Nu kan angste få tilskud til psykolog

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.

Nu kan angste få tilskud til psykolog

Indlægaf Liza admin » 15 mar 2011 22:46

Forhandlingerne om tilskud til behandling af angst og tvangstanker for 18-28-årige er nu på plads mellem Dansk Psykolog Forening og Danske Regioner.

Læs pressemeddelelsen fra Dansk Psykolog Forening http://www.dp.dk/da/Aktuelt/Nyhedsoversigt/Nu%20kan%20angste%20faa%20tilskud.aspx
Mange venlige hilsner
Liza
Brugeravatar
Liza admin

Geografisk sted: København

Re: Nu kan angste få tilskud til psykolog

Indlægaf Viggosmor » 16 mar 2011 15:37

Ærgeligt man snart er 40 år og har lidt af angst over 7 år.......
Hilsner Lone
Brugeravatar
Viggosmor

Indlægaf bigbro69 » 16 mar 2011 16:52

Jeg har læst kriterierne for at få psykologtilskud, og der falder jeg desværre igennem. Utroligt og aldeles tåbeligt og uforståeligt, at tilskudet er aldersrelateret. Bliver angst måske nemmere med alderen? Sludder, den har jo netop sat sig "endnu mere fast", og kan i højere grad være behandlingskrævende.

Jeg håber, at angstforeningen og andre gode kræfter kan få ændret tilskudsordningen, gerne i går!
Vi er mange, der vil vente utålmodige, men håbefulde :-)
bigbro69

Indlægaf Liza admin » 16 mar 2011 19:30

Hej bigbro69 og Viggosmor.
Jeg er naturligvis 100% enig med jer, det er aldersdiskrimination af værste skuffe. Aldersbegrænsningen er da også ene og alene begrundet i økonomiske hensyn og altså ikke i faglige.

Men først gjaldt ordningen kun for depressive. Igen fatter jeg ikke, hvorfor depressive skal have bedre forhold end angste, men det skyldes nok, at der er mere opmærksomhed omkring depression. Det skyldes sikkert også en eller anden vrangforestilling om, at depression er mere invaliderende end angst. Ofte ser man jo ellers angst, depression og ocd kategoriseret som "de lettere psykiske lidelser". Og min fornemmelse er, at man generelt opfatter angst som den mindst alvorlige af disse "lettere psykiske lidelser". Ja, denne betegnelse pisser mig rigtigt meget af, for jeg ved, at ens liv kan blive mindst lige så meget ødelagt af angst som af selv skizofreni.

Jeg er 47 år og har således oplevet den ændring i de almindelige holdninger og i samfundsdebatten, som er sket siden "lykkepillerne" (nok et hadeudtryk) kom frem. Således var det tidligere utænkeligt at depressive kunne få psykologhjælp overhovedet. Nu - efter blot ca. 3 år - arbejdes der på at få fjernet aldersgrænsen for depressive. Denne sag har for nylig fået et gevaldigt rygstød fordi de Danske Regioner har regnet sig frem til, at samfundet kan spare 1 milliard kr. årligt ved at udvide psykologordningen til at gælde alle depressive uanset alder. (Kilde: http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/201 ... /index.xml)

Den nye ordning for angste mellem 18 og 37 år er et stort skridt i den rigtige retning og der alt mulig grund til at håbe og tro på, at aldersdiskrimineringen indenfor en kort årrække bliver fjernet.
Mange venlige hilsner
Liza
Brugeravatar
Liza admin

Indlægaf ElKay » 28 jul 2011 22:36

uha det gør mig arrig at man skal sorteres fra fordi man er over 28. Hva' dælen er det for noget....
Mvh
ElKay
ElKay

Indlægaf laila-3334 » 08 sep 2011 13:46

Viggosmor skrev:Ærgeligt man snart er 40 år og har lidt af angst over 7 år.......

ja ærgeligt at der er en alders grænse for hvornår man må have brug for hjælp mod angst
laila-3334

Indlægaf Karina30 » 14 sep 2011 09:58

Håber bestemt at den regl bliver lavet om så alle ANGST ramte kommer i samme båd.

ANGSTEN ER LIGE SLEM OG DU ER 18 eller 58 år...!!!!!
Karina30

Indlægaf mikhael » 23 okt 2011 14:54

Hvor meget lyder sådan et tiskud på? har prøvet at søge lidt, men synes ikke jeg kan finde noget .
Brugeravatar
mikhael

Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup

Indlægaf ab93 » 25 okt 2011 14:42

Kan kun sige fedt, fedt, fedt da jeg netop har brug for dette!
tak for den brugbare information.

Mvh
AB93
Med Venlig hilsen
En ung med angst
ab93

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Hopsasa » 16 dec 2011 22:55

Hej alle

Vil først rette en stor tak til alle dem som igenem tiden har lavet indlæg til dette forum, samt en stor tak til den elektroniske verdens udvikvikling så det er muligt at lave et sådan forum.

Og hvorfor så denne tak?

Efter igennem lang tid at have rendt min læge for døren med alverdens symptomer faldt jeg over angstforeningens forum og HER fandt jeg ud af at det var angst jeg led af. Dette skete ved at læse andre indlæg og der poppede flere op som lige nøjagtig beskrev hvordan jeg havde det. Jeg lider af helbredsangst.

Hvorfor er det lige i dette link jeg skriver?

For 3 måneder siden blev jeg single efter 10 år i forhold. Da jeg i forvejen var helt nede, blev dette bægret der fik det til at flyde over. (Selv om jeg inderst inde vidste at dette var det rigtige at gøre i forhold til min kæreste og mit forhold) Jeg tog kontakt til min læge endnu en gang og heldigvis fik en henvisning til psykolog med en moderat depression. Jeg led jo af ANGST og er ikke depressiv. Jeg har nu gået til psykolog 6 gange og har nok kun 1 gang tilbage i januar. Den røde tråd i min angst faldt på plads i går, og det handler om at jeg ikke har anerkendt de værdier som jeg tror på- SUPER, jeg kan se logikken i det. Jeg har mange gange tidligere været 100 % overbevist om at jeg skulle dø, og har siden jeg startede hos psykologen ikke haft angstanfald.

Så jeg er super lykkelig for at der er åbnet op for at angste kan få hjælp. Så kan det være at lægerne skal mindes om at der er åbnet for det også.

Ønsker en god jul til jer alle, og husk det er UTROLIGT hvilket magt sindet kan have, men at det kun er en illusion.
Hopsasa

Indlægaf tez10 » 22 dec 2011 21:51

Fik selv en henvisning fra min læge men skulle stadig selv af med penge da jeg er 35 år, men er nu startet ved en psykolog der er tilknyttet psykiatrien og det er gratis og til januar skal jeg starte i terapi gruppe og det er også gratis, snak med jeres læge hvis i ik er under den gruppe folk der får det dækket, der burde være sådan et tilbud som jeg har fået i jeres kommune :-)
tez10

Indlægaf Tine95 » 12 jan 2012 16:21

Jeg er blevet helt vildt forvirret over det her. Jeg er 16 år og jeg har fået tilskud til psykolog?
Tine95

Indlægaf Hanne28 » 28 jun 2012 16:05

Det er virkeligt heller ikke i orden, at man som angstramt skal have økonomien helt i top, for at få råd til at gå til psykolog. Jeg sidder midt i en voldsom angst, det er både mit og lægens udsagn. Min hverdag er faldet fra hinanden pga. Sygdomsangst. Er netop startet sommerferie. Jeg har pga mit arbejdes karakterkun ferie een gang om året, og havde virkelig set frem til at holde fri i 5 uger. Nu sidder jeg i stedet med min angst, som totalt styrer det hele. Kan ikke få en henvisning til psykolog, pga aldersdiskriminerende regler.
Min egen læge har ikke nævnt muligheden for henvisning til psykiater. Måske er det kun ved mistanke om depression? Det er jeg måske heller ikke så vild med, for min seneste erfaring, tilbage i 090'erne, er, at man får en recept på noget antidepressivmedicin, og det er så det.
Jeg kan simpelthen ikke forstå, at der er forskel på, om man kan få økonomisk hjælp til psykologbehandling alt efter hvilken alder man har. De mennesker der har lavet reglerne kan da umuligt vide noget som helst om, hvor invaliderende angst kan være. Eller måske mangler de empati, fordi de selv har råd til at betale for behandlingen.
Når alt ovenstående så er sagt, vil jeg lige nævne, at jeg er så heldig at kunne tage mig råd til at betale for psykologbistand uden mulighed for tilskud fra det offentlige. Det er der desværre rigtig mange der ikke kan. De må så bare lide under den altødelæggende tilstand de befinder sig i. Det kan medføre meget store menneskelige omkostninger, både for dem selv og deres pårørende. I den sidste ende medfører det måske også økonomiske konsekvenser for samfundet, hvis angstramte bliver sygemeldte i længere tid. Om ikke andet må det argument da sive ind hos dem, som træffer beslutningerne.
Hanne28

Indlægaf Kirsti » 21 jul 2012 18:56

Jeg ved fra personlig erfaring og gennem mit tidligere arbejde som socialrådgiver på kontanthjælpsområdet at flere og flere psykiatere får tilknyttet en psykolog/psykiatrisk sygeplejerske som man kan gå til samtaler hos.

En anden mulighed hvis i modtager kontanthjælp og tilhøre matchgruppe 2 eller 3 er at få bevilliget timer til psykolog hvis det vurderes at det vil bedre jeres muligheder for tilbagevenden til arbejdsmarkedet i en grad der gør at i efterfølgende vil kunne blive selvforsørgende. Hvis nogen er interesserede kan jeg godt finde paragrafen men vil med det samme sige at ikke alle kommuner læser paragrafen så åbent at den kan indebære hjælp til psykolog (:

Sidst men ikke mindst har i alle mulighed for at søge enkeltydelse til dækning af psykologtimer
Kirsti

Indlægaf Liza admin » 20 nov 2012 09:16

Hej alle.
Vil lige tilføje, at reglerne er blevet lavet om siden jeg startede dette emne. Nærmere bestemt lyder det sådan her:

Der kan efter henvisning fra den praktiserende læge ydes tilskud til psykologhjælp til:
Personer der lider af let til moderat angst, herunder let til moderat OCD, og på henvisningstidspunktet er i aldersgruppen 18 til og med 38 år.

Tilskuddet udgør 60% af psykologens honorar. Og der kan ydes tilskud for op til 24 konsultationer i alt.

Har man selv eller ens arbejdsgiver en sundhedsforsikring så undersøg, om den dækker psykologbehandling.
Mange venlige hilsner
Liza
Brugeravatar
Liza admin

Næste

Tilbage til Socialfobi