ocd`en blusser op ved hårde perioder i livet??

Tvangstanker og/eller tvangshandlinger
Besvar
charlotte22

ocd`en blusser op ved hårde perioder i livet??

Indlæg af charlotte22 » 09 jun 2009 17:22

--------------------------------------------------------------------------------

Hej alle derude.

Jeg er en pige på 23 som lider af ocd med mange grimme tvangstanker og har altid fået rigtigt meget ud af dette forum.

Mit spørgsmål denne gang er om i kan mærke jeres ocd bliver værre i stressede eller pressede perioder? Eller døjer i bare med det hele tiden?

jeg har i lang tid været næsten fri for alle de grimme tanker, men nu er det vendt tilbage for fuld styrke. Jeg mistede i sidste uge min elskede bedstefar, og min psyke er derfor helt i bund! Er meget meget ked af det og samtidig er mine tvangstanker om at skade mig selv, min mor, små børn osv vendt tilbage. De kværner rundt i min hjerne konstant! Suk! Nu gik det ellers meget bedre.

Men altså har i det også sådan at ocden kommer og går? Alt efter hvordan det går på andre fronter?

Mange hilsner fra charlotte

foobar

OCD og stress

Indlæg af foobar » 21 jun 2009 02:32

Hej C

Det gør mig ondt at høre at du har mistet et menneske, du holdt meget af.

Jeg er måkse ikke den helt den rigtige til at svare på dit spørgsmål men en tråd uden indlæg jælper ingen. Jeg eg er overbevist om at stress (og andre ydre faktorer) kan gøre OCD værre, det tror jeg de fleste vil sige, uanset om OCDen mest kommer i bølger eller er mere konstant. Og det er også det jeg har oplevet når folk har fortalt. Men jeg har ikke den allerstørste erfaring med OCD, så alle: ret mig endelig hvis jeg vrøvler.

Men husk på hvad du har lært om OCD og tvangstanker, husk det kun er tanker og at du er ikke alene!

Med dyb medfølelse,

Anders

Lis07

Indlæg af Lis07 » 21 jun 2009 10:28

Nej, hvor synd! Min dybeste medfølelse får du også.
Selvfølgelig vil din OCD blive markant værre efter sådan et tab, det mener jeg i hvert fald. Jeg tager det som en helt naturlig ting, at jo mere stresset, jeg er, jo værre bliver min ocd. Men nu har jeg også kun ganske lidt, men sådan er det helt klart også med min angst.
Håber det kan give dig lidt ro.

ps. Jeg havde som lille også tanker om at gøre skade på mindre børn. Nok fordi jeg blev mobbet og ville have dem til at lide også! Er det også sådan, du har det?
Ung med PCO og angst ;)

spitt
Geografisk sted: Århus

Indlæg af spitt » 22 jun 2009 07:31

Hej Lis

Jeg har personligt selv erfaret at min OCD bliver 20 gange værre når der er andre ting der stresser mig. Føler nok på en måde at i de hårde perioder er det endnu vigtigere at "beskytte" mig selv med sikkerhedsadfærd (ocd).
For 1½ år siden døde min far og min søster på tragisk vis, med en uges mellemrum, og det slog mig helt ud af kurs pga chok. Alene begravelserne var svære at deltage i, pga stærke tvangstanker og ritualer.
Det er svært at finde styrke og mening med at bekæmpe OCD'en, især nu hvor alting alligevel gik galt. (Hvilket blot beviser at ritualer og tanker ikke er fem potter pis værd, da de forfærdelige ting alligevel sker)
Forstå mig ret :)

"Hvis du gør du som du altid har gjort, får du som du altid har fået"
Hvilket er en god sætning til lige netop OCD. Så stop med tvangstankerne og tænk i modsatte baner. Dermed får du også en anden respons.

Varme hilsener fra en søster i samme båd :)

Lis07

Indlæg af Lis07 » 22 jun 2009 14:42

Chok! Nej nej nej, dog... :( :( - det tror jeg ikke, jeg kunne klare uden at blive sindssyg af sorg...

Jeg synes, det er en god sætning, du har fundet frem til, spitt!
Mit "problem" er, at jeg er kristen og meget glad for det, men når man tror på en ultimativ kraft, især en, der eksisterer efter man er død, kan det give nogle slemme tvangstanker: da jeg var lille, var jeg frygtelig bange for at se en engel f.eks.(!) :shock: så jeg gjorde alt for (via tvangshandlinger) IKKE at få en at se!! Mærkeligt, som gode ting, kan blive så syge, når man har ocd :wink: - men jo, du har helt ret: jeg har fx aldrig set noget, der bare kunne minde om en engel, og nu er jeg 22 og er ikke bange for engle mere... :lol:
Ung med PCO og angst ;)

Naan

Indlæg af Naan » 16 jul 2009 00:20

Hej!

Jeg har haft en meget hård aften med mange tvangstanker. Jeg har kæmpet meget for at retfærdiggøre at de er der. At det er okay. Men hvor er det hårdt! Og angsten har fulgt efter. Og jeg tænkte at forumet her ville hjælpe lidt. Og netop dit indslag kunne jeg relatere til. Jeg kan ikke så at sige relatere til død og begravelse, men jeg kan sagtens forstå at det må være en situation hvor tankerne terroriserer. Det er ikke sjovt! Det er en tid hvor man virkelig har masser af følelser og tanker der skal bearbejdes og være plads til. Og man kan nemt kontrollere de følelser med ocd. Ligge låg på det hele. Men godt du ved, at det er det der fylder og det du er ked af. Jeg har også rigtig mange ting der fylder for tiden. Tror bare det er en hård overgangstid i mit liv og kærligheds og familieproblemer. Og hvis jeg ikke har fået udtrykt det er betyder noget så får jeg nemt tvangstanker. Jeg tror altså det er meget normalt. Ved ikke om du virkelig har mærkede efter de ting der sker i dit liv ? Det lyder banalt, men virkelig sat dig ned og mærket efter hvad der sker i din mave? Ellers kommer det ocd! Håber du kan bruge det til noget.

Besvar