Hej bigbro69 og Viggosmor.
Jeg er naturligvis 100% enig med jer, det er aldersdiskrimination af værste skuffe. Aldersbegrænsningen er da også ene og alene begrundet i økonomiske hensyn og altså ikke i faglige.
Men først gjaldt ordningen kun for depressive. Igen fatter jeg ikke, hvorfor depressive skal have bedre forhold end angste, men det skyldes nok, at der er mere opmærksomhed omkring depression. Det skyldes sikkert også en eller anden vrangforestilling om, at depression er mere invaliderende end angst. Ofte ser man jo ellers angst, depression og ocd kategoriseret som "de lettere psykiske lidelser". Og min fornemmelse er, at man generelt opfatter angst som den mindst alvorlige af disse "lettere psykiske lidelser". Ja, denne betegnelse pisser mig rigtigt meget af, for jeg ved, at ens liv kan blive mindst lige så meget ødelagt af angst som af selv skizofreni.
Jeg er 47 år og har således oplevet den ændring i de almindelige holdninger og i samfundsdebatten, som er sket siden "lykkepillerne" (nok et hadeudtryk) kom frem. Således var det tidligere utænkeligt at depressive kunne få psykologhjælp overhovedet. Nu - efter blot ca. 3 år - arbejdes der på at få fjernet aldersgrænsen for depressive. Denne sag har for nylig fået et gevaldigt rygstød fordi de Danske Regioner har regnet sig frem til, at samfundet kan spare 1 milliard kr. årligt ved at udvide psykologordningen til at gælde alle depressive uanset alder. (Kilde:
http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/201 ... /index.xml)
Den nye ordning for angste mellem 18 og 37 år er et stort skridt i den rigtige retning og der alt mulig grund til at håbe og tro på, at aldersdiskrimineringen indenfor en kort årrække bliver fjernet.