Angst og dårlig mave...

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.
Besvar
Johanne1982
Geografisk sted: Hjørring, Nordjylland

Angst og dårlig mave...

Indlæg af Johanne1982 » 18 apr 2007 16:01

Jeg har perioder hvor jeg er meget angst, men det ledsages som oftest altid af problemer med min mave - eller omvendt...

Forstået sådan, at hvis jeg har det psykisk dårligt, får jeg tit også dårlig mave.

Min mand og jeg er lige flyttet i hus. Da vi kommer fra lejlighed, er det et ret stort skridt. Kan vi nu klare det? Hvad med haven? Jamen alting...

Vi flyttede i søndags, så det er MEGET nyt.

I går aftes kunne jeg mærke at jeg var ved at blive "psykisk". Det kommer snigende og overfalder mig, og tit om aften.

Mit problem er egentlig, at jeg altid får voldsomt dårlig mave. I går fik jeg diare og var på toilettet 5-6 gange, hvilket er meget normalt når jeg har det skidt. Samtidig sidder jeg og ryster af kulde og med en spand i hånden. For det meste kaster jeg ikke op, men det gjorde jeg i går. Har gjort det nogle gange det sidste års tid...

I forvejen er det meget angstfremkaldende for mig når andre eller jeg selv kaster op... Selve kvalmen gør mig hunderæd og jeg får det så skidt hvis andre siger de har kvalme...

Kender andre det? Jeg føler mig altid så "ved siden af" når der er et eller andet galt med mig. Jeg er så bange for det. Bange for at blive syg og bange for at dø. Tænker ikke på andet.

Savner nogen at kunne snakke med. Nogen der ikke er min familie og som ikke ser mig som "psykiske Johanne", men bare som mig. En der bare lytter til de ting jeg tænker på... Behøver ikke altid skal have "løsninger" til hvad der kan eller skal gøres eller hvorfor jg nu lige har det dårligt. Bare lytte...

Johanne
Ind i mellem vågner jeg midt i et sort hul og kan ikke finde mig selv...

mig85
Geografisk sted: sønderjylland

Indlæg af mig85 » 18 apr 2007 16:27

hey

jeg får helt tår i min øjene når du skrive om din symptomer!!!
for jeg har det ligsom dig!! så sendt som imorgs vågnede jeg ved at jeg frøs helt vildt og havde bare kvalme!! men kastede ikke op!!

og det du siger med du vågener midt om natten og er i et sort hul den har jeg prøvet mange gange!! føj det er grimt!! man er helt ved siden af sig selv!!!

har også helle tiden ondt i maven og sure opstød!!

Anthonia

Indlæg af Anthonia » 18 apr 2007 16:31

Hej Johanne.

Jeg vil til enhver tid lytte. Jeg går selv hjemme så er for det meste online hele tiden..så du skriver bare.

Jeg har altid selv haft en meget sensitiv mave og der skal ikke så meget til før jeg får ondt i maven. Og det er heller ualmindeligt, at ha dårlig mave når man er angst... det er kroppen der reagerer fordi man er nervøs. Men sjovt er det jo ikke!

Men jeg synes det har hjulpet mig, at spise sundt og økologisk. Og så er jeg stoppet med, at ryge.

Tar du medicin ? For måske det er en bivirkning af din medicin, at du har dårlig mave og kaster op ??? Min medicin har den bivirkning, at man i starten kan få diare..

Johanne1982

Indlæg af Johanne1982 » 18 apr 2007 16:45

Hej,

Ja, jeg tager medicin. Jeg får fluoxetin. Men det har jeg gjort længe og har aldrig haft bivikninger fra dem.

Jeg er lige flyttet til Brønderslev KOmmune og jeg går og venter på, at jeg skal blive kontaktet fra Psykiatrisk Sygehus.

Jeg boede før i Aalborg Kommune, og gik hos en psykiater... Ventetiden er lang...

Jeg ved godt det er normalt at få dårlig mave når man er angst, men alligevel "glemmer" jeg det er normalt fra gang til gang...

Johanne

sandra
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af sandra » 18 apr 2007 17:24

Jeg kender det også. I forbindelse med min angst får jeg også meget dårlig mave og har det ligesom dig med at jeg også sidder og ryster og tror jeg skal kaste op selv om jeg sjældent gør det. Hvis jeg har været meget presset i en periode kan jeg have en hel dag hvor jeg har meget stærke mavesmerter så at jeg kun kan ligge rullet sammen i min seng og bide tænderne sammen og vente på det går over eller nogle gange kan jeg slet ikke tåle hverken at spise eller drikke uden at få virkelig ondt i maven.
Pga af min mave er jeg ekstremt angst for at være et sted hvor jeg ikke lige kan komme på toilettet hvis jeg nu har behov for det. Bare tanken om det kan gøre mig angst. Og jo mere angst jeg bliver jo værre bliver det med maven. Jeg har prøvet at snakke med andre om det men de plejer at synes det er noget mærkeligt noget og det bare er fordi jeg tænker for meget over det…..hvilken jeg jo også gør. Jeg vælger tit ting fra fordi jeg er bange for at jeg skal få dårlig mave eller skal kaste op.
Mht. maven er vigtigt at spise rigtig mange fibre og undgå især sukker og fed mad.
Jeg vågner nogle gange op og er angst og ryster over det hele så tænderne klapre i munden på mig, bogstaveligt talt. Efter et stykke tid holder det op.

sandra

Johanne1982

Indlæg af Johanne1982 » 18 apr 2007 18:14

Har det lissom dig, sandra. Når jeg er her hjemme har jeg stort set altid en spand indenfor rækkevidde. Andre steder ser jeg mig om efter ting der som alternativ kan bruges. En skål men slik, en vase med blomster - hvad som helst.

Den sidste 1½ måned har vi boet hos mine forældre, da vi havde solgt vores lejlighed og først kunne få huset nu. Det har været en okay perode, men jeg har været meget stresset i den periode.

Min angst er altid værst om aften. I løbet af dagen har jeg det okay, men når det begynder at blive eftermiddag og aften vokser angsten.

Jeg plejer at gå i seng, der har jeg det bedst. Min mand er sød til at lægge sig sammen med mig og holde om mig til jeg falder i søvn.

Johanne

Anthonia

Indlæg af Anthonia » 18 apr 2007 18:50

Stakkels dig !!

Det lyder som om, at du godt ku trænge til en rigtig ferie på et Wellness center :)

Godt du har en god mand der er der for dig!

Når jeg nogle gange ligger inde i sengen og føler sidste time er kommet og kalder på min kæreste siger han bare, "kan det ikke vente? Er lige ved, at se formel 1 " !!

Du har ikke prøvet noget alternativt? Som fx tankefeltterapi, hypnose eller noget?? Yoga og meditation sku vidst også være rigtig godt.

sandra
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af sandra » 18 apr 2007 19:18

Jeg har slet ikke nogen mand eller kæreste der kan være der for mig :cry:
Har dog overvejet at anskaffe mig en kat men det er ligesom ikke helt det samme.......men i det mindste ser den ikke formel 1 :D
Har en cd der hedder trylleblomst (er en jeg har fået brændt over så er ikke helt klar over hvor den stammer fra) men den er virkelig god til når man skal slappe af....virker så godt at jeg plejer at falde i søvn til den....
Kan anbefales.....
sandra

Hexia

Indlæg af Hexia » 18 apr 2007 19:27

Jeg har hverken mand eller kæreste, men jeg har en kat. Og nej, det er bestemt ikke det samme. :lol:

Mht mavesmerter er jeg så vant til det, at det kom helt bag på mig forleden, da jeg rent faktisk fik influenza.
Og jeg må sige, at fiberrig kost er ikke altid en god ide. Hvis man har en irritabel tyktarm skal man tværtimod holde sig fra fiberrig kost, fordi det forværrer tilstanden og forøger luft i maven.
Men du kunne evt. prøve dig frem med forskellige madvarer og se, om noget gør det lidt bedre?
Eksempelvis yoghurt eller bananer?

Johanne1982

Indlæg af Johanne1982 » 18 apr 2007 19:49

Jeg ved godt, at det ikke er særlig pænt at sige, så på forhånd undskyld...

Men HOLD DA OP det er dejligt at man ikke er ene om det!!

Det er dejligt at vide, at jeg ikke er den eneste der har det sådan.

Mange tak for alle jeres svar og erfaringer - det var sgu dejligt.

...og ja, jeg har fået det bedre siden sidst jeg skrev - jeg har nemlig taget en Alprazolam, så nu sover jeg som en baby hele natten...

Har dem i tilfælde af, at jeg får det rigtig skidt. Min mand ved hvor de er og giver mig en når han har talt med dem på psykiatrisk skadestue...

Det er sgu noget værre nogt med den dumme psyke.

Johanne

scomer
Geografisk sted: Thy

Re: Angst og dårlig mave...

Indlæg af scomer » 07 sep 2018 17:00

Pyha, kære venner, det er det samme her. Jeg er også så langt i min angst at jeg er overbevidst om at det vil tage mig ind i et sort hul hvor jeg ikke kommer ud fra igen. Jeg er så ked af at læse at andre har det, og samtidigt er det en hjælp at se der er andre der slås med det her, for så er jeg ikke ene. Jeg tør godt forsøge at sætte tema på min angst...

Jeg er et socialt menneske og så er jeg meget ensom. Jeg mistede et barn for 3 år siden og det er har gjordt mig så ensom da mine venner, selv halvdelen af min familie i mangel af viden om hvordan man hjælper en der lige har fået sin verden vendt på hovedet, har holdt sig væk lige siden.

Selv når jeg forsøger at genoptage kontakten (er ret så tilgivende i mit væsen), kan jeg mærke stressen i deres stemmer. Døde børn er det vildeste TABU!

Nu har jeg været uden social kontakt i næsten 2 år og det er min nye datter på 2,9 år og min søn der holder mig kørende, men min ellers sunde selvtillid og mennesketro er stærkt udfordret. Nå men det jeg prøver at sige er at det er ikke fordi jeg har spist fordærvet kattemad at jeg har ondt i maven, det er traume, angst, vrede, sorg, ensomhed der giver mig sammenlagt en følelse af at blive suget ud i intetheden.

Kram til alle derude! OG jeg er der for de af jer der savner en at snakke med.
Sofus

Besvar