Gymnasium og social angst

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.

Gymnasium og social angst

Indlægaf Mig99 » 21 aug 2017 17:29

Hej, jeg har social angst og præstenstions angst, og jeg er først lige begyndt i behandling nu.
Jeg vil gerne have en uddannelse, og jeg har så mange drømme, som fx at gennemføre en hf.
Men jeg har allerede nu, droppet ud efter en uge 2 gange, på 2 forskellige gymnasier, fordi jeg bare ikke kan klare det. Jeg ved at jeg vil kunne klare det faglige, men det er det sociale der er problemet. Jeg kan ikke fremlægge, snakke med nogle i timerne eller pauserne, og jeg rækker heller ikke hånden op. Og de 2 gange jeg er droppet ud, har været fordi jeg skulle fremlægge foran hele klassen.
Jeg nægter simpelent at tage et sabbatår igen, jeg har allerede lige holdt 1/2 års pause, fordi jeg ikke kunne gøre det.
Så nu spørger jeg jer, hvordan kom i, i gennem en uddannelse uden at kollapse midt i det hele? Har i gået på en speciel skole eller klasse? Har i haft nogle værktøjer til at kunne komme igennem det? Eller noget helt tredje? Please kom med alle jeres historier, værktøjer, tricks. Alt hvad i har! Jeg vil høre det hele, jeg er vildt desparat.
Mig99

Re: Gymnasium og social angst

Indlægaf Nic93 » 15 sep 2017 15:41

Hej Mig99

Jeg ved ikke, om du ser det her, eller om du har fundet en løsning til dit problem, men ville gerne give mine erfaringer i, hvordan jeg er ved at gennemføre min hf, som jeg bliver færdig med her til sommer :D (Havde aldrig troet at det kunne lade sig gøre for mig, men nu står jeg her!!!)

Kan virkelig godt forstå din frustration, for jeg har også selv social angst og kæmper også med de ting, som du beskriver! For mig har det virkelig hjulpet, at skolen har haft en forståelse for, hvad jeg kæmper med, og derved har de ikke tvunget mig til at lave gruppearbejde eller fremlægge, men det er kommet lige så stille med træning. Den bedste hjælp har helt klart været at få en mentor, som jeg har det rigtig godt med, og som hjælper med at overskue hverdagen og snakke tingene igennem med. Hun har en virkelig god forståelse og kan mange gange læse mig, uden at jeg behøver at sige noget. Vil helt klart anbefale at få en mentor til at støtte dig, hvis det kan lade sig gøre!

Jeg tager en HF på VUC i Rødovre, og her har jeg taget enkeltfag over de sidste 5 år, fordi jeg kan bedre overskue, at havde færre fag at koncentrere mig om, og samtidig øve mig i det sociale. Små skridt har helt klart givet mig mere, end de store skridt. Når jeg skulle ud i de her angstprovokerende situationer, som f.eks. gruppearbejde, så har jeg altid en præmie, som venter på mig, når jeg kommer hjem. Jeg kan give et eksempel: Jeg kan rigtig godt lide at spille spil, så efter mine eksamener de sidste mange år har jeg givet mig selv et spil. Når jeg har klaret en udfordring, som f.eks. at være i gruppearbejde, så har jeg givet mig selv lov til at se et nyt afsnit af en serie, som jeg kan lide. Så jeg deler simpelthen afsnittene op, efter de udfordringer jeg klarer eller prøver på at klare. Det hjælper mig vildt meget, for når jeg står i en bestemt udfordring, så kan jeg fokusere på den "præmie", som venter på mig efterfølgende, frem for at fokusere på hvor dårligt jeg har det, så der er lys for enden af tunnelen.

Jeg har det stadigvæk vildt dårligt med fremlæggelse, men det der har hjulpet mig, de gange jeg skulle det har enten at lade min mentor stå ved min side, som hun også gør ved alle mine eksamener, eller kun fremlægge til min lærer, nogen gange med mentor ved min side, andre gange ikke.
Forresten når du når dertil, så husk du må godt havde en bisidder med til eksemenerne, så ved du det ;)

Så kort fortalt det der har hjulpet mig med at komme igennem en uddannelse er: 1. En skole, som har forståelse. 2. En mentor, som er en kæmpe støtte. 3. Små skridt/ færre fag over en længere periode - "Hvordan spiser man en elefant, skære den i små stykke og tag en bid af gangen" ;). 4. give mig selv præmier, når jeg har overvundet en dag, der har været svær for mig.

Ved ikke om det her overhovedet kunne hjælpe dig, men nu har jeg hvertfald fortalt mine tricks til at komme igennem en uddannelse! Ønsker alt muligt held og lykke for fremtiden, og håber du finder en vej, så det kan lykkes for dig :D
Nic93

Tilbage til Socialfobi