Underlige fornemmelser i kroppen når man skal sove..

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Besvar
Heidimus

Underlige fornemmelser i kroppen når man skal sove..

Indlæg af Heidimus » 27 jan 2008 17:31

Er der nogen af jer der kender det??

Jeg oplever nogle gange-ikke tit at når jeg ligger og er ved at falde i søvn så er det ligepludselig som om at jeg vågner med et spjæt. Jeg ved ikke om det er fordi jeg ikke trækker vejret, men det føles sådan...

Jeg tror det er slemmest i de perioder hver min angst er værst..

Nogle der kender det????

Hilsen Heidi
Senest rettet af Heidimus 28 jan 2008 08:53, rettet i alt 1 gang.

jtr

Indlæg af jtr » 27 jan 2008 18:30

Hej Heidi

Jeps kender det godt - har det en gang i mellem, tror ikke det er vejrtrækningen, men hjertet der lige slår et slag over eller sådan noget.

Med kærlige hilsner

jtr

Heidimus

Indlæg af Heidimus » 27 jan 2008 18:40

Ja... det har jeg også spekuleret på, og måske er man ikke i særlig dyb søvn endnu, og så virker det bare voldsomt??

Kh Heidi

Hexia

Indlæg af Hexia » 27 jan 2008 20:57

Kender du det, at det mærker som om, man falder, lige når man er ved at falde i søvn? Så vågner man op med et sæt.
Jeg tror, det er det samme der sker for dig. Jeg kender godt det, du beskriver, men jeg er helt sikker på, at det er fuldstændig ufarligt.
Bare lidt træls at vågne igen, når man lige var ved at falde i søvn.

Heidimus

Indlæg af Heidimus » 28 jan 2008 06:30

Nu havde jeg det igen i går.. I 2 timer faktisk.. Hver gang jeg var ved at falde hen så fik jeg en trykkrn i brydtet, somom mit hjerte slog ekstra hårdt..???????
Så jeg blev faktisk bange til sidst for om jeg var ved at få et hjertetilfælde...
Jeg ved ikke om det er noget der sker eller om det er halv drøm/virkelighed???

Jeg syntes i hvertfald at det er meget underligt..

Heidimus

Indlæg af Heidimus » 28 jan 2008 08:58

Det er ikke den der fornemmelse hvor man føler man falder..
Den kender jeg godt..

Min mand var vågen da de her ting skete, og han troede jeg sov, for han sagde jeg snorkede lidt, og trak vejret normalt...

Det er meget underligt..

jtr

Indlæg af jtr » 28 jan 2008 09:02

Hej Heidi og Hexia

Jeg tror, at det er to forskellige ting; det ene handler om at man vågner med et sæt ved at kroppen ligesom giver et spjæt, det havde jeg faktisk 2 gange i går aftes da jeg var gået i seng (noget af et tilfælde?) og det tror jeg er hjertet som slår et slag over. Det har jeg også haft da jeg var rask.

Det andet handler om at man vågner med et sæt når man lige er på vej ned i søvnen, og det kan blive ved i lang tid. Det tror jeg er angsten som ikke vil tillade én at give slip og falde i søvn, så man er hele tiden i en form for alarmberedskab. Det har jeg kun når jeg er angst eller meget stresset, og jeg havde det hver eneste nat, da min depression/angst begyndte.

Det første tror jeg er helt fredeligt (bortset fra at man bliver forskrækket) det andet er angst og ødelægger ens nattesøvn og derfor også kræfterne til at holde sin angst ud.

Giver det mening for jer?

jtr

Heidimus

Indlæg af Heidimus » 28 jan 2008 09:10

Hej Jtr..

JA det giver mening.. For det med spjættet det kender jeg godt.. Det har min mand tit.. Og jeg får et chok hver gang han gør det :lol: :lol: Kan også selv have det.. Man føler man falder.. Meget underligt..

Men det andet,, Jeg tror også det er angsten der ligger i underbevistheden.. for det var hver gang jeg lissom begyndte at drømme, så vågnede jeg og blev bange.. Det var somon hjertet hoppede, mit blodtryk steg og puhha.. Trykkede også i brystet...

For at være 200% ærlig så var jeg faktisk bange for at dø imens jeg sov..
:?
Øv..
Jeg var ellers nået sååå langt... Men det har bare været angstprovokerende for mig at starte på ny uddannelse..

Kh Heidi

Mallis

Indlæg af Mallis » 28 jan 2008 16:57

Hej med jer
Jeg kender det bare så godt. I de perioder hvor min angst plager mig, har jeg det sådan at lige inden jeg går over i søvntilstand (tror jeg) så vågner jeg op med et spjæt. Jeg føler at der sker noget i hovedet og hjertet på mig, - mine arme summer også når jeg vågner på den måde. Jeg var også bange for at dø af det. Det er bare så voldsomt. Har det stadig ind imellem, men har lært at leve med det nu. Bare rart at høre at andre har haft det på samme måde. Det virker ihvertfald sådan, sådan som det er beskrevet i dit indlæg..

mange tanker
Mallis

Hexia

Indlæg af Hexia » 28 jan 2008 21:58

Jeg fik mig vist formuleret lidt kluntet, jeg mener ikke, at de to ting er det samme.
Jeg mener bare, at når man er ved at falde i søvn, så gør kroppen ubevidste ting.
Det føles som om, du falder. Det gør du ikke.
Det føles som om, du holder op med at trække vejret. Det gør du ikke.
Det føles som om, dit hjerte går i stå. Det gør det ikke.

Jeg tror, at det hele bare er kropslige fornemmelser, som vækker en, fordi man ikke er faldet helt i søvn.

Jeg kender også godt det med at vågne, som om man var holdt op med at trække vejret. Det er træls, men ikke farligt.

Heidimus

Indlæg af Heidimus » 30 jan 2008 07:13

Hej Hexia..

Ja jeg tror du har ret.. Jeg har dog ikke haft søvnproblemer før..
Det er også underligt at når jeg læggre mig på ryggen i min seng for at slappe af, så laver mit hjerte lige et par ekstraslag.. Har du prøvet det??

Men underligt som kroppen kan gøre ting i det ubeviste..

Heidi

Hexia

Indlæg af Hexia » 30 jan 2008 16:09

Jeps, det kender jeg godt. Derfor lægger jeg mig altid til at sove på siden, så sker det nemlig ikke. :wink:

Heidimus

Indlæg af Heidimus » 30 jan 2008 16:14

Men hvorfor i al verden sker det når man ligger på ryggen??? :?:

Hexia

Indlæg af Hexia » 30 jan 2008 16:24

Det er jo noget med en stor nerve, som løber fra hovedet, forbi lunger og hjerte ned til maven. Den nerve kan provokeres ved stress, adrenalin, mavesyre, luft i maven og sikkert også meget andet.
Det var ikke en særlig videnskabelig forklaring, men for mit vedkommende sker det, hvis jeg lægger mig på ryggen eller på venstre side. Så jeg sover altid på højre side, så er det ikke noget problem.

Anonym1994

Re: Underlige fornemmelser i kroppen når man skal sove..

Indlæg af Anonym1994 » 22 sep 2018 00:17

Jeg sover altid på højre side xD

Besvar