Ekstraslag/ekstrasystoler

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.
Besvar
kris2932

Ekstraslag/ekstrasystoler

Indlæg af kris2932 » 12 sep 2018 19:34

Hej alle

Jeg er en 24-årig mand, som lider af angst særlig rettet mod hjertet. Jeg har ofte hjertebanke, men lider også af ekstrasystoler som i daglig tale er bedre kendt som "ekstra slag".

Det er specielt disse ekstra slag som gør mig meget angst. Jeg er blevet udredt hos lægen for diverse hjertesygdomme, og de siger at mit hjerte intet fejler. Når disse ekstra slag kommer, føles det som at man bliver slået i brystet og dermed ikke rigtig kan trække vejret ind, og istedet strammer i mavemusklerne. De kommer meget i perioder, og har ikke haft dem længe. Jeg kan som regel kun mærke dem i bestemt situationer, fx når jeg ligger på en bestemt måde.

Nu til sagen.
Jeg skal ud på en længere rejse, og har derfor en backpack med mig som er ret tung. Da jeg tidligere i dag tog til København, og gik med min backpack, fik jeg et "anfald" af disse ekstra slag. Det var dybt ubehageligt og der kom 3-4 ekstra slag træk på meget kort tid. Det føles altså som om, at de kom, når jeg belaster min krop med noget tungt. Efter sådan et anfald, føler man, at det næste ekstra slag er lige rundt om hjørnet, og man har det derfor ret ubehageligt, og frygter lidt, at det på et tidspunkt skal gå helt i stå. Ekstra slagende forsvandt først, da jeg havde lagt alt fra mig og kom ned og sidde i 10 min.

Jeg er nu bange for, at jeg ikke kan klare min rejse, hvor min backpack er mit "hjem" de næste par måneder, og min værste frygt er at jeg skulle få et hjertestop netop grundet disse ekstra slag på min rejse. De føles så voldsomme, og ubehagelige at jeg frygter det værste og samtidig er jeg nu nervøs for at lave noget, som er lidt mere fysisk krævende.

Er der nogen som har erfaringer med dette, og som evt. også er blevet erklæret rask, eller som har en sjælden hjertesygdom?

Mvh. kristian

Troldepus71

Re: Ekstraslag/ekstrasystoler

Indlæg af Troldepus71 » 21 sep 2018 17:30

Hej Kristian

Jeg får også disse ekstra systoler - specielt i de perioder, hvor min sygdomsangst er værst.
Jeg har dog fundet en metode til at minimere ubehaget, som du måske også kan have gavn af: Når jeg mærker første ekstra systole hoster jeg kraftigt - så kommer der ikke flere, og jeg har det fint igen 😊
Jeg håber, du finder ro med din rejse ☀️
Mvh Charlotte

Lantz01

Indlæg af Lantz01 » 23 sep 2018 05:58

Hej Kristian.
Kender det alt for godt med ekstra slag...dem har jeg haft on/off i nu 4-5 år.
En ting er sikkert jo mere du fokuserer på det jo være bliver det...så hvis du fortæller din hjerne at du får når du har din rygsæk på...ja så får du det...
mit var/er værst når jeg sider i en bil...og blev meget forværret når jeg nået til et bestemt sted på den samme rute jeg køre dagligt..er ikke et sekund i tvivl om at det min egen fokus på ekstra slagene der får dem til af tricke...
Jeg har lært at leve med det..jeg kan mærke når de kommer..sådan ca 1-2 sek. Før de kommer.
Jeg tager en kæmpe indånding med munden og puster langsomt ud igen med munden...det får folk til at stirrer helt vildt...😀..men det hjælper mig...og jeg har accepteret at det er en del af mig...og er ikke bange mere efter jeg har accepteret det.
Jeg har været til et hav af undersøgelser og de fandt intet...og du skal selvfølgelig osse udredes så du selv kan udelukke en evt. Sygdom...fordi det er netop kun dig der kan kurere det...ved at acceptere det ..
Du må endelig ikke droppe din rejse...
Fortæl dem omkring dig at du har det med ekstra slag og du reagerer ved...eks. ved at hoste, komme med en lyd eller trække vejret dybt når det kommer...så bliver det osse meget lettere for dig...
Afsted med dig og din rygsæk...og lad være med at fokusere på det og acceptere det er der...
Og så lige en sidste ting...lær at kontrollere din vejrtrækning...super vigtig hvis du osse er person der tit holder vejret ..og ikke trækker vejret ordentligt...det hjælper en hel del.
Rigtig god rejse...

Nikolajfc11

Indlæg af Nikolajfc11 » 06 nov 2018 13:12

Hej døjer med når jeg fx sidder ved pc’en kan min puls gå fra 80 til 150 også bliver jeg bange, men hvad går ind og påvirker det kan det være angsten selvom jeg ikke tænker over den? Sidder fx og spiller og tænker på spillet men pludslig føler jeg et eller andet i brystet og tjekker mit ur også pulsen 150?

Besvar