ny herinde

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.

ny herinde

Indlægaf seizmograf » 03 sep 2014 16:48

Hej Folkens.

Jeg er en homoseksuel (det har sin relevans ;) ) mand på 35 år, der i alt for mange år har lidt af en god blanding af social angst/ depression. Med tiden har jeg analyseret mig frem til at kernen til angsten blev sået i min tidlige barndom, hvor jeg ikke skammede mig over at lege med dukker, hvilket var "noget" opsigtsvækkende i et sønderjysk lokalsamfund. Jeg var igennem hele min opvækst easy prey og selvom jeg havde mange venner følte jeg mig sjældent set og anerkendt for den person jeg nu engang var. Det hjalp heller ikke just på sagen, at min far mildt sagt ikke forstod mine interesser. Gymnasiet blev klaret med nød og næppe og jeg flyttede derefter til London. Det gjorde angsten desværre også, men jeg havde på det tidspunkt ingen bevidsthed om hvad det gik ud på. Da jeg begyndte at undersøge emnet og kom ind på nogen sider der handlede om social angst var det som et lyn fra en skyfri himmel. En sand åbenbaring. Det er så 15 år siden nu. En periode der er gået med et flyt til hovedstaden, diverse behandlingsformer, medicin og dertil afbrudte uddannelses-/ansættelsesforløb. Nu er jeg på kontanthjælp og i gang med en arbejdsprøvning, der virkelig sætter spark i de farlige tanker. Jeg har sat gode ting i gang (ny psykolog, meditationskursus) og prøver ihærdigt at beholde ja-hatten på og er endda også åben for at blive venner med min angst, hvor provokerende det så end er. Alligevel føler jeg mig bare på skrøbelig grund og med en usikker fremtid i vente.

Jeg ønsker med dette indlæg at få kontakt til andre, der sidder i samme eller lignende situation, så vi kan yde hinanden gensidig støtte/ inspiration.

Til slut vil jeg ønske jer alle held og lykke og overskud med hvad I nu kæmper med.
seizmograf

Re: ny herinde

Indlægaf Cecilies » 04 sep 2014 08:40

Hej med dig.

Velkommen herind :-)

Er selv ny herinde og bøvler også med angst.

Synes det lyder godt du har fundet en psykolog, jeg havde et forløb for ca 2 år siden hos en og selvom det var andre problematikker der, hjalp det en del.

ønsker dig alt det bedste!

Cecilie
Cecilies

Re: ny herinde

Indlægaf Kolobri78 » 05 sep 2014 18:55

Hej

Jeg er også ny herinde, og vil også gerne høre om andres historier om angst, mm.
For ca. 6 måneder siden røg jeg ned med stress, og det skete en morgen, hvor jeg havde opkastfornemmelser, hovedpine, øm over det hele, træt, voldsomt ked af det, mm.
Jeg anede ikke hvad der skete med mig.. Kun at jeg nok var overbelastet arbejdsmæssigt..
Meldte mig syg, og vidste jeg ikke kunne vende tilbage igen..
Jeg blev sygemeldt, og jeg havde det elendigt.

For at gøre en meget lang historie kort, så endte jeg var en psykolog, og det viste sig, at jeg havde:
Socialangst
OCD
Er Særligt Sensitiv.

Det kom som et chok rent ud sagt, men det gav mig efterfølgende en kæmpe ro, for så vidste jeg hvorfor jeg altid har haft det så svært med andre mennesker, osv.
Jeg har altid døjet med lavt selvværd, men har da også haft gode perioder i mit liv.

Min barndom har været fin. Men den var overbeskyttende (min mor) og jeg havde en streng far med mange krav.
De blev senere skilt, og min verden blev til rent, rent kaos i teenageårene pga skilsmissen.Det var frygteligt, og jeg oplevede kolosale svigt..
Gymnasiet var et helvede, og jeg kunne blive ved og ved.
Hvis jeg dengang vidste, hvad jeg havde udviklet af psykiske problemer, ville det have været nemmere.

Jeg har det bedre i dag, efter jeg har været til psykolog, men jeg har meget langt igen, og døjer stadig med socialangst, OCD,en og det at være Særligt Sensitiv. Især på jobbet, som jeg kom tilbage til.
Puha, al den unødvendige energi man bruger på at tænke på, hvad andre synes om en, osv.

Vil gerne høre fra andre også..

Kh Kolobri
Kolobri78

Tilbage til Socialfobi