Social fobi

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.

Social fobi

Indlægaf kris5000 » 25 nov 2013 19:54

Hej :) er en fyr på 22 år og er 99,9 % sikker på, at jeg lider af socialfobi. Har gjort det siden ca. 5 klasse og det er utroligt anstrengende og koster en masse energi. er lige startet på et studie i Odense og føler virkelig, at det er anstrengende at komme ud af sengen om morgenen og få kæmpet mig til undervisning. Om eftermiddagen er jeg helt vildt træt og kan endelig slappe af, når jeg igen er for mig selv.
Jeg bliver utrolig nervøs, når jeg er sammen med andre mennesker og det er næsten ligegyldigt i hvilken sammenhæng. Jeg har mine forholdsregler såsom, at gå i specielt tøj sådan, at man ikke kan se at jeg sveder helt absurd over "ingenting". Især familie komsammen er et "helvede" for mig, da jeg ikke altid kan dukke op i svedabsorberende tøj. Jakkesæt er også en "redning" for mig, men det er ikke altid, at et jakkesæt er dresscoden. I de situationer har jeg bare lyst til at grave mig selv ned eller løbe væk eller noget. Symptomerne er, at jeg bliver helt forstummet, sveder intenst, hjertebanken, rysten på hænderne, spænder op i musklerne og sidder i en stilling hvor jeg kan skjule min nervøsitet.
Allerede om morgenen inden jeg sætter mig på cyklen begynder angsten at melde sig. Jeg får klamme hænder og begynder at svede, selvom det er koldt udenfor. Kan blive ret gal på mig selv fordi jeg ikke kan forstå hvad i al verden jeg bliver bange for, situationen er jo helt harmløs. Jeg vil helst sidde bagerst i klassen sådan, at der er så lidt fokus på mig som muligt. Synes selv jeg er ret god til at styre det også med hensyn til oplæg foran klassen osv. men kun i sammenhæng med mine forholdsregler.
Prøver at være så perfekt som muligt sådan, at ingen kan sætte en finger på mig. Derfor har jeg også utroligt svært ved, at tale med nogen om det. Prøver at undgå nogen situationer f.eks. foredrag og andre sociale arrangementer og har desværre også mistet kontakten til nogen venner fordi jeg ofte har sagt nej til deres forslag om div. arrangementer og fester. Så godt jeg kan plejer jeg vennekredsen, men også kun fordi jeg kan dulme nervøsiteten med alkohol f.eks. inden jeg tager til en fest eller forfest. Kunne ikke finde på, at gøre det i hverdagen, men må indrømme tanken har strejfet mig. Jeg er også bange for det andet køn og det er grunden til, at jeg "stadig" er single. Har haft nogle forhold med nogen skønne piger, men det har ikke varet længere end et par måneder før de ikke længere følte sig elsket, pga. at jeg ikke turde vise dem mine følelser for dem.
Håber at kunne tale med nogen ligesindede. Føler det styrer mit liv og at angsten tager overhånd. Det er den der styrer mig og ikke omvendt.
kris5000

Re: Social fobi

Indlægaf Villa » 02 dec 2013 21:36

Hej Kris.
Lyder som social angst. Pas på med den alkohol. Har brugt den i hele mit liv som en slags selv medicinering når jeg skulle deltage i arrangementer. Gå til lægen og få en snak om det. Der findes mange gode behandlingstilbud den dag i dag. Måske en psykolog vil være vejen. Lægen ved det bedst. Du er ung og har tiden foran dig. Derfor søg den hjælp du har brug for. Din historie kunne lige så godt være skrevet om mig.

kh Villa..
Villa

Tilbage til Socialfobi