Social angst

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.
Besvar
KBrE_88

Social angst

Indlæg af KBrE_88 » 16 jun 2014 21:23

Hej alle.

Jeg er en ung mand på 25, der har det svært ved sociale sammenhænge. Jeg oplever, at jeg i en stigende grad, at jeg skubber folk væk.
Jeg kommer med en masse undskyldninger, når jeg bliver inviteret til sociale arrangementer. Jeg springer fra alt, ligeså snart, at jeg kan se, at "den trygge boks" forsvinder.
Efterhånden som tiden skrider frem kan jeg se, hvor mere og mere isoleret jeg bliver.

Det er utrolig svært at springe ud i det selvom, at jeg udmærket godt ved, at det er i et godt henseende.
Det er dybt frustrerende og jeg føler, det er svært at gøre noget ved det. For jeg ved ikke, hvordan jeg skal gribe det hele an. Noget andet, der også er frustrerende for mig er, at jeg ikke føler, at der er nogen at tale med det om.

Hvis I har nogle forslag eller noget andet, må I meget gerne skrive.

Mvh.

mlk

Re: Social angst

Indlæg af mlk » 17 jun 2014 15:01

Hej,
Jeg gør præcis det samme som dig..
Jeg skubber folk væk, og når jeg bliver inviteret til noget, siger jeg, at jeg godt kan komme, selvom jeg godt ved, at det ikke kommer til at ske, og så melder jeg fra i sidste øjeblik..

Min psykolog råder mig altid til at tænke på, hvordan jeg ville have det, hvis jeg tager afsted kontra hvis jeg bliver hjemme..
Ofte bliver jeg mere depressiv, når jeg må melde fra til venner eller familie, og selvom jeg får meget angst, når jeg er sammen med dem, bliver jeg altid gladere når det er overstået frem for, hvis jeg ikke var kommet.
Det er min lille huskeregel, selvom jeg nogle gange ikke følger den fordi angsten ikke er til at bryde igennem.

Nogle gange synes jeg også det kan hjælpe at fortælle en ven, veninde eller et familiemedlem over at man har svært ved at møde op, og få dem til at være ens støtteperson. Fx kan personen ringe til en før man skal afsted eller komme og hente en, så man kan følges.

Får du behandling for din sociale angst?

- Maiken

KBrE_88

Indlæg af KBrE_88 » 17 jun 2014 18:28

Hej Maiken. - tak for dit svar.

Jeg vil prøve at huske på det næste gang, der er noget - det giver god mening ihvertfald!
Men nej, det gør jeg ikke. Jeg har flere gange overvejet det, men har ikke fået gjort noget ved det.
Bare det at skulle skrive herinde, var en kæmpe forhindring, jeg måtte over. Jeg har generelt svært ved at skulle fortælle andre om mine problemer!

mlk

Indlæg af mlk » 18 jun 2014 14:16

Hej igen.
Jeg har også taget i lang tid tage tilløb til at skulle skrive herinde, men jeg føler bare et stort behov for at kende til andre med social angst.. Nogle gange kan man godt føle sig, som den eneste i verden, der har det sådan.

Måske kunne næste skidt for dig være at fortælle om din angst til en i den omgangkreds, som ikke ved det, men som du føler sig nogenlunde tryg ved at fortælle det til..

frejasorine

Indlæg af frejasorine » 19 jun 2014 09:52

Hej alle!

Jeg lider ikke selv af angst eller fobier i en grad, hvor det problematiserer min hverdag, men skriver derimod til jer herinde, fordi jeg er ved at tilrettelægge et public service radioprogram, der handler om fobier. Værten har selv en række fobier, og jeg eftersøger så 4-5 medvirkende, der har en eller flere fobier - og har reflekteret over dem.

Hvis I har lyst til at dele jeres oplevelser og tanker i radioprogrammet eller blot vil høre nærmere, må I gerne skrive til mig på frejasorine@gmail.com. Jeg glæder mig til at høre fra jer.

De bedste hilsner,

Freja Sørine

Besvar