Hvordan lever man et fornuftigt liv med socialfobi?

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.

Hvordan lever man et fornuftigt liv med socialfobi?

Indlægaf Kukkamulta » 06 aug 2012 19:42

Jeg er ny herinde og har behov for at tale med ligesindede. Jeg er 38 og har haft socialfobi siden jeg var barn. Er nået dertil, hvor jeg ikke tror jeg kan få det bedre end jeg har det nu — tager medicin med rimelig stor succes, får psykologbehandling og bruger mange kognitive teknikker i min hverdag. Jeg får motion (nok ikke helt nok) og mediterer dagligt. Med andre ord gør jeg alt det man siger man skal når man er som mig.

Står midt i en fleksjobs-ansøgnings-proces og er i praktik lige nu. Jeg er havnet det venligste sted man kan forestille sig, og praktikken er blevet forlænget tre gange nu. Jeg kan klare at arbejde ca. 12 timer om ugen før det begynder at vælte om ørene på mig med angstanfald. Følelsen af at jeg balancerer lige på kanten af en depression er der mere eller mindre hele tiden.

Jeg ved det er vildt svært at blive indstillet til fleksjob i Københavns kommune, men jeg kan helt ærligt ikke se at jeg har noget alternativ. Er pissebange for at min skæbne hviler i hænderne på en eller anden uvidende idiot der ikke aner noget om denne sygdom!

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil med det her. Jeg er frustreret, og jeg prøver virkelig at finde ud af hvordan man lever et fornuftigt liv med denne lidelse. Synes fandme det er hårdt.

Camilla
Kukkamulta

Re: Hvordan lever man et fornuftigt liv med socialfobi?

Indlægaf Niklas Ag » 11 aug 2012 23:47

Hej Camilla

Jeg er 18 år og det er ikke ret lang tid siden det gik op for mig at jeg lider af socialfobi.
Jeg vil give dig ret, det er et helvede.. og jeg har ofte svært ved at se hvordan jeg lige skal kunne holde det ud resten af mit liv..
Men jeg modtager psykolog behandling og forsøger mig med NLP og trance. Så håber på det bedste :)

Umiddelbart gør du jo alt rigtigt, men at du skal have et flexjob virker egentlig forkert. Det jeg får at vide, og læser mig frem til - er, at man skal imødekomme/erkende/konfrontere? Derfor virker det for mig mest oplagt bare at tage kampen op med et fuldtidsjob?

(Dette er mit første post herinde, men skriv endelig. Tror muligvis det kan være sundt at se lidt objektivt på situationer som disse)
Niklas Ag

Re: Hvordan lever man et fornuftigt liv med socialfobi?

Indlægaf Kukkamulta » 13 aug 2012 19:18

Hej Niklas,

Tak for dit svar :)

Tjo, man skal tage kampen op med sin angst, men ikke for enhver pris. Da jeg var på din alder kunne jeg ikke gå udenfor en dør, så meget dominerede socialfobien mit liv. Det gør den ikke mere heldigvis, og jeg har set rigtig meget angst i øjnene for at nå hertil.

Angst ændrer sig i takt med alderen. Det er en helt anden størrelse nu, end det var for tyve år siden. Nu er den mindre specifik, og kommer som en bred mur og gør sit sweep og efterlader mig udtømt, afkræftet og deprimeret. Dette sker når jeg bliver udsat for stress/pres, fx på en arbejdsplads. Der skal meget lidt til at vælte mig omkuld. Det er derfor jeg søger fleksjob, jeg kan simpelthen ikke arbejde fuld tid, jeg ville være sygemeldt med depressioner konstant.

Det er rigtig godt at du arbejder med dig selv allerede nu, det er super vigtigt at komme igang tidligt! Prognoserne er knap så gode når man har gået med det så længe som jeg.

Hvad er din baggrund, nogen ideer om hvorfor du har socialfobi?

Camilla
Kukkamulta

Tilbage til Socialfobi