er der andre gravide

Her kan gravide med angst udveksle erfaringer
Besvar
Smut

er der andre gravide

Indlæg af Smut » 18 nov 2009 09:58

jeg er gravid - skal føde til foråret.

jeg er så angst - lider af ocd - kan ikke engang formulere min angst nu :cry:

er der andre gravide derude

Lydde

Indlæg af Lydde » 28 nov 2009 01:44

Hej :)
Tillykke med graviditeten.
Jeg er ikke gravid længere men fødte en dejlig søn i sommers så jeg har for kort tid siden været gravid. Jeg gik ned med panikangst i julen for to år siden og lider mest af panikangst og stress men også lidt generaliseret angst. Det gik dog godt under graviditeten og jeg fik kun nogle enkelte anfald. Lige nu går det dog ikke ligeså godt men jeg har indtil videre kunne håndtere det. Du må meget gerne skrive til mig hvis du har lyst :D

Smut

Indlæg af Smut » 03 dec 2009 15:31

hej lydde
tak fordi du skriver til mig. Tillykke med dit barn - det lyder som om du klarede graviditeten rigtig flot - det er da sejt af dig.
Jeg er ikke sej.....overhovedet ikke. Jeg lider af ocd og er total angst for blod.... var for eksempel lige nede og handle og så blødte kassedamen på hånden og hun tog varede ud af min hånd for at scanne dem - og jeg smed varene ud bagefter og sidder nu og er totalt i tvivl om hvad jeg har gjort inden jeg fik vasket hænder - er for eksempel bange for at have taget mig til hovedet (har noget for langt pandehår som nogengange irriterer øjnene) - er bange for at have fået noget i øjet - er bange så bange.... kan ikke klare mere og var i psykiatrisk behandling men de kunne ikke hjælpe mig og vurderede at jeg ikke kan få økonomisk støtte til behandling..... ved ikke mere - forstår ikke at de mener sådan.... nå men skidt med det vil bare ud af angsten og stole på mig selv igen - stoler slet ikke på mig selv og når jeg går i "ocd-mode" kan jeg ikke rigtig huske detaljer bagefter og så bliver jeg angst for hvad jeg har foretaget mig....

hvordan går det så med at have barnet - er det hårdt og hvordan klarer du det. Får du behandling eller....

Lydde

Indlæg af Lydde » 11 dec 2009 00:33

Hej igen

Det lyder til at du har det virkelig hårdt. Jeg har ikke OCD men kan godt genkende den følelse du får. Jeg er f.eks. ret hysterisk når jeg laver kyllingeretter. Jeg prøver så vidt muligt at undgå at røre ved rå kylling og alt hvad der muligvis kan have rørt ved kyllingen eller saften fra den bliver vasket. Men mest har jeg panikangst, socialangst og generaliseret angst. Jeg fik behandling i et halvt år inden jeg blev gravid men trappede ud af medicinen lige inden jeg blev gravid og var for længst holdt op med terapi. Det hele gik rigtig godt, jeg mærkede ikke meget til angsten. Nu her efter jeg er blevet mor er hverdagen mere stresset og jeg er oppe flere gange om natten så jeg er mere tilbøjelig til at gå i panik over ingenting. Jeg holder det dog stadig rimelig godt nede men kan godt mærke at jeg er mere sårbar og der skal ikke så meget til for at jeg bliver stresset og så skal jeg tage mig godt sammen for ikke at få et panikanfald. Jeg får dem til gengæld ofte om natten og det er virkelig irriterende. Så har jeg ikke en chance for at stoppe dem inden de bryder løs. Jeg vågner bare ved at mit hjerte hamrer så hårdt at det gør ondt :(

Men det at være mor er en helt fantastisk følelse og selvom det er meget stressende, så har man ikke rigtig tid til at være angst i løbet af dagen... jeg mærker det mest om aftenen når baby sover for der kan jeg slappe af og tænke over tingene. Og det er jo aldrig godt når man har angst :lol: Men det at være mor giver livet en helt ny mening.

Jeg får ingen behandling og har ikke fået det siden jeg blev gravid for over et år siden. Jeg synes jeg har fået den hjælp jeg kan få og jeg ved hvad jeg skal gøre for at få det bedre. Det er bare ikke så nemt når man har hænderne fulde hele dagen. Jeg går også rundt med benzoer i min taske men har ikke taget nogen siden jeg blev gravid. Jeg ammer min dreng stadig så det stopper mig også fra at tage en pille. Så ved jeg at jeg ikke må amme ham mere. Men jeg har heller ikke fået behov for at tage en så det er meget godt.

Jeg ved ikke hvordan det er i Danmark for jeg bor på Island men her er det gratis at få psykolog hjælp når man er gravid. Jeg havde dog ikke brug for det i min graviditet så det benyttede jeg mig ikke af. Har du snakket med din jordemoder om dine muligheder for at få hjælp mens du er gravid? Og er det dit første barn?

Besvar