Ny herinde. Kan ikke holde det ud

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Snoske
Geografisk sted: København

Re: Ny herinde. Kan ikke holde det ud

Indlæg af Snoske » 12 apr 2012 21:53

Hej Blomst,

Nu skal du prøve at gøre som lægen siger. Jeg har jo også skrevet til dig længere oppe i tråden om netop disse vidunderpiller Oxazepam. Dem bliver du overhovedet ikke mærkelig af, tværtom, du bliver glad i hovedet og får ro på angsten. Tro mig.

Jeg er normalt ikke til at få til at tage piller, men disse piller, du kan tro jeg kan finde dem, når det brænder på.

Så for din egen skyld, så lad være med at læse alle disse ting i indlægssedlerne. Alt dette SKAL de jo skrive for at helgardere sig selv (medicinalfirmaerne). Da jeg lå på hospitalet, da fik vi stort set alle sammen disse piller. Uden hjælp, så er det næsten umuligt at påbegynde noget som helst antidepressivt middel, da det jo i sig selv kan udløse ekstra angst i opstartsfasen.

Så Blomst, kom nu i gang, og vent så og se, hvor godt du får det :-)

Mange hilsener
Helle
Varme tanker fra Helle

Sirene

Indlæg af Sirene » 14 apr 2012 09:34

Hej Blomst. Har tænkt på dig. Hvordan går det mon?

Blomst20

Indlæg af Blomst20 » 14 apr 2012 15:09

Hej sirene. Tak, der var pænt af dig.. Sidder stadig fast, kan simpelthen ikke tage de piller. Er begyndt og tænke på natur medicin måske ville virke.? Det er jeg ikke så bange for at tage. Har læst der findes noget natur mod depression måske ville det også virke mod angst ? Værd at prøve ..

Blomst20

Indlæg af Blomst20 » 14 apr 2012 21:26

Hmm ved godt det er dumt men nu har jeg kigget på bivirkningerne til venlafaxin der står : ikke alm : Allergisk hævelse i ansigt, mundhulen og strube hovedet.. I flg medicin.dk. Nu tør jeg slet ikke

Tullemusen

Indlæg af Tullemusen » 15 apr 2012 01:23

Kender godt det med vejrtrækningen og at have fokus på den. Det er bestemt ikke rart at føle at man ikke kan få luft ordentligt pga. en dum klumpfornemmelse / kvælningsfornemmelse.

Jeg tager heller ikke medicin imod min angst. Min læge mener heller ikke at det er nødvendigt. Han mener at jeg godt kan komme over det selv vha. god vilje og psykologhjælp.

Jeg er selv typen der virkelig gennemlæser en indlægsseddel, når jeg skal tage medicin. Det er sgu ikke sjovt, for så bliver man endnu mere angst og bekymret. Selvom der er symptomer der står under ikke almindelige bivirkninger eller sjældne forkomne bivirkninger, som ofte er meget alvorlige bivirkninger, så kan jeg ikke lade værens at bekymre mig om, at bivirkningen vel kan ramme mig, som så mange andre der tager medicinen. Ved ikke om det også et sådan du tænker? Jeg tager sjældent medicin, men hvis det er noget lægen har foreskrevet må man prøve at stole på lægen. Det er jo dem der er uddannet læger, så de må vide bedst. Er dog igen vigtigt med en læge man har tillid til.

Et eksempel: For nogle måneder siden døjede jeg utroligt meget med trykken i mellemgulvet under brystet. Fik foreskrevet medicin mod mavesår og mavesyre. Jeg læste indlægssedlen grundigt igennem og gemte den også, hvis jeg skulle gå brug for at læse den igen. Var meget angst og fanatisk med at tage medicinen, for hvad hvis jeg blev ramt af en bivirkning. Jeg blev dog nødt til at tage mig sammen, for jeg ville jo gerne have det bedre. Det jeg gjorde var når jeg tog medicinen første gang havde min kæreste i nærheden, så vidste han at jeg havde taget den og jeg var tryg, for hvis der skulle ske mig noget viste jeg at han holdt øje med mig og kunne hjælpe mig, hvis jeg fik brug for det. Fortalte også de nærmeste kollegaer, som jeg sidder med på arbejdet at jeg var i behandling med det. Det gav mig en vid tryghed, for hvis der nu skulle ske noget, så viste jeg da at der var nogle der viste at jeg var på medicinen.

Så ved ikke om det kan være en idé for dig? At have en omkring dig som du er tryg ved første gang du tager det. Bivirkninger viser sig jo ofte i starten lige når man begynder på noget medicin.

/Tulle

Sirene

Indlæg af Sirene » 15 apr 2012 08:42

Blomst20 skrev:Hmm ved godt det er dumt men nu har jeg kigget på bivirkningerne til venlafaxin der står : ikke alm : Allergisk hævelse i ansigt, mundhulen og strube hovedet.. I flg medicin.dk. Nu tør jeg slet ikke
Det er som fornuftig nok at læse indlægsseddel og kende virkning/bivirkning af den medicin man tager. Så det er der ikke noget galt i.
Jeg synes du skal overveje at sprøge lægen om du evt. kan få lov at tage den første pille nede ved ham/hende, evt i venteværelset så du kan føle dig tryg.

Jeg tror der er rigtig mange der har glæde af naturmedicin. Jeg er sikker på man også kan få noget som er rettet imod angst, men alm medicin er nu engang den mest veldokumenterede :wink:

jeg ville ønske du havde mulighed for at komme til en kognitiv psykolog NU, jeg tror vikerlig det ville hjælpe dig hurtigt.

Hvis du er studerende kan der været mulighed for at få psykologhjælp via uddannelsesstedet. Hvis du er i arbejde og har en sundhedsforsikring kan der også været psykologhjælp under denne. Du kan også evt se om du kan finde nogle bøger omkring kognitivpsykologi som kan give dig en introduktion til det, ala en "selvhjælpsbog".

Blomst20

Indlæg af Blomst20 » 15 apr 2012 20:01

Hej igen:) jeg har skrevet mig op til kognetiv psykolog der er bare nogle måneders ventetid. Tror også det ville hjælpe. jeg er ikke bange for at sluge pillen, det er efterfølgende hvad der vil ske. Jeg ved godt den bivirkning med allergi og hals og tunge hæver op er ikke alm bivirkning. 0,1-1 % vist. Drømte den anden
Nat jeg havde taget en pille, og jeg hævede op og ikke kunne få luft. Rigtig uhyggeligt. Alle har sagt til mig denne bivirkning ikke kan ske, selv lægen. Men nu har jeg læst det med mine egne øjne at det faktisk kan ske. Jeg læste på nettet der findes noget natur medicin der hedder modigen, der også påvirker serotonin i hjernen, mod depression, så må det vel også hjælpe på angst. Jeg ved godt det ikke fungere at have det sådan her, og jeg nok bliver nød
Til at tage nogle piller på et tidspunkt. Tænk hvis de rent faktisk virkede. Jeg er bare uforvejen så modstander af piller, natur medicin kan jeg måske lige gå med til. Men der er jo ingen garanti på noget af det vil virke

Sirene

Indlæg af Sirene » 20 apr 2012 07:28

Hej Blomst. Dejligt du er skrevet op til terapi. Håber du kommer vel igennem ugerne indtil da.

MissCB

Indlæg af MissCB » 09 jun 2012 23:01

Hej Blomst.
Kan kun sige at jeg kan nikke til genkendelse til alt det du skrev :(
Jeg vil bare advare dig ,at du skal pas på med at sidde og se på alt de der medicins bivirkninger,for det gjorde jeg også selv meget dengang,og det endte med at jeg blev hypokonder (sygdoms angst) føj siger jeg bare - jeg troet at jeg fejlede noget hele tid,fordi jeg sad og kiggede på medicins bivirkninger hele tid,alle de bivirkninger jeg læser om,førte til at jeg tror jeg har dem - rendte til læge og sagde jeg tror jeg har dit og dat ,tilsidst sagde læge "Christina,du har hypokondri" åh nej - jeg havde panik angst,men endte med at få hypokondri,social angst. Læge gav mig lykkepiller,jeg ville ikke pga alle de bivirkninger - en dag sagde jeg pludselig til mig selv,at hvis jeg skulle have et liv igen,så er det bare at tage medicin,og brugte mange timer på at læse hvilken en af de medicin der ikke gav forværret angst,for det vil jeg helst ikke have ,og fandt så frem til at det var paroxetin,så gik jeg til læge og bad om paroxetin,så efter 3 mdr har jeg fået det så skide GODT! jeg gik igennem de første tid uden at blive forværret af angst. havde KUN træthed og slet ikke noget andet. nu har jeg været på paroxetin i 3 år ,og har det super GODT! og nyder livet! takke være paroxetin,er jeg her endnu og nyder livet!! man må sige til sig selv vælg at have et godt liv eller være den du fortsat er og spilde tid på det. selvom det er svært.
Held og lykke til dig :)

friforpanikangst

Indlæg af friforpanikangst » 09 dec 2013 18:23

En lidt sen kommentar. I know. Men jeg ved alt for godt hvordan du havde det da du skrev dine indlæg.

Hvis du stadig plages kan jeg hjælpe dig - UDEN medicin. Se min nye hjemmeside: http://www.panikangst.org og tag kontakt til mig. Der er INGEN grund til at lade angsten forpeste dit liv mere. Tro mig - Det tager kun nogle få dage at komme helt ud.

mvh Peter

Besvar