Bange på arbejdspladsen

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.

Bange på arbejdspladsen

Indlægaf Stella » 12 jul 2012 08:46

At jeg skriver dette, er en stor overvindelse. Jeg fik i 2006 en alvorlig depression og har siden været i behandling medicinsk, gået til psykolog og går stadig til kontrol hos psykiateren. Depressionen udløste en selvværdskrise, som jeg har svært ved at tackle, samtidig med, at jeg er angst for at gøre noget forkert eller ikke godt nok, især på min arbejdsplads. Jeg er i fleksjob, det er ok, men jeg er bange hver dag for ikke at kunne klare opgaverne, gøre noget forkert eller ikke godt nok, og jeg har ikke mod til at snakke med mine kolleger. Det er en lille arbejdsplads, og jeg føler meget, at der bliver set ned på mig, fordi jeg ikke fungerer, som andre. Jeg er bange for de andre, og især min chef, og jeg holder mig helst for mig selv. Mine opgaver er meget forskellige; det kan være rengøring, havearbejde, indkøb, post, skrivearbejde m.m., så det er fint afvekslende, men alligevel langt fra dét, jeg har kunnet klare, nemlig et fuldtidsjob som direktionssekretær. Men ok, jeg har jo måttet starte fra nul og er derfor nået langt. Jeg snakker med min psykiater om min angst; om det kan være rigtigt, at jeg skal være bange for at køre på arbejde og være sammen med mine kolleger, og jeg får hele tiden at vide, at det er mig, det er galt med, og at andre ikke bør/skal tage hensyn. Der har været situationer, hvor jeg er blevet beskyldt for at have gjort nogle ting, som jeg ikke har gjort, og det fylder meget hos mig, hvor psykiateren siger, at det er småting, men netop voldsomme uberettigede beskyldninger var i 2006 dråben, der fik mig til at gå helt ned. Jeg klarer mig generelt ok i hverdagen, men føler jeg er i en ond cirkel med angsten for mine kolleger og min manglende selvtillid til, og jeg synes jo, det er forkert at skulle køre på arbejde med ondt i maven hver dag. Kender andre til noget lignende? Synes ellers, jeg har fået mange værktøjer, også af psykologen, men føler ikke jeg kommer nogen vegne p.t. med min angst. Psykiateren siger, at jeg er opdraget forkert - i stedet for at blive vred, bliver jeg ked af det og bange - det er jo svært at lave om på, men jeg vil gerne føle mig mere tryg.
Stella

Re: Bange på arbejdspladsen

Indlægaf Mike » 15 jul 2012 12:22

Det lyder ikke som om den Psykiater aner hvad personen snakker om, hvis han/hun altså siger det der.

Lyder også til du nærmest får det dårligt når psykiateren siger det der, og får et endnu større mindreværd

tror du måske skal finde en anden psykiater, der kan håndtere det noget bedre.

Men heller ikke rart at være på sådan en arbejdsplads, kan du ikke fortælle dem der har sat dig der hvordan du har det ?
Mike

Indlægaf Billy-C » 04 aug 2012 19:51

Hej Stella
Jeg kan godt genkende det med at være bange på arbejdspladsen, har haft det samme problem. Jeg begyndte på et nyt arbejde og det gik godt, men efter jeg havde arbejdet der et stykke tid, gik det ned ad bakke, jeg snakkede ikke så meget med mine kolleger, og jeg var altid bange for at gøre noget forkert eller ikke gøre det godt nok.
Jeg var slett ikke nærværende på jobbet, fordi jeg hele tiden fokuserede på at ikke gøre noget forkert, det fyldte meget selv efter jeg var kommet hjem.
Der var et par kollegaer der som jeg ikke kunne lide og som ikke kunne lide mig, og ikke de var ikke bange for at vise det, men efter de skiftede arbejde og vi fik nyt folk, så jeg det som en ny start, jeg snakkede mere med mine kollegaer, jeg var mere nærværende og jeg var ikke så bange så det gik meget bedre.
Jeg kan ikke forstå at psykologen har sagt at det, at du er beskyldt for noget du ikke har gjort er småting når det fylder så meget hos dig, og at du er forkert opdraget, jeg synes det lyder meget underligt.
Men det er flot klaret at selvom du har haft det svært og er blevet nødt at starte fra nul så er du kommet langt, jeg håber at det går bedre med din angst og at du kommer til at føle dig godt på din arbejdsplads.
Billy-C

Indlægaf Stella » 13 aug 2012 09:16

Tak for jeres gode kommentarer. Det er en trøst at vide, at andre har oplevet/oplever noget lignende, det har givet mig lidt mere energi til at arbejde videre selv. Og I har ret; konsultationerne hos psykiateren gavner mig faktisk ikke i tilstrækkeligt omfang. I sidste uge brillerede en kollega med udtalelsen "at hvis ikke man kan lave noget og være effektiv, når man er på job, skal man slet ikke være her på arbejdspladsen"! Det har virkelig ramt mig, da jeg jo ikke hver dag magter så meget hhv. får de største opgaver p.g.a. min udbrændthed og stress. Føler mig endnu mere bange og uønsket og tror ikke meget på et godt fremtidigt arbejdsliv.
Stella

Indlægaf tigerdyret » 15 okt 2012 14:13

Hej,

Jeg selv er nok inde i den sværeste periode i mit liv.

Jeg har altid været lidt genert, og ikke deltaget så aktivt ved sociale arrangementer, men har altid kunne deltage på lige fod med andre. Har blot været lidt mere tilbageholdende.
Har været meget pligtopfyldende igennem hele min skolegang og fået gode karakterer.
Har altid haft få nære venner, men for mig var det normalt. Og accepterede det fint, at være ham den lidt indelukkede.

Efter min uddannelse så kom man ud på job markedet, og næsten lige fra staten kunne jeg mærke at det ikke var ligesom under uddannelserne.

Følte ikke jeg var på lige fod med mine kollegaer. Var hele tiden meget ops for at ikke lave fejl, og tænker mine sætninger igennem 2 gange inden jeg åbner munden.

Jeg fik god feedback på mit arbejde fra min chef.
Selv var jeg dog ikke tilfreds, synes aldrig tingene var gode nok. Synes tingene ikke helt kørte så glat som under uddannelsen. Savnede rigtig meget noget ”team” ånd i afdelingen.

Knoklede derud af i 2-3 år. Begynde at drømme om at købe hus, og blive mere social arrangeret. Deltog mere og mere i biograf turer, faglige kurser, koncerter. Osv
Håbende naivt at tingene ville falde på plads når blot jeg havde penge nok.

Så gik det galt, fik pludselig et kraftigt kvalme anfald midt i en sommerferie.
Da jeg kom tilbage på arbejde var det et helvede. Blot det at spise mad i kantinen var en udfordring, havde kvalme det meste af dagen. En uge føltes som en evighed, der blot skulle overstås.

Ved lægen var der ikke noget direkte fysisk i vejen, men fik taget en masse blod prøver.
De viste at jeg havde hæmokromatose, som er en arvelig sygdom hvor kroppen ophober for meget jern. Det opfattede jeg som kilden til problemet, og gik i behandling. Mine værdier var høje, så det ville tage flere måneder at få dem ned i det normale.

Tiden gik og jeg forsøgte at tage det mere stille og roligt, det blev en smule bedre, men synes aldrig jeg kom helt ovenpå.
Der gik mere eller mindre ½-1 år, fik besked på at mine jern værdier nu var helt normale.
Jeg var så oppe ved lægen igen og være mere specifik at der må være noget ”andet” i vejen.

Jeg vidste godt at han så ville mene det var noget psykisk, men det havde jeg svært ved at acceptere.
Nu har jeg accepteret det, og er i behandling ved psykolog.

Har været til flere samtaler, og man forstår sagtens det der bliver sagt. Men det er svært når man ikke føler det hjælper.

Føler stadig skyld, og tør ikke rigtig søge yderligere hjælp, eller diskutere det med min familie.
Min far er af den gamle type. Man skal ikke pylre. Er man syg så kan man stadig godt gå på arbejde.

Jeg tager tit sorgerne på forskud, var også nervøs for hvad min arbejdsplads ville sige.
Oplyste min chef om situationen og han er utrolig imødekommende. Hvis der er nogle ting ved mit job som er et problem, så skal jeg bare sige til.
Fik ros at jeg var ærlig og fortalte ham om det.

Problemet er jeg er i vildrede og aner ikke hvad der skal til for det bliver bedre.
Nu sidder man og kan få grimme tanker og tænkte tilbage på alle de gange hvor man burde havde handlet anderledes og undgå det hele. Disse tanker skal man hurtigst muligt smide ud af hoved igen.
tigerdyret

Geografisk sted: Nordjylland

Tilbage til Socialfobi