Angst for medicin + angstsymptomer i munden?

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.

Angst for medicin + angstsymptomer i munden?

Indlægaf MarieK » 23 jan 2014 11:42

Hej.
Jeg har længe lidt af panikangst og sygdomsangst og har tidligere været gennem en svær depression. Jeg har tidligere taget medicin mod depression og angst, hvor jeg har kunne tåle det fint og det har hjulpet. Min panikangst og sygdomsangst er blevet meget værre de sidste måneder efter at jeg har været igennem et rodet sygeforløb, uden nogen afklaring af præcist hvad jeg fejlede. Dette har gjort mig meget utryg. Min angst er tiltaget til nærmest at være hele tiden og jeg er derfor startet hos psykiater, der anbefaler medicin. Jeg startede derfor for to uger siden med at tage 75 mg Venlafaxin og fik straks bivirkninger, som sløret syn, svimmelhed, kvalme, kulderystelser etc. Jeg blev meget bange og tog derfor ikke en pille dagen efter. Så prøvede jeg igen med 75 mg Venlafaxin (bare af en anden producent) og jeg fik først de almindelig kendte influenza symptomer, men det gik så over i voldsom kvalme og ond i maven og om natten havde jeg det meget ubehageligt med ud af kroppen oplevelser, som om jeg ikke kunne holde fast i mig selv! Efter de to episoder var jeg sikker på jeg ikke kunne tåle medicinen, trods at jeg tidligere har tålt den. Efter mange overtagelser fra familie, psykiater har jeg så prøvet at starte med 37,5 mg og er efterhånden kommet op på 1 morgen og 1 aften - altså 75 mg i alt. Det virker mindre voldsomt når de ikke tages samtidig. Men det er desværre slet ikke nok til mig og jeg har så svært ved at skulle tage den næste pille. Alle siger til mig at mine symptomer er angstrelateret og det ikke er medicinen der gør alle de ting ved mig, men jeg kan ikke selv overbevise mig om det. Jeg har sat mig i hovedet at jeg ikke kan tåle noget medicin mere. Jeg har tænkt på at prøve noget andet medicin, men så får jeg at vide at jeg nok vil reagere på samme måde fordi det er min angst der gør det. Og jeg ved jo også at Venlafaxinen er det der virker på mig. Mit problem er også at jeg før jeg startede medicin begyndte at få stikken og prikken i halsen samt brændende fornemmelse i munden. Jeg troede der var noget galt og har været hos lægen mange gange, der siger der ikke er noget at se. Jeg kan se på nettet www.sundhedslex.dk, at man godt kan fremkalde brændende i munden ved angst, men min psykiater har ikke mødt andre. Det er ikke blevet bedre efter jeg startede medicin, men nogle gange når jeg er optaget af noget andet kan jeg godt glemme det. Jeg er også bange for min tunge svumler op som følge af medicinen, så jeg tjekker hele tiden min tunge i spejlet, hvilket har gjort at min tunge nu også gør ondt!!
Er der nogen derude, der ligesom mig har meget svært med at komme i gang med medicinen? Og er der nogen der har gener ligesom mig i munden med følelsesløshed, brændende og stikkende fornemmelser???
MarieK
 

Re: Angst for medicin + angstsymptomer i munden?

Indlægaf Lene2468 » 07 feb 2014 13:21

Kære MariaK,

Det er en trist historie!

Jeg har selv Panikangst på 6. år, og tror jeg kan relatere mig til din problemstilling.

I 5 år nægtede jeg medicin - var for bange for at dø og bivirkninger, ja - angst ødelægger alt sund fornuft :-(

Selv om du har prøvet nogle forskellige typer medicin, så tror jeg personligt[, at du skal arbejde med flere typer - indtil du finder det rette prepærat.

For mig hjælper medicinen til, at jeg får det overskud der skal til, således jeg kan arbejde med Mindfulness - for medicinen er KUN til låns.....vi skal ud at dette forbrug, men først når vi er klar, og føler det er det rigtige tidspunkt!

Jeg har også bivirkninger - prøv at se det som en proces, selv om det er MEGET svært. En proces der skal hjælpe dig til mere overskud, således du får et bedre liv!

De varmeste tanker, og held og lykke herfra!!!
Lene2468
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 feb 2014 13:01

Re: Angst for medicin + angstsymptomer i munden?

Indlægaf konglunden » 02 mar 2014 20:50

Hej MarieK

Det er godt at du får hjælp af en psykiater. Når man lider af angst, har man som du ved brug for beroligende medicin. De virkninger du beskriver er typiske for den type medicin du har brug for, dvs sløvhed
Den sitikkende og prikkende fornemmelse du beskriver er en reaktion på adrenalin dvs. kroppens naturlige flugthormon. Du har en god selvinsigt og beskriver selv at dine oplevelser skyldes din angst. Det har du fuldstændig ret i. Du kan prøve at spise dine piller sammen med is f.eks. vanilieis. Det vil køle dit svælg af og give dig en behagelig fornemmelse. Du er IKKE alergisk over for din medicin, så du skal atså ikke være bange for at dit svælg svulmer op og du bliver kvalt. Du kan også vælge at knuse dine piller ned i isen, så du slipper for at tage en pille. Dette er naturligvis en nødløsning. Du skal lærer at pillen ikke vil gøre dig fortræd, den vil hjælpe dig.
Håber du er i noget kognitiv terapi. Det er lige det du har brug for, så du kan blive rask.

God bedring. Du er på vej
konglunden
 
Indlæg: 16
Tilmeldt: 02 mar 2014 18:56


Tilbage til Panikangst

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster