Forskningsprojekt søger deltagere

med Generaliseret angst i København eller Næstved. Anonym deltagelse mulig.

Internetbaseret selvhjælpsterapi mod selvmordstanker

Har du selvmordstanker, og har du lyst til at være med i et forskningsprojekt, som undersøger om internetbaseret terapi kan hjælpe personer med selvmordstanker?

04-01-17

Internetbaseret selvhjælpsterapi mod selvmordstanker

Baggrund
I 2011 udviklerede forskere og psykologer på Amsterdam universitet et internetbaseret selvhjælpsprogram til personer med selvmordstanker. Et hollandsk studie viste at programmet kunne hjælpe personer med selvmordstanker til at få det bedre. Dansk Forskningsinstitut for Selvmordsforebyggelse og professor Merete Nordentoft har i samarbejde med Livslinien og med støtte fra TrygFonden, taget initiativ til at oversætte og tilbyde programmet i Danmark. Psykolog og Ph.d.-studerende Charlotte Mühlmann undersøger det danske programs effekt inden det bliver gjort frit tilgængeligt for alle.

Selvhjælpsprogrammet
Selvhjælpsprogrammet består af 6 moduler, der hver tager en uge at gennemføre.Hvert modul er inddelt i et teoriafsnit, en ugeopgave og en række øvelser. Man kan gå igennem programmet i sit eget tempo og løbende få hjælp og støtte fra en psykolog. Programmet bygger på effektive psykoterapeutiske teknikker som kognitiv adfærdsterapi, problemløsning, dialektisk adfærdsterapi og mindfulness-baseret kognitiv terapi.

Hvem kan være med?
For at være med i studiet skal man som deltager være fyldt 18 år, kunne læse dansk og have selvmordstanker. Man må gerne have en psykiatrisk diagnose og et misbrug og man må også gerne modtage terapi og behandling andre steder.

Hvis du er interesseret i at deltage kan du læse mere om forskningsprojektet på Livsliniens hjemmeside www.livslinien.dk/sos og på www.internetbehandling.dk/sos

Kontakt projektleder Charlotte Mühlmann for spørgsmål om studiet på telefonnummer 26112546 eller på email charlotte.muehlmann@regionh.dk.

AngstRadio
Torsdag i lige uger kl. 15 sender Angstforeningen en times radioudsendelse med fokus på angstlidelser.