Råd og støtte 14 – 17 år

Introduktion

På siden her kan du finde gode råd og mere viden om angst. Du kan se flere film, hvor personer med angst inde på livet fortæller om deres oplevelser.

Der kan være mange grunde til, at børn og unge i en kortere eller længere periode kan opleve angst og være urolige over noget i deres liv. Det kender de fleste til. Det gør du måske også?

Det er en helt almindelig følelse at være bange, bekymret eller urolig i en periode. Men hos nogle unge fylder angsten så meget hver eneste dag, at det går ud over livsglæden og forhindrer dem i at have et almindeligt ungdomsliv med skole, venner, familie og fritidsinteresser.

Det kan være svært at følge med i skolen og dermed kan det få betydning for de afsluttende prøver i skolen. Og det kan være svært at skulle vælge en ungdomsuddannelse eller et andet forløb efter 9. klasse.

Vær opmærksom, og tal sammen – det hjælper

Hvis du det meste af tiden føler dig bekymret, bange, ked af det og ofte har tanker om, at der sker noget farligt, så er det vigtigt at tale med andre om det. Tal med din familie, en god ven, en lærer eller andre, som kan hjælpe dig med råd, vejledning og med at få sat ord på dine tanker og følelser.

Hvis du oplever, at en anden person tæt på dig ofte er bange, ked af det og måske begynder at trække sig fra jeres aftaler og fra fællesskabet, så kan det være en stor hjælp, hvis du åbner op og taler med personen om det. At have en angstlidelse kan betyde, at man er flov over sig selv. At man mister selvværdet og ikke tør fortælle om sin sygdom af frygt for, hvad andre tænker om en.

Vær åben, og tal med hinanden. Det hjælper.

Når man lider af angst

Når man har en angstlidelse, er det nødendigt, at familie, venner, skole og andre kan give hjælp, støtte og trøste.
Men det er også vigtigt, at man hjælpes til at gøre helt almindelige ting, så angsten ikke får lov at fylde alt i hverdagen.

Det er vigtigt, at man kan tale åbent om angsten og det, angsten gør ved en. Og få hjælp til at jage de dumme tanker væk, som opstår i forbindelse med angst. Nogle gange er det også nødvendigt med professionel behandling fx med Cool Kids (for børn) eller Chilled (for unge), som bygger på kognitiv adfærdsterapi.

Nogle børn og unge er fra fødslen mere påvirkelige og sårbare end andre. De reagerer kraftigere på de ting, der sker omkring dem. Og de reagerer oftere end andre børn gør. Men for alle børn og unge gælder det, at familieliv, opvækst og ens omgivelser har betydning for udvikling af angst. Og samtidig er det også ens familie og omgivelser, der kan hjælpe og give støtte i tilfælde af angst.

Derfor er det vigtigt at være opmærksom på sig selv og sine egne følelser. Og det er vigtigt at være opmærksom på hinanden, så man kan opdage, hvis der er behov for hjælp og støtte.

Personlige fortællinger

Her kan du møde Jonas, der har angst, hans mor Tina, og hans søster Kristine. I seks korte film giver de tre et ærligt og følsomt billede af, hvordan familien havde det i hverdagen, og hvordan de blev påvirket af Jonas´ angstlidelse, da angsten var værst.

Jonas har siden modtaget behandling for sin angst og har det i dag bedre.

Jonas - Om angsten

Filmen er en kort personlig fortælling om Jonas, der har separationsangst. Det betyder, at han ikke kan være uden sin mor i ret lang tid ad gangen.

Jonas - Mit sociale liv

Se og hør Jonas fortælle om, hvordan angsten påvirker hans sociale liv med venner og aktiviteter.

Tina – Angsten hos Jonas

Se og hør Tina fortælle om, hvordan angsten påvirker Jonas.

Tina – At være mor

Se og hør Tina fortælle om, hvordan man kan have det som mor til et barn med angst.

Tina – At være søster

Se og hør Tina beskrive, hvordan man kan have det som søster til en bror med angst.

Kristine – Angsten hos min bror

Se og hør Kristine beskrive angsten hos Jonas og hendes billede af hverdagen.

Ti gode råd til dig, der har angst

  • Lær så meget som muligt om, hvad angst er, og hvorfor kroppen reagerer, som den gør. Når du ved mere om angsten, bliver du ikke så bange for den.
  • Betro dig til en voksen, som du har tillid til, så vedkommende kan hjælpe dig med at få den rette hjælp.
  • Undgå at hyperventilere. Dvs. du må ikke trække for meget vejr ind for hurtigt. Hvis du gør det, kommer der for meget ilt til blodet, og det kan give dig en følelse af åndenød. Træk derfor vejret stille og roligt, evt mens du tæller 1-2-3 trække vejret ind, 1-2-3-holde vejret, 1-2-3 puste ud.
  • Undgå at stritte imod angsten. Hvis du tænker: ”Åh nej nu kommer angsten, jeg klarer det ikke, jeg besvimer eller dør”, så bliver du mere angst, end hvis du tænker: ”Lad den bare komme, jeg har prøvet det før, og jeg ved, at det går væk igen”.
  • Sørg for at holde dit blodsukker stabilt ved at spise regelmæssigt. Lavt blodsukker giver symptomer, som kan forveksles med angst, og hvis du bliver bange for symptomerne, kan angsten komme.
  • Vær opmærksom på at koffein i kaffe, te og cola kan give hjertebanken og sitren, som kan forveksles med angstsymptomer.
  • Undgå at eksperimentere med alkohol og stoffer for at få selvtillid i sociale sammenhænge. Det er farligt i sig selv, og det kan samtidig gøre din angst sværere at behandle på langt sigt. Du skal have professionel hjælp i stedet for.
  • Dyrk gerne motion. Det får kroppen til at udskille endorfiner (”humørmedicin”), og hjælper dig med at falde til ro.
  • Lær afslapningsøvelser. Der findes forskellige CD'er som kan bruges til formålet, fx fra Rosinante & Co / Bobby Zachariae.
  • Husk, at gøre så meget som muligt af det, der gør dig glad, så du flytter fokus fra angsten over på positive ting.

Vil du vide mere?

Herunder kan du finde mere information om, hvad angst er og finde steder, hvor du kan søge mere viden, hjælp og rådgivning.

Hjemmeside:

https://www.angstforeningen.dk

Anonym rådgivning for børn og unge

www.headspace.dk

Litteratur:

Mindfulness for børn og unge Teori og praktiske øvelser
Af: Justesen, Sabrina Leoni.
Dansk Psykologisk Forlag

Selvhjælpshæfte til sygdomsangst/helbredsangst til de 6 – 13/14-årige

Format: Pdf, 41 sider
Thomsen, Jens Henrik, aut. Børnepsykolog

God eksamen – uden angst

Med denne bog i hånden, behøver du aldrig mere være lammet af angst til eksamen. På kort tid lærer du, hvordan du mestrer både de mundtlige og skriftlige eksamener, med gode resultater. Det hele er grundigt forklaret med øvelser, lydfiler du kan lytte til og skemaer, som hjælper dig til overblik og bedre resultater.
Skrevet af Louise Vælds

Snak om angst og depression... Med børn og voksne i alle aldre

Bogen henvender sig til både børn (0-6 år), for dem der er større og også til voksne som har været børn engang. Den tager udgangspunkt i de oplevelser en familie kan opleve når et familiemedlem får angst eller en depression. Skrevet af Karen Glistrup

Angst

Angstbogen beskriver den normale og den eksistentielle angst, eksamensangst, fobier og panikangst samt OCD og alle de andre former for angst, der kan ses hos børn, voksne og ældre. Der er grundige beskrivelser af angstens symptomer og diagnoser, årsager og behandlingsformer.
Skrevet af Jes Gerlach

Andre film om angst:

En dag med OCD

https://www.youtube.com/watch?v=jMQoirHLjkk#t=22

Hvad nu hvis...om unge og OCD

https://www.youtube.com/watch?v=sx9-NnowBbo

Ung og Psykisk sårbar

https://www.youtube.com/watch?v=sudMGkbErjU#t=23

Jeg er fantastisk – Jeg er mørkeræd

Dokumentarfilm for børn.
Instruktør: Klaus Kjeldsen
14 minutter.
Hvornår er man for stor til at være mørkeræd?
Se filmen her
http://filmcentralen.dk/alle/film/