OCD?

Tvangstanker og/eller tvangshandlinger
Besvar
Tyren87

OCD?

Indlæg af Tyren87 » 30 aug 2010 16:12

Hej alle, først og fremmest vil jeg lige sige tusind tak til jer alle som er herinde. Det er rigtig dejligt at vi med angst kan stå sammen og hjælpe hinanden når ingen andre forstå os. Jeg er ny herinde og ser frem til at snakke med jer allesammen. :)
Jeg har for nogle måneder siden fået diagnosen "angst"(anfald), da jeg pludselig i hast blev nødt til at blive kørt til den nærmeste læge med svimmelhed og vejrtrækningsbesvær, og har nu i nogle måneder gået og kæmpet med det. Det er simpelthen noget at det sværeste jeg nogensinde har oplevet, selvom det måske kan lyde lidt dumt. Jeg kan få det når jeg f.eks tænker at nu skal jeg til at spise og så er angsten for at jeg ikke kan "sluge" min mad ned rigtig stor, og dermed i forsøg på at skubbe tanken væk, prøver jeg alligevel, men ender så med at min vejrtrækning går i stå og jeg må gispe og holde mig oppe for ikke at skulle "dø". Har nogen prøvet dette?
Jeg ved at der er mange former for angst, men jeg frygter lidt at min angst er lidt blandet, altså lidt af hvert. Jeg kan i nogle situationer pludselig blive angst og få et anfald når jeg f.eks. skal noget nyt; møde op eller være i et lokale med folk hvor der sker noget nyt. Jeg har ofte lagt mærke til at det starter når jeg er "spændt" eller skal noget nyt, ikke fordi jeg er bange for det, men netop fordi at jeg er angst over min egen angst, hvis det giver mening? :/ Er det normalt ved angst??
Jeg går også og frygter lidt at jeg har OCD, da jeg i noget tid har en tosset idé om at hjemmeskoene (som altid er i køkkenet, da de bruges derinde); ALTID SKAL være på ét bestemt sted i køkkenet, med snuden og hælen akkurat som jeg vil have det, så de peger ligeud og hverken står en smule til venstre eller højre, men HELT lige. Hvis jeg efter et par forsøg på at få dem til at stå helt identiske ved siden af hinanden ikke kan helt, så tænker jeg "Ej, hold nu op, jeg har gjort mit bedste, nu sker der ikke noget"! Det er virkelig skræmmende at sidde og indrømme dette overfor miog selv imens jeg sidder og skriver det, men min indre tanke siger bare at hvis jeg ikke gør det, så vil der ske nogen i familien noget, og det vil være min skyld. Hvis nogen flytter dem uden at sætte dem på plads igen som jeg vil have det så bliver jeg irriteret og gør det selv, også selvom de har sat dem tilbage- bare for at checke at de nu er HELT lige! (Mine forældre er religiøse), og jeg tænker derfor at snuden skal peges væk fra de religiøse billeder som vi har (i køkkenet), da jeg tænker at det ikke er respektablet at snuden skal pege imod! Jeg har prøvet at forklare dette så grundigt som jeg kan, så jeg håber meget at det giver bare en lille smule mening. Nøj, hvor føler jeg mig mærkelig når jeg læser det igennem! :(

Jeg er næsten sikker på at det er OCD, men nu hvor jeg har angst, er OCD så bare én af typerne eller hvordan? Jeg håber at i vil prøve at svare derude.

Håber meget at høre fra jer guys! :)

Tigerdyr

Re: OCD?

Indlæg af Tigerdyr » 04 sep 2010 21:54

Hej Tyren87.

Jeg kan godt høre at dine tanker kører stærkt, lige som mine tanker tit gør. Det første jeg vil råde dig til at gøre, er at du begynder at løbetræne, stille og roligt, men mindst hver anden dag,(helst en halv time hver dag) evt at du går meget lange ture. Du må gerne skiftevis løbe og gå hvis det er det som passer dig bedst. Bare det at du starter med at løbetræne, helst hver dag, det vil tage det værste af dine hurtige tanker, som jeg også lider af. Når du har været ude og løbe, skal du først strække ud i benene, ca 5 - 10 minutter, derefter skal du lægge dig på en sofa, gulvet, eller en seng og bare lægge mærke til alle de tanker som der kommer, uden at du forholder dig til tankerne, selvom tankerne gør dig bange eller ked af det, så bare iagtage dine tanker, som bare tanker. Bare lade tanker være tanker. Tanker behøver ikke at være virkelighed. Du skal bare lade tanker være tanker, uden du behøver at forholde dig til dem. Jeg ved ikke om du forstår noget af det jeg skriver til dig, så det bedste du kan gøre, er at følge mit råd, så vil du give mig ret i at det hjælper dig efter et stykke tid. Det er meget vigtigt at du ikke føler dig stresset når du løbetræner, bare tag det stille og roligt, der er ikke noget du skal nå. Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis du får lyst.

Mvh. Tigerdyr.

Tyren87

Indlæg af Tyren87 » 05 sep 2010 15:58

Hej Tuigerdyr, mange tak fordi du gad at tage dig tid til at læse mit meget lange indlæg! :)

Jeg vil prøve at følge dit råd og begyndte at løbetræne ca. en halv time hver dag, og håbe at det hjælper på mine frustrerende tanker! Lider du selv af OCD, og ved du om det overhovedet er det som jeg lider af, eller om det evt bare er en tanke jeg får netop pga. min angst for selve at få denne angst (tanke)?

Jeg har i noget stykke tid faktisk tænkt på at begynde til styrketræning igen i fintness centeret, men jeg bliver lidt nervøs ved tanken, og specielt ved løbetræning, om det er inde eller ude, fordi jeg i forvejen ved angstanfald kan mærke at pulsen begynder at stige, og at hjertet begynder at banke hurtigere og hurtgere, næsten ligeosm for at indhente det tidligere, hvis det giver mening? Jeg forestiller mig så at ved løbetræning, vil mit hjerte jo så også banke hurtigere, hvilket jo er ganske nornamlt, men når jeg så oveni dette bliver nervøs og evt. kan få et anfald, er jeg simpelthen bange for at få et "hjerteanfald"!

Jeg tror det har noget at gøre med at jeg på et tidspunkt har hørt folk løbe, og derefter så fået et hjerteanfald..

Jeg håber meget at du kan hjælpe! :(

Mvh. Tyren.

Tigerdyr

Indlæg af Tigerdyr » 08 sep 2010 11:49

Hej Tyren87

Jeg ved ikke om du er en sund og rask fyr, så hvis du er i tvivl om det, kan du jo gå op til din læge og aftale med din læge at du gerne vil have et helbredscheck 2 - 3 gange om året, eller hvad din læge nu syntes er nødvendigt. Derefter har du en tryghed, da du har lavet en aftale med din læge at du kommer de gange om året som dig og din læge har aftalt. Mange mennesker går jo også til tandlægen nogle gange om året for at få kontrolleret sine tænder, så derfor kan man jo også gå til sin læge og få kontrolleret sit helbred en gang imellem. Og så skal du ellers i gang med at leve livet, så hvis din læge har sagt at du er en sund og rask fyr, så kan du sagtens løbetræne, og dyrke fittness, også selvom du får en masse hjetebanken, og pulsen stiger, for så er det faktisk sundt at motionere, rigtig sundt. Bare du husker at lytte til din krop, at hvis man begynder at få ondt nogen steder, så holder man en pause, og kan måske fortsætte lidt efter.
Vedrørende dine hjemmesko, så er jeg ikke klar over om man sætter sine hjemmesko på en bestemt måde i nogle religiøse sammenhænge, så det må du spørge dine forældre om du bør sætte dem på en bestemt måde.

Mvh. Tigerdyr

Tyren87

Indlæg af Tyren87 » 11 sep 2010 14:29

Hej igen Tigerdyr, jo jeg er såmænd en rask Kvinde, og har bl.a. fået checket mine lunger. Lægen har sagt at jeg ser helt rask ud osv. men det er sådan en ubehagelig tanke at have... går vel udfra at det en "normal" tanke hos angstlidende mennesker, men jeg har tænkt i noget tid om det kunne hjælpe at melde sig på nogle hold, hvor andre føler det samme som mig, for det kan nemlig godt være en frustrerende tanke at have for sig selv, og man kan ofte føle sig mere eller mindre "unormal", så tænkte at det kunne hjælpe at have kontakt til andre med angst og tanker som mig selv.

Men det lyder da som en god idé at få lavet et helbredscheck, for for egen sikkerhed en gang i mellem, og så må jeg håbe at dette også kan være med til at afbelaste mine tanker lidt. Synes ellers selv at jeg er hos lægen rimelig ofte, enten for at snakke om mine problemer eller fordi jeg gerne vil have han skal checke mine lunger etc. hvis jeg f.eks. har haft vejrtrækningsbesvær, hvilket jeg rimelig ofte har. Dog ser det helt normalt ud, så igen, det er en del af angsten går jeg udfra. :/

Mvh. Tyren87

Tigerdyr

Indlæg af Tigerdyr » 15 sep 2010 11:42

Hej Tyren87.

Måske det kan hjælpe dig at være sammen med andre der har det på samme måde som dig selv, og høre hvordan de tackler deres angst.
Samtidig vil jeg anbefale dig at begynde at gå lange ture eller at du begynder at løbetræne stille og roligt uden at stresse, så vil dine hurtige tanker begynde at stilne af, og din angst vil også aftage stille og roligt, det er bare vigtigt at du ikke føler dig stresset når du motionere....det er noget der har hjulpet mig så meget, og jeg har også haft det meget slemt. Jeg håber du tænker, okay, jeg begynder sku at gå en time hver dag, eller at du løber en tur 3 - 4 gange om ugen, måske hver dag afhængig af hvor god kondition du er i....bare du gør det stille og roligt uden du føler dig stresset.

Mvh. Tigerdyr

Besvar