Så er den sgu gal

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.
Besvar
Jwinther

Så er den sgu gal

Indlæg af Jwinther » 14 mar 2019 00:06

Hej,

Jeg er en 23-årig meget normal og udvendig ung mand, som nu også er nødt til at leve med den konstante frygt og angst.

Jeg er bange for at dø af hjertestop. Altid. Frygten kommer af, at man hører om så mange unge mennesker der dør af netop dette, og at jeg engang var til ekstra undersøgelser på grund af er ekg jeg fik taget da jeg havde anoreksi som 12-årig. Alt viste ingenting andet end, at jeg er er sundt og raskt menneske. Jeg har for nylig fået taget flere ekg'er, som viste der samme. Ingen sygdom i familie eller noget.Hvad jeg dog ikke kan bilde mig selv ind er, at disse personer aldrig er blevet tjekket, tager forskellige stoffer/slankepiller/whatever eller andre grundlæggende årsager, som kan give anledning til dette.
Selvom, at dette er rigtigt, kan jeg ikke bilde mig selv det ind. Jeg har gode dage, hvor jeg har det fint indtil jeg skal i seng, og jeg har dårlige dage, hvor de fysiske symptomer sætter gang i tankerne, hvilket gør de fysiske symptomer værre. Jeg har ofte hjertebanken, er ofte svimmel, og jeg har ondt alverdens steder. (Brystkassen, venstre arm, maven, halsen, nakken, ryggen). Jeg har lært gennem min vejrtrækning at få det bedre fysisk, men på nuværende tidspunkt kører jeg en ordning med min mor, hvor jeg sover en dag på hendes sofa og en dag i min egen lejlighed indtil, at jeg føler mig tryk nok til at sove i mit eget hjem hver nat. Jeg er simpelthen for nervøs når jeg er alene. Skulle uheldet være ude(selvom jeg er klar over, at det ikke lige sker), hvem ville så være der til at yde førstehjælp?

Min læge har anbefalt mig en mindfulnessbog, men jeg nøjes på nuværende tidspunkt med en app kaldt Pacifia, som spørger mig hver dag hvordan jeg har det, og tilbyder forskellige mindfulnesskurser.

Vejen ser lang ud for mig før jeg kan sove i min egen lejlighed hver dag igen, og dette irritere mig, da jeg ikke vil være en byrde for min kære mor. Derfor vil jeg gerne høre, om i herinde måske har nogle råd til, hvordan jeg kan fjerne angsten for at være alene, og muligvis få en bedre søvn? Så sent som i morges vågnede jeg brat af den første alarm jeg har haft sat til (har typisk tre, vågner normalt først ved tredje) og var lysvågen. Jeg prøvede at tjekke min puls, men blev angst og meget dårlig da jeg åbenbart ikke kunne finde ud af det på det tidspunkt. Jeg har heller aldrig prøvet at vågne op lysvågen ved første alarm.

Jeg takker på forhånd for forskellige råd osv, og jeg håber, at i alle sammen får det bedre en dag! Alt kan overkommes, det gælder bare om at finde den rigtige metode, så jeg vil mene, at der er håb for os alle.

Mvh,
En bekymret ung mand

Brugeravatar
cocool

Re: Så er den sgu gal

Indlæg af cocool » 20 mar 2019 22:18

Hej,

Jeg har selv kæmpet med det samme problem. Jeg havde bl.a. meget hjertebanken og en slags uro i brystet, som gjorde, at jeg var meget bange for, at mit hjerte fejlede noget. Jeg boede et halvt hos mine forældre før jeg gradvist begyndte at flytte hjem i min egen lejlighed. Jeg bor også alene.

Der var flere forskellige ting, som hjalp mig. Først og fremmest gav det en smule ro på, at EKG og ultralydscanninger samt diverse blodprøver viste, at jeg var sund og rask. Det var angsten som gav mig fysisk ubehag og dermed ubehagelige tanker. BodySDS behandlinger og mindfulness har hjulpet meget. Jeg bruger Calm app'en, som også hjælper mig med at falde i søvn. Der er en masse sleep stories samt beroligende musik og naturlyde. Jeg er blevet meget bedre til ikke at lade mig rive med af mine tanker. Tanker er "bare" tanker, og det man tænker sker stort set aldrig. Jeg har også hørt om en masse sunde og raske mennesker blive ramt af hjertestop, som også påvirkede mig meget. Men risikoen er ekstrem lille, hvis man er sund og rask, og hvis man ikke har det i familien. Sandsynligheden for at blive kørt ned er nok langt større (uden at være ekspert). Det hjælper i hvert fald ikke at gå og bekymre sig om det hele tiden. Det har jeg sagt til mig selv.. Jeg kan også anbefale bogen "Lykkefælden" med henblik på at lære, ikke at blive så påvirket af sine ubehagelige tanker.

Det skal samtidig siges, at det hele også blev meget bedre efter jeg fik angstmedicin, da mine fysiske symptomer var så invaliderende. Men tankerne er der stadig, jeg er bare blevet bedre til at håndtere dem.

Held og lykke.. Håber at du finder noget, som virker for dig.

Besvar