Det kom helt bag på mig

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.

Det kom helt bag på mig

Indlægaf Stella » 20 dec 2013 11:17

Jeg er nødt til at skrive med det samme: vores sædvanlige fredagsformiddagskaffe på jobbet i dag blev helt forvandlet. Det er en overvindelse for mig i forvejen hver fredag at være med kollegerne til formiddagskaffen, selvom jeg egentlig synes, det er hyggeligt, men jeg er ved at dø af skræk for at gøre eller sige noget forkert. I dag meddelte chefen så, at vi skulle have pakkespil om en gave med en masse julegodter, som firmaet havde fået af en glad kunde, som var meget tilfreds med dét arbejde, der var gjort i værkstedet på en bestemt ordre. Og straks følte jeg mig uden for, for jeg har ikke bidraget direkte til udførelsen af den ordre, det har alene mine 4 kolleger. Det var et helvede, da jeg fik den første sekser på terningen i raflespillet, og jeg sagde, at jeg jo ikke havde været med til at producere ordren, så jeg ville gerne springe over og lade min præmie gå videre. Men jeg fik at vide, at nu var det besluttet at rafle om tingene, og nu skulle jeg holde op med det pjat. Det kunne/kan jeg slet ikke rumme. Og de 3 seksere og 3 præmier jeg har fået, føler jeg mig slet ikke fortjent til. De andre slog også seksere, så de hver fik 3 præmier og én fik blot 1 enkelt præmie, og det har jeg det rigtig dårligt med, og jeg er bare så bange og ked af det, at jeg tuder. Hvad tænker de dog om mig, der ikke har (og ikke kan) præstere som dem, men alligevel har fået fine pakker? Havde jeg vidst, at der skulle være pakkespil, havde jeg ikke deltaget i kaffen i dag, for så ville jeg ikke have fået det så dårligt og være bange.
God jul til jer alle.
Stella

Re: Det kom helt bag på mig

Indlægaf dekigger » 03 jan 2014 16:16

Hej Stella

Jeg kender alt for godt den ubehagelige følelse der kan opstå, når man modtager noget, uden selv at have bidraget. Jeg tænker i disse situationer på, hvor glad jeg selv er for at give og dele, uden nødvendigvis at forvente noget retur. Hvis jeg selv bliver glad af at dele med andre, så bliver de vel også glade af at dele med mig.

Jeg ved det er svært og håber du får hjælp med at bearbejde din angst.
dekigger

Tilbage til Socialfobi