Burde jeg tage angstdæmpende medicin?

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.

Burde jeg tage angstdæmpende medicin?

Indlægaf fupziz » 07 sep 2017 23:47

Hej alle.
Jeg har døjet med generaliseret angst siden femte klasse og jeg er for nylig startet i 1.G på gymnasiet.
I går var jeg for første gang til psykolog og det åbnede virkelig op for noget indeni mig. Men om aftenen fik jeg angst og begyndte at græde ukontrolleret, så jeg sad ud til midt om natten og kunne ikke falde i søvn. Jeg var nødt til at blive hjemme fra skole og kor...
Det er ikke første gang det skete. Det skete ofte på efterskole og i de yngre klasser. Jeg er ved at bekymre mig for om det går udover mit sociale liv og min skolegang. Min angst hæmmer mig fuldstændig og selvom jeg går til psykolog får jeg stadig de her "anfald".
I løbet af skoledagene bliver jeg også angst og har egentlig bare lyst til at tage hjem, men frygten for fravær er alt for stor for mig.
Her i dag snakkede jeg med min mor (som også har angst), og hun forslog at jeg skulle begynde på angstdæmpende medicin. Men jeg er slet ikke sikker på hvad det er og om det overhovedet kommer til at hjælpe.

Det kunne være rart med nogle gode råd da jeg virkelig har kæmpet med det her længe.

Tak på forhånd
fupziz

Re: Burde jeg tage angstdæmpende medicin?

Indlægaf xfreaked » 25 sep 2017 18:40

Hej Fupziz,

Selvom dit indlæg er af lidt "ældre" dato, tænker jeg at det ikke skader at svare.

Som udgangspunkt vil jeg aldrig anbefale (personligt) at tage angstdæmpende medicin, da man hurtig kan komme til at "misbruge" det.

Med det sagt, er det klart en samtale du skal tage med din psykolog i første omgang - både i forhold til om det eventuelt skal være noget der tages i hverdagen eller om det skal være en slags "nødhjælpsmedicin".

Medicin kan være godt, som skidt og det er meget forskelligt.

Jeg led også meget af angst i skoletiden - og for mit vedkommende hjalp det især at bruge mit netværk.
At kunne følges med en i skole (somme tider bede min mor om at cykle med hen til skolen)
At distrahere ved at være social med de mennesker, som kan give en følelsen af tryghed.
At tage i skole selvom angsten ligger under overfladen, og presse mig selv - og ikke se det som nederlag men derimod som en sejr, at jeg faktisk mødte op, selvom man måske tager hjem senere.

Og sidst men ikke mindst, snakke med en studievejleder eller lærer om din situation. Selvom det er sindssyg svært, kan det være godt at man har et sikkerhedsnet og, måske, kan lave en aftale om at det er okay, at man lige går ud og trækker vejret en gang i mellem, mm.

Det er små råd, som måske er meget nærliggende, men når angsten melder på, kan det være svært at tænke i de tanker.

Håber det måske hjælper.
xfreaked

Tilbage til Generaliseret angst