Terapi mod stress

Stress kender vi alle i større eller mindre grad.

Terapi mod stress

Indlægaf bonsen » 06 dec 2013 13:44

Hej

Jeg leder efter en psykolog, der tilbyder terapi i København. Jeg er stødt på den her hjemmeside: http://xn--kbenhavnterapi-qqb.dk/terapi-mod-stress. Mit problem er, at jeg lider af stress men jeg overvejer også at tage piller mod stress. Hvad er den bedste for mig? Kan terapi hjælpe mod stress?

Med venlig hilsen
Malene
bonsen

Re: Terapi mod stress

Indlægaf Rutsjemor » 23 jan 2015 20:42

Selvom det er et gammelt indlæg kan andre måske få gavn af mit svar.

Har selv været igennem forskellig behandlinger med begrænset success. Jeg er dog blevet klogere på mig selv og min stress. Du vil ofte blive anbefalet kognitiv adfærdsterapi. Der er dog stor forskel på hvordan den praktiseres, er min oplevelse. Der er traditionel coaching og så er der stress coaching og de to metoder er altså ret forskellige.

Coaching tager udgangspunkt i at personen selv er i stand til at finde frem til hvordan man kommer ud af stressen.

Stress coaching tager udgangspunkt i at personen har brug for mere direkte støtte til at ændre adfærd og tanker.

Min oplevelse er at alle terapeuter og psykologer vil sige at de har erfaring m behandling af stress men som klient skal man altså stadig være kritisk i valg af behandler og fx spørge ind til metode og baggrund og derefter også opmærksom på om behandlingen hjælper Kan være svært at sige fra overfor sin behandler når man i forvejen er sårbar, men her kan ens pårørende måske hjælpe m at vurdere om man er endt hos den rette eller bør skifte.

Læs evt litteratur af Bjarne Toftegård. Han skriver fx at 50% kommer i arb igen efter traditionel coaching, hvor det er over 90% med stress coaching.
Rutsjemor

Re: Terapi mod stress

Indlægaf Lars56 » 22 feb 2015 12:41

Hej
tror at det er individuelt hvad der virker bedst.

Fik stressrelateret angst for et år siden efter noget pres i dagligdagen.
Blev henvist til nogle samtaler hos psykiatrisk sygeplejeske, og da det ikke var nok, blev jeg henvist til psykolog.

Har netop afsluttet 10 sektioner med kognitiv adfærdsterapi.
Fik her at vide, at jeg som person er perfektionist og kontrollerende, og den gruppe som er disponeret for stress/angst.
Fik et mål for behandlingen, hvilket var at sætte overliggeren lavere og lære at sige fra og pyt.

Men det var i dagligdagen at jeg skulle gøre det store arbejde, og her har jeg haft god effekt med Mindfullness. Har købt en app med øvelser og meditation.
Har ligeledes haft god brug af Bjarne Toftegårds hjemmeside og er tilmeldt hans nyhedsbrev.

Har informeret mine pårørende og kollegaer om mit problem, og det er rigtig godt at gøre. Det blev positivt modtaget hele vejen rundt.

I dag kan jeg stadig vågne med uro i kroppen, og kan få stress symptomer når der er pres, men kan mærke at det går fremad.
Har ikke fået medicin i perioden, og har kunnet passe mit arbejde nogenlunde, så er ikke den hårdest ramte.

Ville blot komme med et lille input.

Mvh
Lars
Lars56

Tilbage til Stress