Tvangstanker om skizofreni. Hjælp!

Tvangstanker og/eller tvangshandlinger
Besvar
Lizz88

Tvangstanker om skizofreni. Hjælp!

Indlæg af Lizz88 » 11 jun 2011 20:39

Hej,

jeg er 23 år og har i 4 en halv måned lidt af svær angst med dertilhørende depression. Efter jeg fik sertralin, som gav mig utrolig voldsomme bivirkninger(jeg lå på en sofa i en uge og skreg, at jeg gerne ville dø, mens jeg havde et vedvarende panikanfald i hele den uge, selv om natten) har jeg også fået en masse grimme tanker. Jeg kan ikke rigtig mærke, hvem jeg selv er, da jeg lider af voldsom depersonalisering. Det får mig til at tænke på, at jeg er skizofren.. Jeg er simpelthen hunderæd for det, men jeg kan ikke tænke på andet. Har fået at vide af efterhånden 20 forskellige psykiatere, psykologer og sygeplejersker, at jeg IKKE er skizofren, men blot har voldsom angst. De er efterhånden ved at blive enige om, at jeg nok også har tvangstanker, hvilket jeg jo godt kan mærke. Jeg begynder at tro, at jeg hører stemmer eller at jeg ikke selv kontrollerer, hvad der foregår i mit hoved, fordi jeg ved, at det er symptomer på sygdommen. Men selv det mener de bare er mine tanker, der løber løbsk. Derudover har jeg også den der vedvarende tanke om, at jeg ikk kan mærke, hvem jeg er og tanker om, hvorvidt jeg overhovedet eksisterer og hvordan jeg er til. Altså meget eksistentielt, men det er voldsomt belastende. De her tanker fylder alt hele min dag, og det er så slemt, at jeg nogle gange føler, at jeg ikke kan holde mit eget hoved ud. Jeg er hele tiden enormt bange for de her tanker, fordi de føles virkelige..

Nogen der har erfaringer, de vil dele? Nogle råd..? :cry:

Mvh Lizz

ComplexUnit

Re: Tvangstanker om skizofreni. Hjælp!

Indlæg af ComplexUnit » 12 jun 2011 12:19

Lyder desværre yderst genkendeligt.

Jeg er 25 og har i de sidste to år døjet med en relativt debiliterende angst for at udvikle skizofreni. Områder jeg har frygtet/frygter inkluderer auditive og visuelle hallucinationer, fundamentale kemiske forandringer i min hjerne, som vil ændre sindets "syntaks" samt katatoni. Mestendels er det dog frygten for at høre stemmer, der plager mig (hvilket bl.a. giver sig til udtryk i obsessiv rumination over hvorvidt jeg er i stand til at differentiere imellem egne tanker og eksterne lyde: spørgsmålet om tankehørlighed).

Idet jeg (a) aldrig har udvist nogen adfærd, som bare minder om psykose samt (b) ikke har nogen skizofrene tilfælde i min familie (kun en enkelt neurotiker: min mormor), er min læge og terapeut yderst enige om, at jeg lider af hypokondriske tvangstanker. Objektivt set giver det god mening, idet jeg tidligere har lidt under en frygt for at have både cancer og sklerose. Endvidere er jeg et "textbook example" på det man kalder et pure O OCD tilfælde.

Jeg har indtil videre ikke været medicineret for min lidelse, om end jeg er blevet anbefalet SSRI præparater som supplement til ambulant kognitiv adfærdsterapi. For nærværende overvejer jeg stærkt om disse "lykkepiller" er et forsøg værd: specielt fordi jeg om få måneder skal flytte til England for at studere. "Beklageligvis" er min skepsis overfor SSRI dog kun vokset yderligere efter at have læst din historie.

Venligst,

Simon

P.S. Det er min bedste erfaring at skizofreniangst med tiden bliver mere on-off. Jeg har haft længerevarende perioder, hvor min frygt for psykose fordamper - nogle gange blot for at blive erstattet af en frygt for at udvikle depression etc.

Lizz88

Indlæg af Lizz88 » 15 jun 2011 15:26

Hej Simon,

tak for dit svar.
Jeg er ked af, at din skepsis for SSRI er vokset, jeg har været meget uheldig med den medicin, jeg fik. Men er på et andet præparat nu, som ikke gav mig nogle særlige bivirkninger.

Jeg har det lige for tiden enormt svært. Jeg kan ikke holde mit eget hoved ud, fordi jeg overhovedet ikke kan kontrollere, hvad jeg tænker. I går var jeg ude og handle, og pludselig får jeg en tanke om, at der måske er en ond del af mig, som er ved at overtage mig. (Hvilket jo også hører under personlighedsspaltning; skizofreni). Jeg blev så sindssygt rædselsslagen for tanken, at jeg skyndte mig hjem g stortudede med min mor i røret indtil min kæreste kom hjem. Har i dag snakket med en psykiater, som igen forsikrer mig om, at det "bare" er tanker, og at jeg ikke er skizofren. Men den tanke er så rædselsfuld, at jeg næsten ikke kan bære at være til. Jeg tænker hele tiden på det, og er så bange. Jeg er nærmest blevet bange for mig selv, fordi jeg føler mig så fremmedgjort over for min egen person. Det er virkelig uudholdeligt..

Hvis der er et lys for enden, virker det i hvert fald meget langt væk..

Mvh Lizz

ComplexUnit

Indlæg af ComplexUnit » 15 jun 2011 23:42

Lizz:

Ren O OCD patienter er som udgangspunkt urimeligt bange for deres egne tanker. Problemet er (angiveligt), at man tillægger ens egne kognitioner for stor signifikans - eller rettere: man projicerer for stor en del af sin egen personlighed over på sine tanker. Dette er yderst uheldigt. Døjer man eksempelvis med en frygt for at udvikle en psykose, er det ikke alene klart, at sindet vil være i konstant alarmberedskab overfor de gængse symptomer på lidelsen (hypokondri) - det er også yderst naturligt, at man dagen igennem vil få et utal af egodystone skizofrenirelaterede associationer (i dit tilfælde: tanken om intrinsisk ondskab). Netop fordi det mentale landskab er domineret af en mangfoldighed af degenerative tanker, er ren O patienten tilbøjelig til at konkludere, at vedkommende vitterligt er på grænsen til sindsyge (thi vedkommende identificerer sig til stadighed som sine tanker). Skematisk:

Frygt for psykose ---> opmærksomhed på symptomer ---> mange ufrivillige associationer til tanker som skizofrene har ---> ren O OCD "spike" grundet personlighedsprojektion ---> tror man har evidens for man vitterligt er ved at blive sindsyg ---> ANGST.

Selve angsten kan i sig selv afføde en grund til yderligere bekymring. Mens psykose-neurotikeren udmærket er i stand til at differentiere imellem virkelighed og fiktion, kan vedkommende blive voldsomt bekymret over, at han eller hun lod sig skræmme af skizofreni-associationen i første instans. Mere konkret: når man følelsesmæssigt bliver så ekstremt påvirket af tanker, man dybest set godt ved er urimelige, betyder det så ikke at man vitterligt ER ved at blive gal? Svaret er naturligvis et rungende nej: neurotikeres følelsmæssige ustabilitet er produktet af traumer (i mit tilfælde nok min fars død): i.e. man kan ikke forvente at ens emotionelle sfære skal reagere i henhold til de præ-neurotiske konventioner.

Slutteligt: frygten for at være ond (at forvolde skade på andre) er en yderst udbredt ren O neurose. Se bl.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Purely_Obsessional_OCD .

Simon

P.S. Måske skulle jeg lave en liste over nogle af de ting jeg har frygtet. Jeg tror du vil kunne genkende dig selv langt hen af vejen. Endvidere kunne den bruges "for future reference", for sindet er jo kreativt : )

Lizz88

Indlæg af Lizz88 » 16 jun 2011 13:13

hej igen,

tak for svar. Du må meget gerne kreere en sådan liste, da jeg garanteret nok skal finde andre ting at være bange for.
I øjeblikket er jeg enormt bange for at høre stemmer, og jeg tjekker hver eneste tanke for at vurdere, om den nu er min egen. Det er virkelig belastende, og jeg er simpelthen ved at blive vanvittig af at være så bange hele tiden. Jeg har kun fri, når jeg sover, og derfor sover jeg også rigtig meget. Jeg er så bange for alt det her, og jeg provokerer på en eller anden måde mig selv. Hvis jeg tænker "Det er bare tanker, som ikke har hold i virkeligheden" går der to sekunder, og så tænker jeg "eller er det? Kan de ikke være sande? Jeg må jo være syg, når jeg har det sådan her og hele tiden føler frygt." Uudholdeligt..
Jeg er jo virkelig også bange for, at det ikke bare er tanker, men at jeg virkelig er psykotisk eller skizofren. Og min depersonalisering gør det tusind gange værre, fordi jeg ikke rigtig føler mig som mig og ikke kan komme i kontakt med mig selv. Det tager jeg også som et klart symptom på, at jeg må være sindssyg.. Gid der dog var en vej ud af alt det her!

ComplexUnit

Indlæg af ComplexUnit » 20 jun 2011 23:42

@Lizz

Det dybereliggende spørgsmål er hvorvidt det er etisk forsvarligt at udbasunere samtlige symptomer på et offentligt forum. Medens listen givetvis kan fungere som tranquilizer i første instans, forekommer det ikke utænkeligt, at den på lang sigt kan afføde yderligere neuroser. Således tror jeg, det er mere hensigtsmæssigt, at du ytrer evt. kritiske bekymringer hér, hvortil jeg (og andre) så kan udvise vores respektive medfølelse.

Lad det være sagt med det samme: jeg tror vitterligt ikke, du kan overraske mig med een eneste af dine psykose-bekymringer. Auditive hallucinationer har selv været en kilde til vedvarende angst for undertegnede: herunder frygten for at begynde at høre stemmer, frygten for at faktiske lyde (uden en umiddelbar, optisk veldefineret afsender) var hallucinationer (fuglesang, hvisken etc.) samt frygten for at høre sine egne tanker (tankehørlighed).

Min egen skizofreniangst opstod som nævnt for ca. to år siden, hvor jeg "pludselig" udviklede natlig panikangst: komplet med hedeture, adrenalinsus samt de kognitive symptomer: depersonalisering samt derealisering. Stort set instantivt begyndte jeg at mistænke, at jeg var på randen til afgrundsløs sindsyge. Som dig initierede jeg en kronisk tankeanalyse, i mit febrilske håb om at tidlig medicinsk intervention måske kunne redde mig fra at gå i opløsning. Ikke overraskende fandt jeg hundredevis at potentielle indikatorer på psykisk forfald, som jeg med patetisk nidkærhed beskrev for min terapeut (som dog forblev overbevist om, at jeg var/er non-psykotisk).

Fortsættelse følger.

Venligst,

Simon

Lizz88

Indlæg af Lizz88 » 21 jun 2011 16:36

Hej Simon,

mine angstanfald startede sjovt nok også om natten.

Nå, men jeg kan godt se, du har ret i, at jeg givetvis bare vil begynde at føle de symptomer, du beskriver.
I øjeblikket er jeg ekstremt bange for mine egne tanker, fordi de føles så fremmede for mig. Da jeg har mistet min identitetsfornemmelse (ved ikke, om den også er affødt af en tvangstanke, men tror det dog ikke), virker det nærmest nogen gange, som om jeg er en helt anden person. Det skræmmer mig enormt meget, og det er som om, jeg slet ikke kan komme i kontakt med mig selv. Jeg kan ikke finde ro og fred i mig selv, for kan slet ikke kende mig selv på nogen som helst områder. Det er, som om det ikke er mig selv, der styrer, hvad der bliver tænkt oppe i mit eget hoved, hvilket jeg er ved at gå helt i spåner over, da jeg ved, det er et tegn p skizofreni. Jeg kan ikke holde ud at være alene, fordi jeg er bange for, om jeg måske vil blive ond og at den del vil overtage mig (Ja, det lyder langt ude, men det er sådan, jeg føler.) Engang imellem kan jeg i kortere perioder glemme alt det her, men det vender tifold tilbage.. Jeg kan virkelig ikke holde mit eget hoved og mine tanker ud, og det hele er bare så rædselsfuldt. Får igen og igen at vide, at jeg ikke er skizofren, men det er som om, det ikke har nogen effekt overhovedet..

Lizz88

Indlæg af Lizz88 » 10 apr 2012 23:21

Hej Simon (hvis du stadig er aktiv her på siden)

Jeg besøgte lige siden her i dag efter lang tidspause, hvor jeg har arbejdet som en hest for at få det bedre!
-Og det har jeg!
Hvordan har du det? Forhåbentlig også bedre?

Jeg har nu gået hos en kognitiv psykolog og en en privatpraktiserende psykiater i snart et halvt år, og det var en virkelig god beslutning! Jeg er på et minimum af medicin, så væk er osteklokkefornemmelsen og den enorme træthed. Min depression er næsten væk, min panikangst er væk, min OCD er voldsomt formindsket, efterhånden fylder den ikke så meget i mit liv mere, skizofrenitankerne er slet ikke så fremtrædende længere, de fylder nok kun 2% af min tid nu! Min generaliserede angst er der stadig, men den er også blevet mindre i takt med det andet.
Jeg havde brug for tid, mindre medicin, mere ro og min psykologs og psykiaters fortsatte forsikringer om min mentale sundhed. Og nu tror jeg dem efterhånden :)

Jeg går igen på mit studie på fuld tid, har igen mit sociale liv og ser frem til ferier og andet.
Nu tør jeg igen tro på en fremtid som rask, og selvom jeg nogle dage stadig er plaget af angst og dumme tanker, så er det ikke længere nær så slemt, som det har været.
Jeg håber at høre fra dig!

Mange hilsner
Lizz

Besvar