Hjælp

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.

Hjælp

Indlægaf Sebse » 15 aug 2014 16:12

Hej forum

Jeg er i en meget vanskelig situation, og jeg håber lidt på at kunne få noget hjælp herfra. Jeg er for nyligt begyndt på en ny uddannelse efter at ha' været 100% inaktiv de sidste 11 måneder, og det går ikke spor godt. Jeg føler mig utilpas når jeg er til time. Jeg fokusere mere på ikke at gøre noget klodset end at følge med i timen, og hvis jeg endelig gør noget klodset, så ender jeg med at tage musik i øret, trække min hætte over hovedet så folk ikke kan se at jeg enten rødmer eller sveder, og så stirre jeg ned på mit bord og følger ikke med resten af timen. Når der er gruppe arbejde putter jeg musik i øret, tager hætte over hovedet og lader som om jeg ikke hørte hvad vi skulle foretage os, og hvis folk henvender sig til mig ignorere jeg dem og får derefter kvalme da jeg tænker meget over hvad de tænker om mig. Hvis jeg kommer for sent til time så møder jeg slet ikke op. Hvis der er en der sidder ved siden af mig i bussen og jeg skal af, venter jeg oftest til personen skal af da jeg ikke tør be' personen om at flytte sig.

Min hverdag består af at ligge i min seng hele dagen siden jeg ikke møder op særlig tit. Jeg er deprimeret 24/7 og så er jeg blevet givet et ultimatum af mine forældre. (Jeg bor hjemme) Jeg kan enten lære at passe min skole eller så skal jeg flytte hjemmefra. Jeg kan ikke fortælle hende hvordan jeg har det for jeg har ikke social angst.. eller det er jeg ikke sikker på om jeg har, og hvis jeg så har social angst, så ved jeg ikke hvordan jeg skal kunne få det bekræftet. Jeg står uden idé for hvad jeg skal gøre og hvem/hvor jeg skal henvende mig til. Min bror har selv angst og sagde at det ville være bedst at lave et indlæg herinde først og få andre med social angst's input. Håber i vil tag jer tid til at svare. Tak på forhånd.
Sebse

Re: Hjælp

Indlægaf Cletus » 20 aug 2014 15:39

Hej Sebse

Trist at høre med din situation. Man vil altid gerne være godt med fra start på det sociale, når man starter et nyt sted. I mine øre lyder det lidt som du godt kunne lide af en moderat omgang af social angst, men jeg så nu heller du gik til lægen og fik snakket om tingene således han/hun kan sende dig videre til professionelle på området og så få dig en god snak om tingene. Der kunne det så være du fx vil få anbefalet medicin og/eller sat i gang med noget terapi. Hold hovedet højt og giv ikke op.

Mvh.
Cletus

Re: Hjælp

Indlægaf Camferine » 20 aug 2014 18:02

Hej Sebse,

Jeg lider selv af social angst, og kan genkende mange af de situationer du beskriver. For mig lyder det også, som om du har en form for social angst.
Har du prøvet at google social angst, evt også på engelsk, og læse mere om emnet, og kan du genkende symptomerne?

Hvis du er heldig at have en læge som du stoler på og kan åbne op overfor, så prøv at fortælle vedkommende om det du har skrevet i indlægget. Forhåbentlig kan du få en henvisning til en psykolog der kan hjælpe med kognetiv terapi.
Du skriver, at din bror har angst. Måske kan han hjælpe dig med at snakke med din mor, og hjælpe hende med at forstå, at angst altså ikke er noget man bare lige kan tage sig sammen og komme over, og at dine problemer med skolen stammer derfra. Det du har brug for nu er hjælp og støtte, og at flytte hjemmefra kan muligvis gøre det hele endnu værre.
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men der findes selvhjælpsgrupper i de fleste større byer. Det at snakke med andre i samme situation kan hjælpe rigtigt meget. Nogle gange er det nemmere at gøre det over nettet, at skrive om det i stedet. Du er velkommen til at skrive til mig, og der er også en del andre på forummet der har udtrykt ønske om at dele erfaringer og frustrationer ved socialfobi.
Held og lykke med det hele, håber at dette kunne hjælpe lidt:)
Camferine

Tilbage til Socialfobi