Svimmelhed og sygdomsangst!

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.

Svimmelhed og sygdomsangst!

Indlægaf kgha89 » 22 feb 2015 11:51

Hej gruppe,

Det er første gang, at jeg er herinde. Jeg er en pige på 26 år, og jeg har haft sygdomsangst siden gymnasiet.

Åh, jeg sidder her søndag formiddag, og jeg er fuldkommen ude af mig selv af angst lige nu.

Jeg har overbevist mig selv om, at jeg er SIKKER på, at jeg har en hjernesvulst! Jeg har slet ikke ondt i hovedet, men så har jeg udviklet en teori om, at jeg er et særtilfælde, der måske bare ikke har hovedpine.

Jeg var til lægen i torsdag, og han lavede en masse øvelser med mig, og sagde, at det nok IKKE var en hjernesvulst, da jeg reagerede som jeg skulle osv. Men nu sidder jeg så bare og tænker, har han ret? Er det rigtigt? Har han nu undersøgt mig grundigt nok?! Og hvad kan svimmelheden/tung i hovedet så skyldes? Jeg fik så en henvisning til en ørelæge fordi, at evt. kunne have øregrus/øresten.

Jeg skriver herinde fordi, at jeg mangler råd til, hvordan I håndterer jeres sygdomsangst, når den er værst? Hvordan beroliger I jer selv, hvordan kommer I til at tænke på noget andet eller lign.?
kgha89

Re: Svimmelhed og sygdomsangst!

Indlægaf MR74 » 23 feb 2015 20:51

Hej med dig.

Jeg har haft helbredsangst de sidste 6 år. Når jeg har det værst prøver jeg med vejrtræknings øvelser og de hjælper lidt. Jeg bruger meget energi på at sige til mig selv at det "bare" er tanker - hvilket er meget lettere end sagt - som du sikkert ved :oops:
Jeg prøver at genkalde mig de 1000 vis af gange hvor jeg har gået igennem det samme - og hvor jeg er sluppet levende derfra :roll:
Ellers har jeg 2 mennesker i mit liv som kan hjælpe mig. Den ene er min helt fantastiske læge som bare i den grad forstår hvordan hun skal tale men mig så der ikke opstår situationer som jeg misforstår og den anden er en nær veninde som kan få mig til at falde mere til ro.

Alt imens er det et helvede som jeg forsøger at kæmpe mig igennem :(
MR74

Indlægaf djulee » 18 mar 2015 15:26

Jeg er også svimmel pga. angst og har været det dagligt i 6 mdr. nu.

Ind i mellem tager jeg også mig selv i at tænke, om det kan være en svulst i hjernen, fordi det netop er inde i hovedet, at jeg føler problemerne er. Især her de sidste 14 dage, hvor jeg har haft voldsomme spændinger i kæbe, tindinger, og tænder, har jeg haft følelsen af, at der ikke er plads nok til min hjerne inde i hovedet, og det kan godt bekymre mig rigtig meget.

Mange af de problemer, der har fremkaldt min angst, er nemlig "overstået", så derfor har jeg svært ved at forstå, at jeg så stadig får det "fysisk" værre.

Men jeg gør det, at jeg prøver at huske mig selv på, at hele mit forløb (først kraftige angst anfald --> så svimmelhed --> nu spændinger/hovedpine + svimmelhed) ikke passer sammen med en svulst, men passer mere sammen med angst. -Men jeg kan godt forstå dig, for det er godt nok svært for den rationelle del af mig at overbevise underbevidstheden.

Hvor længe har du været svimmel? Og er du det også dagligt?
djulee

Indlægaf camilla2810 » 13 sep 2017 14:43

Jeg har døjet med slem sygdomsangst i ca. 5 år. Jeg er panisk angst for at få kræft, eller at nogle af mine kære får kræft. Angsten dukker op hver dag, flere gange om dagen, og bliver endnu mere angst hvis jeg læser om nogen, der har fået kræft. Det er så hårdt, at være angst hele tiden, og når det er rigtig slemt, kan jeg ikke overskue noget. Jeg har så mange oplevet, at min angst kan udløse fysiske smerter, alt fra voldsomme mavesmerter, smerter i det ene bryst, hovedpine osv. Men de seneste dage har jeg haft en mærkelig trykkende fornemmelse i ansigtet. Det føles som om en trykker mig på kindbenet. Det er svært at forklare, men det er virkelig ubehageligt. Det er værst når jeg ligger ned, og nogle gange bliver jeg også meget svimmel. Jeg er panisk fordi at jeg er sikker på, at det er kræft i kæben eller en hjernesvulst.
Jeg går meget sjældent til lægen, fordi jeg er sikker på, at går jeg til lægen, får jeg en dødsdom.
camilla2810

Tilbage til Sygdomsangst