Er det OCD?

Tvangstanker og/eller tvangshandlinger
Besvar
Tine95

Er det OCD?

Indlæg af Tine95 » 14 jan 2012 20:54

Jeg har læst lidt omkring tvangstanker og kom til at tænke på noget jeg tit gør. Hvis f.eks jeg er på vej ned af trapperne i min opgang så forestiller jeg mig at jeg går ud på vejen og bliver kørt ned, og at jeg ser min mor græde til min begravelse. Jeg forestiller mig tit ulykker med mig eller mine nærmeste. Er det OCD? Jeg kan fx. også blive ved med at tænke om jeg nu huskede at slukke komfuret. Eller hvis jeg f.eks har en stikkontakt siddende i stikket at der går ild i hvis jeg ikke tager den ud.

JoshuaR

Re: Er det OCD?

Indlæg af JoshuaR » 27 jan 2012 23:17

Nu er jeg ikke en ekspert indenfor det her område men det lyder som om du har noget angst. OCD (som jeg har forstået det) er nogen ting du SKAL gøre ellers sker der noget slemt.

I andre må lige sige hvis jeg tager fejl.

Brugeravatar
morten76
Geografisk sted: Aarhus

Re: Er det OCD?

Indlæg af morten76 » 09 feb 2012 15:53

OCD kan både være tvangstanker (Obsessive) og tvangshandlinger (Compulsions) men det behøver ikke at være begge, de kan godt opstå hver for sig.

Jeg har haft OCD en del år efterhånden (ikke konstant) og jeg har ingen tvangshandlinger, kun tvangstanker. Jeg fandt for nylig ud af at man inden for OCD og har noget der hedder PURE O. Det er en betegnelse for for kun at have tvangstanker.

De tanker du har kunne godt tyde på OCD, men det synes jeg du skal snakke med din læge om. Der er ikke noget at skamme sig over (selvom det er svært), jeg har selv været der. Det er kun tanker.

// Morten

Besvar