Afvisning på henvisning - hva nu?

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.

Afvisning på henvisning - hva nu?

Indlægaf Okapien » 17 nov 2012 10:08

Min læge henviste mig for nylig til afdeling Q på Århus universitetshospital, afdelingen for depression og angst, fordi jeg endelig har indset at jeg er nødt til at begynde noget behandling. Jeg har tidligere været henvist og fået tid til forsamtale - som jeg dog ikke magtede at møde op til.

Jeg har lidt af socialangst siden jeg var omkring 13 år (er 24 nu) -- har siden da afholdt mig fra stort set alle sociale sammenkomster, har undgået at have og har ikke kunne beholde eksisterende venner og ikke magtet at komme i skole mere end 50 % af tiden, har ikke haft et arbejde særlig lang tid af gangen fordi jeg til sidst bliver væk. Jeg kan sige "ja" til alt når man læser om social angst - bortset fra at jeg ikke er bange for at kaste op. Jeg har tilbagevendende depressioner og har fra jeg var 16 til 20 haft bulimi med behandling hos center for spiseforstyrrelser - ja og så et enkelt suicidalforsøg. Lige pt er jeg sygemeldt fra mit studie, da jeg kun formåede at komme i skole de første 2 uger - siden ikke.

Igår fik jeg så besked fra lægen om at visitatoren på Århus universitetshospital mente, at min egen læge kunne varetage behandlingen :| Eller at jeg kunne blive henvist til en psykolog via sygesikringen. Det var godt nok et hårdt slag, og lige nu kan jeg da så meget mindre overskue fremtiden. Jeg kan ikke se, hvordan jeg nogensinde skal kunne fungere, hvis ikke jeg får noget ordentlig hjælp - hvilket jeg ikke forbinder med hverken egen læge eller psykolog.

Hvad er mine muligheder nu???

:(
Okapien

Re: Afvisning på henvisning - hva nu?

Indlægaf Liza admin » 20 nov 2012 08:30

Hej okapien.
Av, av, av... Uforståeligt, hvordan de kan afvise en med en så alvorlig og invaliderende angstsygdom. Meget underligt i øvrigt, at de henviser tilbage til den læge, som har henvist dig til dem. Hvis din egen læge mente, at han/hun kunne behandle dig, så havde han/hun vel ikke henvist dig til Afdeling Q.

Heldigvis er du som 24-årig omfattet af de nye regler vedrørende henvisning til psykologhjælp ifølge hvilke, du kan få tilskud til 60% af psykologens honorar for op til 24 konsultationer. Det kræver dog, at du henvises af din læge og at psykologen har overenskomst med Sygesikringen. Hvis du selv har en sundhedsforsikring, så tjek om den også dækker psykologbehandling.

Angstforeningen anbefaler kognitiv adfærdsterapi, så du skal henvises til en psykolog, der er uddannet i og anvender denne metode. Du finder en liste over kognitive psykologer på SAKTs hjemmeside - http://www.sakt.dk/terapeuter.asp. Husk også at tjekke, at psykologen har overenskomst med Sygesikringen ellers kan du ikke få tilskuddet. Mig bekendt har Dansk Psykologforening denne overenskomst og psykologer, som er medlemmer, skulle være "sikre" i denne henseende.

Da man altså selv skal betale 40% af psykologregningen kan det stadigvæk godt blive en bekostelig affære og hvis man ikke er i arbejde og derfor har en meget lav indkomst, kan udgiften stadigvæk være uoverkommelig. Havde der blot været tale om fysisk sygdom, så havde man ikke behøvet at bekymre sig om økonomiske grænser for hjælpen.

Hvis du er på kontanthjælp, så spørg din sagsbehandler om, hvordan du søger om hjælp til at få dækket de sidste 40%. Der BURDE være gode muligheder, da "systemet" jo meget gerne nu om dage vil have folk ud af den passive forsørgelse og da især, når man er så ung, som du er og har et helt arbejds- og skatteyderliv foran sig. Da du er online, kan du på forhånd prøve at undersøge reglerne på nettet - start evt. med din kommunes hjemmeside. Et er sikkert: Det er rigtigt godt at kende regler og paragraffer, når man søger om anden hjælp end lige forsørgelse. Lidt hjælp hertil kan du måske finde i pjecen "Kend spillereglerne", som du kan downloade nederst på denne side: http://angstforeningen.dk/index.php?page=pjecer. Et website, der måske kan give svar på spørgsmål er http://www.k10.dk/

Selvom det altså ligger et stykke ude i fremtiden, så for fuldstændighedens skyld:
Skulle det vise sig, at du ikke har tilstrækkeligt gavn af kognitiv terapi, så er der medicin. Hvis din egen læge ikke er så godt inde i det, så få i stedet en henvisning til en psykiater. Behandling hos psykiatere betales fuldt ud af det offentlige, så ingen økonomiske overvejelser her.

Hvis du slet ikke er interesseret i psykologhjælp, men hellere vil i gang med medicin, så kan du også blot tale med lægen om dette nu og evt. få en henvisning til en psykiater.

Held og lykke!
Mange venlige hilsner
Liza
Brugeravatar
Liza admin

Geografisk sted: København

Indlægaf Liza admin » 20 nov 2012 09:03

Hej igen....
Kom lige til at tænke på, at du jo skriver, at du er studerende. Hvis der er tale om en videregående uddannelse, som er SU-berettiget, så tjek Studenterrådgivningen ud - behandlingen der er gratis! Adresse: http://www.srg.dk/Default.aspx?ID=815
Mange venlige hilsner
Liza
Brugeravatar
Liza admin

Indlægaf Okapien » 20 nov 2012 15:26

Hej Liza

Tak for din besked, og tak for dine inputs, rart at høre fra en anden :) . Vi har nu kigget på nogle forskellige psykologer rundt omkring, der arbejder med kognitiv behandling. Desværre er det alt for dyrt for os på trods af tilskud fra sygesikringen. Vi sidder i forvejen hårdt i det, og da vi venter barn bliver det ikke mindre dyrt for os i fremtiden. Og netop da jeg er gravid har jeg ikke mod på at tage medicin, for godt nok gives det af og til til gravide, men det er ikke uden risiko - den tør jeg simpelthen ikke løbe. Jeg har tidligere fået Fondur, uden den store effekt. Og jeg kan jo heller ikke lade være med at tænke, at medicin blot er symptombehandlende, og at mine problemer vil vende tilbage når man ikke længere tager medicinen. :?

Ja, studenterrådgivningen har jeg haft kontakt til - uden dog at få noget ud af det. Jeg fik at vide af hende jeg var inde hos, at de ikke havde kompetencer til at hjælpe mig - at jeg skulle i noget decideret angstbehandling. Samtidig ville hun rigtig gerne have at jeg skulle diagnosticeres med ADHD, af den simple årsag at jeg har svært ved at strukturere. Det kunne jeg simpelthen ikke tage seriøst og jeg følte at det egentlig var spild af tid at være der. Måske har jeg været uheldig med "behandleren" - men jeg er ihvertfald skræmt lidt væk!

Jeg fik en tid hos min læge idag og vi vil prøve at sende endnu en henvisning med lidt flere informationer - krydser fingre for at vi har held denne gang! Desværre sagde hun også at den sidste hun henviste gik et helt år inden hun fik en tid til forsamtale! gys
Okapien

Indlægaf Liza admin » 20 nov 2012 18:24

Hej igen.
Det overrasker mig da godt nok på den ufede måde, at studenterrådgivningen ikke var til større hjælp end som så. Det ser jo ellers så godt ud på deres hjemmeside - også mht. folk med angst.

Nå, men måske behøver man ikke at være på kontanthjælp for at kunne få hjælp til de sidste 40% af psykologregningen. Jeg har fundet noget lovtekst:

Aktivloven § 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.

For at søge om hjælp via denne paragraf - også kaldet enkeltydelse - skal man i København henvende sig til Ydelsesservice. I Vesthimmerlands kommune hedder det Ydelseskontoret, så i din kommune hedder det nok også noget med Ydelse.

Ellers har jeg også fundet et rådgivningstilbud, som forhåbentlig kan vejlede mht. love osv. Se www.dukh.dk/. De tilbyder hjælp både via deres hjemmeside og via telefon.

Endelig må vi jo håbe, at Afdeling Q besinder sig, når du og din læge prøver at søge igen!
Mange venlige hilsner
Liza
Brugeravatar
Liza admin

Indlægaf Aslan » 26 nov 2012 23:02

Liza admin skrev:Hej igen.
Det overrasker mig da godt nok på den ufede måde, at studenterrådgivningen ikke var til større hjælp end som så. Det ser jo ellers så godt ud på deres hjemmeside - også mht. folk med socialangst.

Samme oplevelse har jeg også med Studenterrådgivningen i København. Jeg var til samtale for nogle år siden, men da jeg så troppede op (og dét krævede dengang stor overvindelse!), fik jeg også at vide, at de ikke kunne hjælpe mig med min angst. Det var noget af en kold klud at få klasket i ansigtet! Jeg havde ventet længe på at komme til den samtale, og forinden havde jeg gjort dem opmærksom på, hvad samtalen skulle dreje sig om. :-(

Okapien, jeg håber inderligt, at du kommer videre med dit liv, et liv uden angst...

-- Martin
Aslan

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlægaf Okapien » 27 nov 2012 10:05

Liza: Jeg tror ikke vi kan få hjælp til enkeltydelse. min kæreste har en fin indtægt, og vi har både hus, sommerhus og 2 biler. Så værdi har vi jo - men vi har bare ikke rigtig noget ekstra at give af. Jeg har tidligere været på kontanthjælp, sygemeldt pga bulimi samt pludselig opstået øjenlidelse. Ikke engang dengang kunne jeg få hjælp til noget som helst, så jeg tvivler på at jeg idag er nærmere den målgruppe de hjælper. Jeg har dog snakket med min mor om, at hun gerne vil betale det, som sygesikringen samt sygesikring Danmark ikke betaler. Så det bliver nok næste skridt at finde en god psykolog.

Martin: øv at du også havde sådan en oplevelse :( Jeg havde også skrevet hvad det handlede om, ligesom jeg havde forklaret at jeg kun kunne maile ang bookning af tid, da det er meget svært for mig at tale i tlf (hvilket de overhovedet ikke var forstående overfor). Jeg har nu set at den jeg var inde hos ikke var psykolog, men socialrådgiver med psykoterapeutisk efteruddannelse, muligvis kunne en af psykologerne bedre hjælpe. Men det snakkede hun slet ikke om, kun at de ikke kunne hjælpe.
Jeg havde det ligesom dig, at det var temmelig nedslående sådan at blive "afvist", måske mine forventninger var for høje. Men ud fra hvad de skriver på deres hjemmeside, så synes man jo altså at de, ihvertfald til en vis grad, burde kunne hjælpe. Hvis ikke med min angst så idet mindste nogle af de andre ting, jeg havde krydset af ved, fx: "afslutte en uddannelse", "koncentrationsproblemer", "nedtrykthed og depression", "selvtillid og selvværd" og ikke mindst "studiestrukturering" - ja, det var så her hun gerne ville have at jeg blev diagnostiseret med ADHD!
Okapien

Indlægaf Aslan » 27 nov 2012 11:46

Ja, jeg var også til samtale med en socialrådgiver - og en socialrådgiverstuderende, som fik lov til at følge samtalen. Men det var komplet spild af tid. Og jeg gik efterfølgende ned med flaget, fordi jeg syntes, at mine muligheder for behandling var udtømte. Tidligere var jeg af min egen læge blevet henvist til gruppeterapi på et behandlingssted - et forløb, som jeg dog måtte afbryde. Jeg kunne som "socialfobiker" simpelthen ikke magte at sidde sammen med 2 terapeuter og 10 andre "angstramte". Jeg var den eneste, som havde socialangst, og jeg var netop angst for at sidde tæt sammen med andre i et mindre rum. Hvis man skal lære at tøjle sin angst, begynder man selvfølgelig ikke med at eksponere sig selv for det mest angstfremkaldende. :evil:

Det var så den hjælp, jeg kunne få af det offentlige i det område, jeg bor i. Nogle år efter det forløb fik jeg dog skrabet nogle penge sammen til psykologsamtaler, 12 samtaler blev det vist til. Pengene var godt givet ud, og jeg ville gerne have fortsat hos psykologen, men jeg havde simpelthen ikke pengene til det længere. Jeg har tit tænkt på, at det da ville have været en lettelse, hvis jeg "bare" var fysisk handicappet. :oops: Jeg har en hørehæmmet ven, som nærmest er blevet båret igennem livet af det offentlige med fuld dagpengesats under studietiden og tilskud til det ene og andet. Han har aldrig behøvet at arbejde, selvom han faktisk kunne. Det handler ikke om misundelse (han er trods alt min ven, og han har jo bare brugt de muligheder, han havde), men om et offentligt system, der fortsat inddeler mennesker i A- og B-hold...
Aslan

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Tilbage til Socialfobi