Havde jeg OCD da jeg var lille?

Tvangstanker og/eller tvangshandlinger
Besvar
wormark

Havde jeg OCD da jeg var lille?

Indlæg af wormark » 20 jul 2008 15:03

Hejsa allesammen. :)
Jeg er en ung kvinde på 20, der lider af socialangst, enkeltfobi og depression...

Jeg har et spørgsmål, som egentlig vedrøre et stykke tid af min barndom.

Da jeg var omkring 8år ca. - tror jeg. Led jeg meget under nogle ritualer
Jeg skulle udfører, det var egentlig ikke noget jeg skulle gøre fysisk, men mere nogle ritualer, jeg havde oppe i hovedet.
Hver aften inden jeg gik i seng skulle jeg sige 5ting, som jeg ikke kan huske på nuværende tidspunkt. Der var ikke noget at gøre, - JEG SKULLE. og gjorde det også altid.

Om dagen skulle jeg hvert sekund huske de 5 ting jeg skulle sige om aftenen, og havde jeg pludselig glemt hvad det var for 5 ting i løbet af dagen kunne jeg bryde grædende sammen, med den mest forfærdelig følelse inden i og græde på huk i flere timer, - nærmest ind til jeg kom på de 5 ting igen.!
Nogle af de 5 ting, huskede jeg som nogle symboler, det ene symbol var en bestemt farvet orange 4kant, og havde jeg pludselig glemt den bestemte farve og der kom en lidt mørkere orange ind i billedet, kunne jeg også bryde tudende sammen, næsten i foster stilling!
Der var ingen der kunne hjælpe mig, for jeg var ikke gammel nok til at forklare mig dengang, og folk forstod mig ikke rigitg.

Jeg ved ikke hvad min angst var og skyldes, jeg var ikke bange for at der skulle ske noget med nogle forfærdeligt, ligesom man ofte høre folk med OCD har.

Det var der ca +/- i 1år, det var skrækkeligt.

Kunne det havde været OCD?
Wormark

Henriette71
Geografisk sted: Midtjylland

OCD

Indlæg af Henriette71 » 23 jul 2008 10:25

...
Senest rettet af Henriette71 17 apr 2009 18:09, rettet i alt 1 gang.

Lis07

Indlæg af Lis07 » 17 apr 2009 14:58

Ja, det kender jeg rigtig godt! Jeg har stort set ikke noget nu, men i en periode, da jeg også var ca. 8 år, fik jeg også de vildeste tvangstanker, men det vidste jeg jo ikke hvad var dengang. Det var noget med, at jeg skulle røre noget et bestemt antal gange og gøre ting et vist antal gange, meget belastende en overgang - og der var også de der "aftenritualer", med at jeg f.eks. skulle sige godnat el. kigge ud af vinduet mange gange. Jeg har stadig en lille smule tilbage, men mon ikke alle har det? F.eks. kan jeg godt lide tallene 4 og 7, men det er ikke noget, der har betydning for min hverdag. Det bliver værre, når jeg får angst, men de ting hænger også sammen: depression, angst og OCD er 3 sider af samme sag, der alle skyldes for lavt serotonin-niveau i hjernen (tror jeg) :wink:
Ung med PCO og angst ;)

vibbe

Indlæg af vibbe » 17 apr 2009 19:20

Hej
Jeg kender det også, jeg husker at jeg omkring 8 års alderen begyndte med mine ritualer, som siden har fulgt mig, mere eller mindre livet igennem. Først for ca.1 år siden, gik det op for mig at jeg faktis har ocd.
Mange års behandling mod fødselsdep, fik jeg eller retter sagt min egen psykriater (betaler selv :( ) øjnene op for at jeg har ocd+angst.
jeg har altid forbundet ocd, med over dreven renlighed og aldrig tænkt på at mine "ritualer" skulle være ocd, fordi at det meget er gået på antal og kigge efter eller røre, et bestemt antal gange, ved ting.....

Lis07

Indlæg af Lis07 » 23 apr 2009 20:27

Ja, nemlig! Det er helt uvirkeligt, når man endelig finder ud af, hvad der er galt! Men rart alligevel... :) Hvor slem er din OCD? Min lægger jeg stort set ikke mærke til i hverdagen, først når jeg får en periode med angst.
Ung med PCO og angst ;)

feifel

Re: Havde jeg OCD da jeg var lille?

Indlæg af feifel » 14 jun 2011 09:28

Det lyder som OCD. Der er jo mange børn der "leger" med ting som kan minde om OCD. Legen hvor man ikke må røre stregerne mellem fliserne på fortorvet er lidt OCD agtigt. Men det bliver først et problem hvis man får det dårligt af ikke at gøre det. Det kunne godt lyde som om du har haft nogle tendenser som barn.

Besvar