Kognitiv terapi - det eneste rigtige?

Her kan du stille spørgsmål og fortælle om dine erfaringer med alle former for terapi
Besvar
Mig123

Kognitiv terapi - det eneste rigtige?

Indlæg af Mig123 » 30 sep 2010 12:20

Hej igen folkens

Jeg har haft 3 forløb hos psykologer og syntes ikke at det hjulpet mig det helt store - nogle gange syntes jeg ligefrem jeg får det værre af at gå til psykolog - fordi man skal tænke endnu mere over tingene og grave så meget og der er ikke plads til at "glemme" at man lider af angst mm... Når men - min forrige terapeut brugte kogniv terapi og skemaer - og når jeg nu ser tilbage syntes jeg at det er det der har haft hjulpet mest. Min nuværende psykolog bruger stort set ikke dette - og jeg føler slet ikke rigtig at jeg får noget ud af det - tværtimod. Har læst en del på nettet nu hvor jeg finder flere artikler vedr. at kogniv terapi er den eneste form for terapi der har dokumenteret virkning på angst mm. - og det hænger jo så også sammen med det jeg har følt... Psykologen jeg har nu er mere af den gamle skole og mener at alt ligger begravet i fortiden osv - og der er jo selvfølgelig nogle ting jeg er enig i, men tror altså ikke på at denne "graven" i fortiden år efter år kommer til at helbrede mig en dag... Tværtimod kan det efterhånden blive mere deprimerende og forvirrende at tænke på fortiden.... Jeg tror altså mere på at tingene skal ændres her og nu - og nu har jeg efterhånden gennemtænkt og erkendt de problemer og følelser der var i fortiden - nu vil jeg alstå videre.... Ret mig hvis jeg ikke har ret - men den stil min nuværende psykolog primært kører og som mange vil stadig bruger er vel det freudanske/psykodymaisk terapi og jeg kan forstå at der efterhånden er mere og mere kritik til denne form for terapi ?????

Håber at nogle vil hjælpe mig lidt til forståelese af disse ting......

Brugeravatar
Liza admin
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Kognitiv terapi - det eneste rigtige?

Indlæg af Liza admin » 15 okt 2010 14:54

Hej Mig123.
Nej, efter min mening er kognitiv terapi ikke nogen universalkur for alle med angst. Men mig bekendt er det sandt, at det er den eneste terapiform, som der er videnskabeligt belæg for. Det betyder samtidigt, at der IKKE er videnskabeligt belæg for, at det hjælper på angsten at grave rundt i barndommens kringelkroge år ud og år ind.

Det kan jo være, at medicin i form af de nyere antidepressiva er vejen ud af angsten for dig. Gå til din egen læge, som så enten selv kan udskrive medicinen eller henvise dig til en speciallæge i psykiatri.
Mange venlige hilsner
Liza

Besvar