskrevet atarax. Først udskrev min egen læge nogle såkaldte lykkepiller men efter 4 dage hvor jeg spiste en halv om dagen. Fik jeg det så skidt. Havde fået af vide at angsten kunne blive værre til at starte med, men jeg kravlede simpelthen op af væggene i ubehag af dem, så jeg besluttede mig for at stoppe. Kunne simpelthen ikke stå distancen indtil de skulle virke. Atarax virker som sådan ok. Ved mig gør de at jeg ikke får direkte panik anfald, men angstens tankemønster er der stadig. Og der er stadig dage hvor det eneste jeg kan er at ligge i sengen og kigge på et fjernsyn. Jeg har nu besluttet at begynde på kognitiv terapi, men jeg har simpelthen ikke overskudet og kontrollen over mine tanker til at komme igang. Så jeg er blevet tilbudt at begynde på noget andet ssri medicin. Og det er i den forbindelse jeg har et par spørgsmål som jeg håber nogen her kan svare på..

Først og fremmest. Virker det rent faktisk? Hvis jeg skal igennem sådan en omgang hvor det forværre før det gør bedre, så vil jeg være sikker på det virker. Ved godt at man nogle gange skal igennem nogle forskellige medikamenter før den er der. Og er der nogen der har erfaring med at få andet medicin i indkørsels fasen? Er ellers ikke meget for at skulle spise piller. Men jeg vil simpelthen i gang med en brugbar behandling i håbet om i det mindste at få noget mere kontrol over mit tankemønster. Og jeg havde håbet på at ssri kunne behandle angsten som er mine symptomer så jeg kunne tage den kognitive terapi så jeg kunne behandle selve problemet. For angsten er invaliderende. Den har igennem årene fornægtet mig mange oplevelser, muligheder, uddannelser, jobmuligheder og meget andet.. og nu er det nok..

Besvar