Hjælp dit ængstelige barn

Så er hjælpen her til forældre med angste børn – denne gang på dansk!

Hjælp dit ængstelige barn

I AngstAvisen 22 skrev jeg en anmeldelse af første udgave af bogen Helping Your Anxious Child, som vi siden har anbefalet varmt til alle forældre, der har haft mod på at kaste sig ud i det engelske. Det er derfor med stor gælde, at jeg nu kan meddele, at bogen udkommer på dansk den 25. maj i år til og med i en ny forbedret og endnu mere brugervenlig udgave. Det er Dansk Psykologisk Forlag, som står for den danske udgivelse med titlen Hjælp dit ængstelige barn.

Det er ingen hemmelighed, at det er Angstforeningen, der har opfordret Dansk Psykologisk Forlag til at oversætte netop denne bog, da det er det hidtil bedste redskab, vi er stødt på til forældre med angste børn.

Hjælp dit ængstelige barn er baseret på nyeste forskning og teknikker til at håndtere børns angst. Den forklarer forældre trin for trin, hvordan de kan hjælpe deres angste barn til at mestre og overvinde overdreven angst på en måde, så det kan være spændende og føles som en leg.

Bogen tager fat i alle tænkelige problemer, der kan opstå undervejs, og giver anvisninger på, hvordan man håndterer dem. Fx er der hjælp at hente, hvis man som forældre selv har angst og derfor har ekstra svært ved at acceptere, at barnet skal udsættes for angstfyldte situationer for at lære at håndtere og overvinde dem.

Et rigt udvalg af cases illustrerer de forskellige typer problemer (angst for fx mørke, vand, bakterier, separationsangst, sociale situationer, m.m.) og hvordan man arbejder med dem. Desuden er der en del arbejdsskemaer, som man frit kan kopiere og hænge op på køleskabet, så man husker at udføre øvelserne.

Hjælp dit ængstelige barn får min varmeste anbefaling med på vejen, og jeg håber, at alle forældre vil læse den, lære af den og handle efter den uanset, om det er som supplement til professionel behandling eller på egen hånd i mindre alvorlige tilfælde. Du vil gøre både dig selv og dit barn en stor tjeneste!

Af Marie Särs Andersen, daglig leder i Angstforeningen


Helping Your Anxious Child

Helping Your Anxious Child foreligger desværre ikke på dansk endnu. De australske eksperter har imidlertid skrevet bogen på et let tilgængeligt engelsk, og mange danskere vil formodentlig ikke have de store problemer med at læse og forstå den.

Bogen, som bygger på kognitiv adfærdsterapi, forklarer forældre, hvordan de trin for trin kan hjælpe deres angste barn til at mestre og overvinde overdreven angst på en måde, så det kan være spændende og føles som en leg.

Helping Your Anxious Child: A Step-by-Step Guide for ParentsIndledningsvist gennemgås de forskellige angstdiagnoser, samt årsagerne til, hvorfor et barn udvikler en angstlidelse. Angst er genetisk betinget og optræder som regel hos flere medlemmer i den samme familie. Barnet arver imidlertid ikke en specifik angst, men snarere en personlighed, der er mere følsom end de fleste andre menneskers. Den måde forældrene tackler et følsomt barn på, kan ydermere spille en rolle i udviklingen af en angstlidelse. Er forældrene fx overbeskyttende, kan det betyde, at barnet får opfattelsen af, at ”verden er virkelig farlig” og ”jeg kan ikke selv klare noget”. Hvis en af forældrene selv har en angstlidelse og bruger undgåelsesadfærd, kan det ængstelige barn komme til at kopiere dele af denne adfærd. Endelig kan visse begivenheder virke som udløsere for angsten: skilsmisse, vold i familien, et nært familiemedlems dødsfald, mobning, sygdom, vanskeligheder i skolen eller begivenheder som fx en bilulykke, indbrud osv. Når alt dette er sagt, er den gode nyhed, at man kan lære at mestre angsten, og at forældrene kan gøre et stort
stykke af arbejdet sammen med barnet. Enten alene eller i samarbejde med en behandler alt efter hvor alvorligt problemet er. 

Barnet skal som noget af det første lære, at der er sammenhæng mellem tanker og følelser. Det er ikke selve situationen, men de tanker barnet tænker i en given situation, der afgør, hvad barnet føler. Om det er roligt eller bekymret. Ved at lege detektiv kan barnet lære at lede efter beviser (erfaringer fra lignende begivenheder, sund fornuft, alternative forklaringer osv.) der kan overbevise barnet om, at dets tanker (negative
forventninger) ikke er særlig sandsynlige.

Når barnet har trænet ”detektivtænkning” i en periode skal det ved hjælp af såkaldt adfærdstræning afprøve sin nye evne til at håndtere angst og bekymringer i ”det virkelige liv”. Ved at træne i at håndtere angsten, vil barnet opdage, at de forskellige situationer ikke er så farlige, som det troede. Der er nøje anvisninger på, hvordan man tilrettelægger adfærdstræningen med små overkommelige delmål, samt hvordan man
undervejs sørger for at motivere og belønne barnet – ikke for at træningen er en succes, men simpelthen for at prøve!

Såfremt barnet er i medicinsk behandling samtidig med træningen, er det nødvendigt at gennemgå adfærdstræningen delvist igen ved ophør af medicinering for at overbevise barnet om, at det selv mestrer situationerne.

Det kan være svært for forældrene, især hvis de selv har angst, at acceptere, at barnet som en del af selvhjælpsprogrammet skal udsættes for angstprovokerende situationer, men også her er der anvisninger på, hvordan man forholder sig og arbejder med sine egne bekymringer. I det hele taget er der gjort meget ud af at fortælle forældrene, hvordan de skal formidle bogens indhold også alt efter, hvilket alderstrin barnet befinder sig på.

I et af kapitlerne gennemgås forskellige måder, som forældre typisk håndterer deres barns angst på. Nogle af disse måder er mindre effektive end andre og kan ligefrem øge barnets angst. Fx kan det ikke anbefales, at man hele tiden forsikrer barnet om, at der ikke sker noget ubehageligt. I stedet skal man lære barnet at berolige sig selv. Man skal heller ikke overtage ting for barnet, som det frygter at gøre, men lære det at mestre situationen selv. Desuden er det vigtigt, at man ikke bliver utålmodig og irriteret på sit barn. Det virker måske fjollet, at barnet er bange for noget, som er helt ufarligt, men så må man tænke på, hvordan man selv ville have det, hvis man fx skulle optræde i landsdækkende tv eller kravle ind i et bur til giftige slanger. Det er sådan barnet føler.

Bogen er rigt krydret med uddrag af cases, som bruges til at illustrere de forskellige typer problemer (angst for fx mørke, vand, bakterier, separationsangst, sociale situationer, m.m.) og hvordan man arbejder med dem. Desuden er der en del arbejdsskemaer, som man frit kan kopiere og hænge op på køleskabet, så man husker at udføre øvelserne. Alt i alt en fantastisk bog, som jeg virkelig har glædet mig til at fortælle jer forældre om. Man kan kun undre sig over, at den endnu ikke er oversat til dansk, men fra Angstforeningens side, vil vi arbejde på, at dette sker. ALLE forældre til ængstelige børn bør læse den!

Anmeldelsen er skrevet på baggrund af første udgave. Til december udkommer en revideret og forbedret udgave med endnu flere anvisninger og eksempler. Den nye udgave vil blive opdelt i lektioner frem for i kapitler. Der vil desuden blive tilføjet et nyt emne om, hvordan man skelner mellem ængstelig og uartig adfærd. Bogen foreligger ikke på dansk. Den ny, engelske udgave udkommer 3. december 2008 og kan bestilles på www.newharbinger.com/helping-your-anxious-child-second-edition. Pris, paperback $18.95 (ca. 120 kr. + ekspedition og forsendelse). Pris, e-bog: $10.99 (ca. 70 kr.) Kan også bestilles via dansk boghandel.

Af Marie Särs Andersen, daglig leder i Angstforeningen

Hjælp dit ængstelige barn
En trin for trin-guide til forældre
Af Ronald M. Rapee, Ann Wignall, Susan H. Spence, Vanessa Cobham og Heidi Lyneham
Dansk Psykologisk Forlag 2012
Ca. 260 sider
Pris: 240 kr.
ISBN-13: 9788777067983
ISBN-10: 8777067983

 

Helping Your Anxious Child:
A Step-by-Step Guide for Parents.
Ronald M Rapee, Ann Wignall,
Susan H. Spence, Vanessa Cobham og Heidi Lyneham.
New Harbinger Publications.
296 sider.
ISBN: 9781572245754