Spændinger i helle kroppen :-(

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.

Spændinger i helle kroppen :-(

Indlægaf adi » 26 mar 2013 20:17

Hej herinde. Det er et stykke tid siden jeg har været på dette forum. Jeg har lidt af panikangst siden 2007 og har storset lært at takle mine anfald. Men i de sidste mdr er det gået ned af bakke igen :( I onsdags skulle jeg til Kolding fra Vejen og kunne mærke allerede på vejet dertil at jeg får det dårlig, med trykken for brystet, smerter i kæberne, svimmelhed, galoperende hjerte og vildt ondt i alle musklerne. Det hele endte med at jeg tog på skadestuen hvor jeg selvfølgelig har fået at vide at mit hjerte fejler ikke noget. Det der bekymrer mig aller mest er at jeg har meget ondt i mine underben-som om jeg har løbet en hel marathon. jeg er så træt i mine ben at sometider føler som om jeg ikke kan stå på mine ben. Er der nogen af jer herinde der døjer med det? Venlig hilsen Adi.
ADI
adi

Geografisk sted: vejen

Re: Spændinger i helle kroppen :-(

Indlægaf handen » 05 apr 2013 11:44

Hej Adi

Mange af de symptomer du beskriver kan jeg nikke genkendende til. Jeg har gennem 7 året været i såvel medicinsk som terapeutisk behandling for angst og depression, med mange op- og nedture. Netop det at kunne opleve spændinger i muskulaturen, svimmelhed og hurtig hjerterytme er genkendelige for mig. Jeg er netop nu inde i en periode, hvor jeg er i gang med at trappe ud af min medicin. Det skal ske over en lang periode og i den sidste tid, har jeg oplevet stort ubehag med smerter i underbenene - følelsen af at være udmattet i underbenene som efter et marathonløb er meget præcis. Jeg har været hos min praktiserende læge, som har behandlet mig helt fantastisk. Han har været lyttende, forstående og lavet de tiltag der har været nødvendige, for at jeg kan falde mere til ro i det daglige og leve et så "normalt" liv som muligt. Formentlig er der tale om en psykisk reaktion på min usikkerhed omkring at trappe ud af medicinen. Jeg læste en pjece fra Angstforeningen hvor det var beskrevet hvad der sker under et angstanfald som dit. Prøv at læse lidt i den hvis du da ikke har gjort det - den hedder: Medicinsk behandling af angst og ligger online på Angstforeningens hjemmeside.

I de hele taget har jeg og har haft rigtigt mange fysiske symptomer, blandt andet spændinger i hele kroppen, med deraf følgende daglige smerter, som påvirker min angst, gør mig ked af det og giver mig en form for lede ved mig selv. Jeg har oplevelsen af at være "hypokonder", men kan simpelthen ikke selv kontrollere min angst i forhold til de fysiske symptomer. Samtidig har jeg den oplevelse at det er også er okay at jeg har det sådan. Det er ikke noget jeg bevidst opsøger eller fremprovokerer, men er en del af min personlighed - og den er jeg egentligt generelt tilfreds med.

Så mit budskab til dig er at du skal forsøge at acceptere at du har det som du har det. At spændingerne og de øvrige fysiske symptomer er din måde at reagere på overfor nogle ydre påvirkninger og at du skal arbejde på at finde forskellige handlemuligheder for at håndtere dem. Det er ikke let!!! Jeg er ikke selv en ørn til det, men jeg øver mig - ind imellem med succes og andre gange synes jeg bare jeg er en fiasko og må starte forfra, men for hver gang jeg oplever disse ting, oplever jeg også at blive bare en lille smule bedre til at tackle mine vanskeligheder.

Jeg håber du kan bruge dette svar til noget. :D

Med venlig hilsen
Handen
handen

Re: Spændinger i helle kroppen :-(

Indlægaf Booth30 » 09 apr 2013 20:39

Hej

Jeg vil egentlig bare minde dig om, at panikangst for mange resulterer i hyperventilation. Ved hyperventilation trækkes vejret for dybt og hurtigt i forhold til kroppens behov og til sidst bliver blodets pH-værdi ustabil, hvilket igen resulterer i, at calciummængden sænkes og da musklerne er afhængige af calcium, bliver de trætte efter et angstanfald.

Jeg har blot et lille råd til dig, som jeg selv finder behjælpeligt. Allerede når du læser dette eller når du ha oversjud til det, så se om du kan spotte et sted i din krop, som du har tillid til og ikke føler angst ved at tænke på. Brug så fem minutter på at fokusere på området og mærk, hvordan det føles. Næste gang du får angst, så forsøg, at koncentrere dig om netop dette område. Hjernen har svært ved at fokusere på to ting på én gang. På den måde kan du finde dit 'helle', når anfaldene melder sig.

Vh. Booth
Booth30

Tilbage til Panikangst