Log ind på medlemssiderne
Indtast venligst adgangskode:


Log ind




Nyeste nummer af AngstAvisen er klar
QR-kode
Opslag

Forskere, jounalister, studerende m.fl. søger angste...

Internetbaseret selvhjælpsterapi mod selvmordstanker

Har du selvmordstanker, og har du lyst til at være med i et forskningsprojekt, som undersøger om internetbaseret terapi kan hjælpe personer med selvmordstanker?

Cool Kids til børn med angst og autisme

- børn søges til effekt-undersøgelse i Midtjylland

Fearfighter

Forskningsprojekt om internetbaseret selvhjælpsterapi

Vis din angst
 
Hjælp dit ængstelige barn
Bevidst nærvær - en vej ud af nedtrykthedBevidst nærvær – en vej ud af nedtryktheden
af Mark Williams, John Teasdale, Zindel
Segal, Jon Kabat-Zinn
Akademisk Forlag
ISBN: 9788750039624
Vejledende pris: 325 kr.

Af Susanne Mitchell Lindhard

Den medfølgende cd med guidede meditationer er udarbejdet af Jon Kabat-Zinn og indtalt af den danske psykolog Antonia Sumbundu.

Mindfulness praksis er arvet fra den buddhistiske meditations-tradition og har i stigende grad vundet indpas i den vestlige psykologi til at afhjælpe en række psykiske og fysiske forhold, herunder obsessiv-kompulsiv sygdom (OCD) og angst, samt til forebyggelse af tilbagefald i depression og narkotikamisbrug.

”Bevidst nærvær” er det danske udtryk , der er valgt af redaktionen, til bedst at erstatte det engelske ord ”Mindfullness”.

Kan man undgå tilbagefald?
De fire forfattere, der alle er respekterede kapaciteter inden for psykologisk behandling, undervisning og forskning, fik en fælles dagsorden; nemlig at afhjælpe gentagende depressioner og angstperioder.

Traditionelt har fokus jo været rettet mod at hjælpe mennesker, når de er deprimerede eller angste. Her hjælpes typisk med anti-depressiv medicin og/eller kognitiv adfærdsterapi. Forfatterne begyndte derimod med stor interesse at beskæftige sig med tanken om, at man måske kunne lære mennesker i deres raske perioder, forskellige teknikker og metoder til at mindske risikoen for tilbagefald? Det frustrerede nemlig forfatterne at det så ud til, at jo flere gange den enkelte har været ramt af depressioner eller angstperioder, jo hurtigere opstod nye tilbagefald. Koblingen i hjernen mellem krop og psyke, adfærd og tanker bliver simpelthen hurtigere udløst, jo flere gange man har haft en depression eller angstperiode.

Med Mindfullness-teknikker blev forfatternes resultater overraskende! Ikke alene blev de ramtes muligheder for at håndtere angst og depression langt bedre, men der sås også langt færre tilbagefald, og ligeledes var eventuelle tilbagefald i mildere grad!

MBKT!
”Mindfullness-baseret kognitiv terapi”, forkortes MBKT. Dette er programmet som bogen og øvelserne er baseret på. Her forenes den nyeste videnskab med meditationsformer, der har vist sig at have klinisk effekt inden for rammerne af den etablerede medicin og psykologi. Det er en sammensmeltning af to forskellige syn på krop og psyke, som baner vejen for radikal ændring i ens forhold til negative tanker og følelser. Dette ændrede forhold gør det muligt at slippe fri af den negative spiral, der fører til nye depressioner og angstperioder.

Forfatternes forskning dokumenterer, at bogens program kan nedsætte risikoen for tilbagefald med op til 50 procent!

Hvordan får man mest muligt ud af bogen?
Opøvelse af evnen til at være nærværende i nuet kan hjælpe én til at give slip på fortidens nederlag og bekymringer for fremtiden. Den mentale fleksibilitet øges, og der åbnes for nye muligheder, selv der hvor man plejer at føle, at der ikke er mere at stille op, og man tidligere sank ned i passivitet.

Bogen består af en lang række øvelser og tekster til oplysning og læring. Bogens første del undersøger, hvordan krop, tanker og følelser tilsammen opbygger og vedligeholder depression, angst og negative tanker. Anden del af bogen er en opfordring til selv at undersøge, hvad man gå glip af, hvis man er opslugt af det tankespind, der har til formål ”at gøre noget ved nedtryktheden” - og derved overser alt andet livsbekræftende og styrkende, der foregår lige omkring en. Tredje del af bogen er en hjælp til at udvikle bevidst nærvær og bruge dette i forhold til negative tanker, kropsfornemmelser og adfærd. Og slutteligt samler fjerde del de forskellige elementer i en overordnet strategi for, hvordan man forholder sig mere vidende og med større overskud til tilværelsens mange udfordringer, således at man kan modstå invaliderende tilbagefald af depression og angst.

Otte uger, seks dage om ugen!
Ja, man får det godt nok ikke forærende. Der skal arbejdes for sagen. Træning og atter træning i bevidst nærvær i såvel krop og psyke. Bogen præsenterer et systematisk og let tilgængeligt otte ugers program, der samler bogens viden og øvelser på en anvendelig måde. Hensigten er at læseren skal komme i kontakt med sin egen indre visdom og evne til selvheling.

Det er ikke nødvendigt straks at forpligte sig til et otte ugers forløb dog. Man kan læse bogen, plukke lidt hist og her, og så gennemføre forløbet, når tiden føles rigtig. Dels skal man nemlig være indstillet på, at det kræver tid og vedholdenhed at bryde vanetænkning og tilegne sig nye færdigheder, dels skal man også være i nogenlunde psykisk form for at kunne koncentrere sig om forløbet og få det nødvendige udbytte. Er man f.eks. midt i en frådende klinisk depression, bør man vente til den medicinske behandling er godt i gang, og man har det bedre og så kaste sig ud i MBKT-forløbet.

Alle kan være med, men man skal ville det!
Bogen er godt skrevet og let læst. Der er mange gode eksempler og forklaringer, og man bliver trygt ført fra trin til trin. Ingen tvivl om at forfatterne har meget stor viden om angst og depression, behandling og Mindfullness, og indholdet i bogen har en meget høj grad af lødighed og troværdighed. Alle kan lære bevidst nærvær ud fra denne bog, men man skal ville det, og være parat til at smide tid og engagement i projektet, for at få det fulde udbytte.

Min subjektive mening er, at det absolut er indsatsen værd. Det pres man konstant udsætter sig selv for som angst- eller depressionsramt: ”Du skal kunne!”, ”Det (jeg) er for dårlig!”, ”Det her er flovt/pinligt/ skamfuldt!”, ”Hvorfor er det sådan at være mig?”, ”bare det nu ikke kommer igen!”, ”Det er synd for min mand, kone, mor, søster, børnene, hunden osv..!”, bliver erstattet af stilhed, nænsom tålmodighed, forståelse og accept - og tro mig, det rykker! Det er en tyk bog og cd´en rummer også mange øvelser, men giv dig selv den gave at gennemføre forløbet. Der er kun godt at hente. Ikke kun i forhold til angst og depression, men i høj grad også i forhold til alle de opog nedture, stress og jag, som et helt almindeligt liv også byder på! Roen vil kunne indfinde sig på et halvt minut og overblikket bevares.

Har du otte uger, en halv til en hel time om dagen, og lyst til at få det bedre? Så er det bare at købe (ønske?) sig bogen, og så gå i gang, med mine bedste anbefalinger!

Vi mangler p.t.
0
6
1
gaver á 200 kr.

HjerteHjælp Angstforeningen, så vi fortsat kan hjælpe dig. Vi har brug for mindst 101 gaver à 200 kroner i 2017, bla. for at gaver til os kan være fradragsberettigede også til næste år.
Bliv medlem af Angstforeningen
Støt vores indsats og nyd godt af medlemsfordelene.

Medlemskab koster 250 kr. pr. år.

Læs mere Læs mere
Angstforeningens forum
Læsernes spalte:
En uigennemskuelig behandlingsjungle
Som rådgiver i Angstforeningen kan jeg blive indigneret og frustreret over den jungle, som mennesker med angst skal trænge igennem for at få bedre alternativer end medicin fra lægen...
Læs mere Se mere
Panic App
App til panikangste
Fås i Google Play og iTunes
Copyright © 2010 | Angstforeningen | Peter Bangsvej 5B | 2000 Frederiksberg | tlf. 70 27 13 20 | CVR/SE nr.: 26401739