Vågner op med sindssyg hjertebanken

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.

Vågner op med sindssyg hjertebanken

Indlægaf doula » 03 jan 2011 22:59

Min panikangst startede for 3 år siden men jeg har haft godt styr på den det meste af tiden. Jeg får meget sjældent panik anfald om dagen og hvis jeg gør varer de meget kort. Problemet er at de kommer om natten. Jeg vågner op ca. en halv time efter jeg er faldet i søvn med sindssyg hjertebanken som altid gør mig virkelig bange. Det der er så hårdt er at jeg jo ikke kan nå at komme angsten i forkøbet som jeg gør om dagen med mine tanker. Den er der allerede inden jeg kan nå at reagere.

Og efter al den tid med panik og alt hvad jeg ved, så mener jeg stadig næsten hver gang at nu er min sidste time inde. Mit hjerte banker så forfærdelig hårdt og hurtigt at det næsten gør ondt og jeg begynder at ryste og får svært ved at trække vejret. I nat var jeg ved at vække min kæreste for at fortælle ham at han altså nu skulle til at give mig hjertemassage lige om lidt.

Når jeg tænker "det har jeg prøvet før og overlevet" så ændrer tankerne sig til at nu må mit hjerte også være træt efter alle de anfald så dette kan sagtens være sidste gang mit hjerte holder ud eller at det aldrig har været så slemt før. Jeg er blevet helt bange for at gå i seng for det er bare så forfærdeligt.

Andre der kender til de natte anfald? Eller nogen der har gode råd eller bare noget der kan berolige mig?
doula

Re: Vågner op med sindssyg hjertebanken

Indlægaf AnjaBendix » 03 jan 2011 23:32

Det lyder godt nok hårdt at angsten sådan kommer om natten, for som du selv skriver, kan du ikke på samme måde som om dagen komme angsten i forkøbet. Jeg tænker dog at du alligevel har mulighed for at "arbejde" med dine tanker, det skal nok bare gøres inden du falder i søvn. Allerede inden du falder i søvn er de tanker og/eller følelser der udløser angst anfaldene sikkert startet. Jeg har selv erfaring med at det ind i mellem kan være svært at finde frem til hvilke tanker/følelser der var i gang, men opdagede at jo mere jeg gav slip og lod dem komme, jo mere information fik jeg. Måske du i aften eller i morgen aften, når du skal sove, kan lægge dig på ryggen i sengen, med den ene hånd på maven og den anden på brystet (hvis det er ubehageligt at have den på brystet pga. hjertebanken, så kan du ligge dem begge på maven), og spørge dig selv hvad du er bange for.
Mht. dine tanker om at dit hjerte snart må blive træt, så kan jeg godt følge dig, sådan havde jeg det selv da jeg led af angst. Det der hjalp mig var at være i nuet, ikke tænke på hverken fortid eller fremtid, men bare være tilstede lige nu og her. I stedet for at tænke på at du har prøvet det før og overlevet, eller at det nok snart ikke kan klare mere, kunne en anden dialog være "lige nu slår mit hjerte meget hårdt/hurtigt" (PUNKTUM)
Når du begynder at ryste, er min erfaring at det er så meget nemmere at være i, når man bare giver slip og lader kroppen ryste. Det er så pokkers hårdt at kæmpe mod angsten, og jeg oplevede at angsten blev meget lettere at håndterer/være i, da jeg stoppede med at kæmpe og accepterede at sådan var det lige der. Hvis benene ryster kan du alligevel ikke gøre noget, så hvorfor ikke lade dem ryste? Når jeg igen og igen opdagede at jeg enten kæmpede mod angsten eller forsøgte at stikke af fra den, virkede det meget effektivt at sige til mig selv at det var lige så nytteløst som at stå og råbe til bølgerne at de ikke måtte komme ind på stranden, uanset hvor højt eller længe man råber, virker det bare ikke.
Jeg håber du kan bruge det til noget, og at du snart får en rolig nattesøvn.
Kærligst Anja Bendix www.anjabendix.dk
AnjaBendix

Geografisk sted: Aalborg

Re: Vågner op med sindssyg hjertebanken

Indlægaf Nadius87 » 16 jan 2018 23:04

Ih hvor jeg bare kender det, og hvor er det seriøst rart, at føle at man ikke er alene!
Jeg har selv de sidste par 3 uger, efter jeg stoppede med cymbala gennem 5 år, haft angst dag ud og dag ind. Aller værst om natten, faktisk ofte ved 4-5 tiden hvor jeg vågner med galoperende hjerte, som så fører til snurren i hænder og ben, mundtørhed og tanken om at det er sidste time. Folk forstår virkelig ikke hvor rædselsfuldt det er!!
Jeg har en kædedyne jeg bruger, som mange med angst har god gavn af.. vejrtræningsøvelser (små) og tanken om at man ved at det går over igen, kan gøre en forskel. Dog er angsten for angsten ret stærk pt.
Jeg tør næsten ikke gå i seng, men er samtidig så træt, at jeg dejser om på sofaen, men vågner ofte i små spjæt på verdens mest ubehagelige måde.. Man føler sig bare så alene når man vågner, og man vil ikke være til besvær, for det er jo "bare" psykisk. Har haft ambulancereddere hjemme op til flere gange, da jeg/min ekskæreste blev rigtig bange, oveni det har jeg en meget nedsat lungefunktion som også gør mig bange. Altsammen en ond virkel.
Nadius87

Tilbage til Panikangst